6 Reacties

9 maanden geleden

Hmm, zelf geen ervaring mee. Ik zou zorgen dat de stukjes die hij kan nemen om te eten al klein gesneden zijn en dan vragen dat hij bij het eten met me meedoet en dan samen een keer of 5 kauwen (tellen met je vingers) alvorens te slikken. Succes!

9 maanden geleden

Misschien langs de logopedist gaan om daar tips te vragen.

9 maanden geleden

M'n dochter heeft het ook een poosje gehad. Ik ben er met haar echt voor gaan zitten om te oefenen met kauwen. Ik begon ermee omdat ik het belangrijk dat ze nootjes etc goed doorbijt en klein kauwt. Tijdens de lunch biedt ik bijvoorbeeld reepjes rauwe wortel en nootjes aan (nootjes wordt niet aangeraden maar iets waar ik mijn dochter mee vertrouw en wat voor ons goed voelt). Die eten we samen op. Ik laat zien hoe je kleine hapjes neemt, goed kauwen tussen je kiezen. Ik laat dan ook echt zien hoe klein ik het kauw en daarna pas door slik. Niet smakelijk maar sindsdien gast het heel goed en kauwt ze rustig haar eten klein.

9 maanden geleden

Bedankt voor de tips. Het voordoen op de onsmakelijke manier doen we al een tijdje, tot nu toe helaas zonder resultaat. Vandaag heb ik een stukje brood achter bij zijn kies geduwd en daarbij de kies naar beneden geduwd en hij begint nu langzaam te kauwen. Mocht dat naar een paar weken niet helpen dan neem ik contact op met de logopedist.

9 maanden geleden

Wij zijn met 9/10 maanden al gestart met logopedie omdat hij niet goed kon kauwen. Hij duwde zijn eten met z’n tong naar achteren zonder te kauwen en stikte daardoor overal in. Ons zoontje bleek zijn tong niet goed te kunnen gebruiken. Deze hoor je van links naar rechts te bewegen om het eten naar de ‘kiezen’ (die er toen nog niet waren😉) te duwen om te gaan kauwen. Wij moesten stukjes brood echt zo ver mogelijk in z’n wang duwen zodat hij echt z’n tong daar naar moest bewegen. Ook iedere hap met een lepel z’n tong eerst naar beneden duwen. Maar goed, ik weet niet waarom jouw zoontje niet goed kauwt dus dan zou ik ook alleen kunnen adviseren een logopediste mee te laten kijken (hier kwam ze gewoon thuis meekijken). Zij zijn professionals

9 maanden geleden

Reactie op SdG

Wij zijn met 9/10 maanden al gestart met logopedie omdat hij niet goed kon ...
Dank voor je tip!