10 Reacties

één jaar geleden

Waarom vind je het soms lastig om met dat soort opmerkingen om te gaan? Het zijn toch complimenten over bijvoorbeeld de spraak en taalvaardigheid van je dochter.

één jaar geleden

Ons meisje kan ook erg goed praten. Elke dag weer zijn er verbaasd over de nieuwe woorden en lange zinnen die ze ervan maakt. We genieten er van dat ze zich zo goed kan uitdrukken. In praktisch opzicht is het ook gewoon heel fijn. Ook wij krijgen vaak te horen dat ze erg goed kan praten. Wat vind jij precies lastig? Naar wat voor soort herkenning ben je op zoek?

één jaar geleden

Ik herken dit wel! Mijn beide kinderen spraken al heel vroeg heel goed, mijn dochter van 3 kan ook herinneringen vertellen van toen ze 8 maanden was. Beiden kenden ze kleuren en kleurnuances voor hun eerste jaar. Mijn zoontje net 2, spreekt in volzinnen. Ze kunnen beiden resultatief tellen tot 5, herkennen letters en getallen. En zo kan ik doorgaan. Toch zou ik niet meteen in het hoogbegaafde springen. Schept verwachtingen. Ik zie het zelf eerder als een ontwikkelingsvoorsprong. Motorisch loopt mn dochter dan weer achter bv. En mn zoon heeft nergens geduld voor 😂 Lekker in de ontwikkelingszone blijven, zonder te pushen, kijk wat interessant is op het moment en dan zie je het vanzelf met het ouder worden. Kan nog zoveel gebeuren :)

één jaar geleden

Ja ik snap je wel. Hier ook een mannetje van net 2 die volzinnen praat (nooit gebrabbeld, gelijk heel duidelijk praten) en liep met 11 maanden. Hij telt van 1-13, maar soms door elkaar heen en verbaasd mij ook met puzzelen en liedjes zingen. Hij is best vlot hoor ik om mij heen. En soms krijg ik het gevoel door opmerkingen van anderen alsof dat inderdaad ‘opmerkelijk’ ofzo is. Weetje, als je kindje nog niet zou lopen of praten krijg je er opmerkingen over, en doen ze t wel al heel duidelijk of snel dan krijg je er ook opmerkingen over🙈 Ik maak me er eigenlijk totaal niet druk om en ben heel blij dat hij heel (soms heftig) duidelijk kan maken wat hij wil. Een ontwikkelingsvoorsprong is ook weer wat anders dan hoogbegaafd zijn dus misschien hebben ze in groep 1/2 wat meer uitdaging nodig en trekt het bijvoorbeeld vanaf groep 4 helemaal bij tov de rest van de kindjes (maar hé dat is nog super ver weg) Lekker genieten ervan zou ik zeggen!

één jaar geleden

Hier ook een ‘snelle Jelle’ met praten, dingen begrijpen en ook qua motoriek loopt hij al sinds het begin flink voor. Maar ik maak me er niet druk om. Alleen maar fijn dat hij zich al goed kan uitdrukken, scheelt een hoop frustratie denk ik. Dus ja, wel herkenning qua ontwikkelingsvoorsprong maar ik denk niet in hoe jij je er bij voelt. Wat hieronder ook al meerdere keren wordt gezegd: een ontwikkelingsvoorsprong nu zegt nog ook niet zoveel, het kan later gewoon ‘bij trekken’. En hoogbegaafdheid is ook meer dan intelligentie alleen. Gewoon lekker je kindje bieden wat het nodig heeft, en het verder op zijn beloop laten. Je verandert er toch niets aan :).

één jaar geleden

De ontwikkeling van onze zoon klinkt vergelijkbaar, maar ik link het voor nu meer aan de manier waarop hij leert en een goed geheugen. Hij is heel sterk in alles na doen, vindt dit leuk en onthoudt ook alles via die weg. Ze zullen cognitief echt goed mee kunnen, maar hoogbegaafd op basis van één of een aantal vergelijkbare ervaring zou ik nog niet direct eraan koppelen. Er zijn ook veel hoogbegaafde kinderen die juist heel laat zijn met praten. Geniet van hoe ze is als persoon, met alle eigenschappen en hoe ze leert en zich ontwikkelt. Dit doe je vast al, maar even als extra reminder!

