9 Reacties
één jaar geleden
Komt vanzelf wel als ze eraan toe is, ergens aan optrekken en tot staan komen is al top, mijn meisje net zo optrekken en overal langs lopen en achter haar loopkarretje, gewoon zo gaan staan komt vanzelf
één jaar geleden
Mijn zoontje neemt echt lekker zijn tijd met opstaan en lopen. Hij trekt zich al weken op tot staan en ik merk wel steeds dat hij iets beter is met balans, of cruisen, of dat hij steeds iets minder steun nodig heeft bij het opstaan. En hij wordt er ook steeds zelfverzekerder in en durft meer. Ik stimuleer hem niet, maar zorg ervoor dat hij genoeg kans heeft om te oefenen.
Ik heb in het begin wel geprobeerd te stimuleren, maar hij doet het echt alleen op zijn voorwaarden. Hij pakt vast wat hij wilt, en wanneer hij wilt, om zich aan op te trekken. Het komt vanzelf!
één jaar geleden
Het verschilt ook per kindje.
Onze kleine man begon met los lopen en pas een tijdje later dat hij vanuit zit/grond zelf opstond (zonder tafel/bank oid als hulp). Volgens mij doen heel veel kindjes het juist andersom, dus ik denk dat ik weinig te ‘stimuleren’ valt en ze het vooral op hun eigen tempo en voorwaarden doen. Wij gaven trouwens wel ook de gelegenheid om te oefenen als hij het wilde (en hij kroop echt naar ons toe om je hand te pakken en te gaan ‘stappen’),
één jaar geleden
Komt vanzelf. Mijn dochters konden al lopen( 12 en 11 maanden ) en als ze vielen moesten ze ergens heen kruipen om weer te gaan staan. Als ze kunnen lopen duurt het vaak niet lang mee. Los staan doen ze vaak wel voor de gaan lopen.
Geeft haar lekker de tijd, ze leren het allemaal.
één jaar geleden
Onze zoon kan als sinds 11 maanden los lopen(nu net 13 mnd). Nu loopt hij ook hele stukken los maar zodra hij toch valt komt hij alleen overeind doormiddel van ergens aan op te trekken.
Zelf zonder iets vast te houden opstaan lukt hem ook nog niet. Ik probeer hem wel eens te helpen maar hij lijkt het nog niet te snappen haha
VRIEND
één jaar geleden
Komt vanzelf inderdaad! Onze oudste was 14 maanden met loslopen van de ene op de andere dag heel de kamer door en niet meer gestopt, viel ook niet. Daarvoor ook niet los gestaan of zelf gaan staan (alleen overal langslopen, maar wilde hij ergens heen dan ging hij kruipen).
Maar toch wat oefeningen aangezien je daar benieuwd naar bent (van een kinderfysio voor ons zoontje van dezelfde leeftijd maar nog niet zover met staan en lopen):
- in zithouding op je been zetten (als op een stoel, voetjes plat op de grond) en dan je been wat omhoog doen zodat ze zelf gaat staan vanuit de knieën. (Vanuit de knieën gaan staan is makkelijker/beter voor lopen dan optrekken met de armen)
- zelf op de bank gaan zitten met haar staand op de grond tussen je benen, je eigen voeten op tafel voor je strekken zodat je een soort brug hebt waar ze tussen kan lopen.
Verder dacht ik nog aan spelletjes waarbij ze van de ene persoon naar de andere kan, steeds wat verder uit elkaar. Of speeltjes ergens neerleggen waar ze met een paar stapjes kan komen.
Of iets van een karretje of fiets waar ze op/achter kan lopen?
één jaar geleden
Dank jullie wel dames voor jullie reacties. Uiteraard laat ik haar haar ding doen en maak me niet druk ofzo. Ik was alleen benieuwd of ik haar kan stimuleren om zelf te staan zonder ergens aan op te trekken. Het is opzich al zo mooi om te zien hoeveel ze leert op een dag en elke dag beetje bij beetje ontwikkeld. Uiteindelijk doen ze allemaal alles op hun tijd
één jaar geleden
Reactie op WO
Mijn kleintje kan pas sinds twee weken zich ergens aan optrekken en staan z ...
Hier ook pas sinds een week überhaupt aan het optrekken tot staan. Komt allemaal vanzelf😉