één jaar geleden

Hier ook een snelle meid qua praten en voor de rest loopt ze volgens mij ook nergens mee achter(ook niet per se voor hoor). Maar qua begrip en praten, loopt ze wel echt voor (benoemd kleuren (vaak de verkeerde nog 😛), veel emoties, kent allllle namen van ieder tekenfilmfiguur uit haar favoriete series en alle kinderen op de opvang, herkent ook veel plaatsen etc). Ze praat idd ook heel duidelijk en in zinnen van soms 5 woorden. Omdat ze zo klein is voor haar leeftijd (volgt netjes haar eigen lijntje) kunnen ze haar niet goed schatten qua leeftijd en zijn ze dus verbaasd dat ze zo’n minimensje zo goed horen kletsen. Toen ze 1,5 was, was ze 75 cm ofzo en kwam ik een mama tegen in de speeltuin waarvan het kindje een maandje ouder was en 15 cm groter, maar maar een paar woordjes zei. Onze dochter benoemde al van alles toen (kindje, glijden, daaien (draaien), etc). Die keek dan ook verbaasd naar ons minimeisje haha Maar mede daarom krijgen we ook veel reacties van onbekenden dat ze zo goed praat. Op de opvang zeggen ze ook dat ze daarmee echt voorloopt, maar verder zeggen ze niks (vooral dat ze het goed doet en dat het fijn is dat ze zich zo goed kan uiten en kan zeggen wat ze wil en niet wil). Ik denk dat het niet per se hoogbegaafd hoeft te zijn hoor.. en anders zie je dat later toch? Je kan het in je achterhoofd houden, maar ik zou zeggen: leef in het moment, geniet van alle ontwikkelingen en als er hulp nodig is of iets dan komt dat op z’n tijd 😊

één jaar geleden

Ik zeg altijd op opmerkingen over de ontwikkeling van mijn zoon, dat ik niet zoveel kinderen van zijn leeftijd in mijn omgeving zie en dus niet kan vergelijken. Maar dat ik verder wel heel trots en blij met hem ben. Hij kan niet alles wat jij nu opnoemt, maar ze ontwikkelen zich allemaal anders. Mijn nichtje was ook snel met taal en puzzels, maar vond op school de sociale kant en vriendjes maken lastiger. Ze had ook emotioneel wat meer uitdagingen, maar dat ontwikkeld dan weer meer. Ik zou dus niet zo snel een label hoogbegaafd erop plakken. Ieder kind ontwikkeld andere vaardigheden op een ander tempo. Ik zou je er nu dus niet veel van aantrekken. Gewoon je dochter lekker blijven uitdagen, misschien ook motorisch en vooral er heel trots op zijn! En alle verdere labels en opmerkingen naast je neer leggen.

één jaar geleden

Dank voor jullie reacties! En heel erg leuk om te lezen dat er meer kindjes zijn die veel kletsen. Om antwoord te geven op wat ik moeilijk vind is meer het “label” dat ergens zo snel op geplakt wordt. Hoogbegaafd vond ik ook zeker een bijzondere reactie en onnodig. Maar toch merk ik dat ik denk ik zou het ook wel fijn vinden om meer van dit soort verhalen te lezen. Omdat mijn omgeving het juist zo “bijzonder” vindt allemaal. Het is ons eerste kindje dus kan ook niet vergelijken en daarnaast weet ik dat elk kindje een eigen tempo heeft qua ontwikkeling. Ik weet niet waarom, maar ik zocht denk ik een bevestiging dat er meer kindjes zijn die snel kletsen en leren ☺️.

één jaar geleden

Mijn dochter kletst ook de oren van je koppie af, volgens de opvang loopt ze hier dan ook in voor! Verder merk ik ook dat ze erg pienter is, herkenbaar met dat puzzelen en herkenning van plaatsen. Ik val soms bijna van mn stoel van verbazing als ze weer meer doorheeft of meer kan dan ik denk. Maar zou er inderdaad niet teveel een label op plakken en gewoon lekker met trots ervan genieten, dat doen wij ook. Je merkt vanzelf wel hoe het verder gaat, ze zijn nog zo klein ☺️