37 Reacties
één jaar geleden
Papa (ook al heeft ze die niet want ze is van een donor)
Mama
Kijk
Pakkuh (is pakken)
Tzitte (is zitten)
Toettoet (dat is auto haha)
Da (is daar)
Dada (is dagdag)
Daaaaa (is klaar)
Ajooow (hallo)
Ei
Bal
één jaar geleden
Ik heb een maand of 2 geleden een poosje bijgehouden wat ze allemaal al zei en kwam toen al op veel meer dan 100 woorden 🙈
Nu beginnen de namen idd ook (van kindjes van de opvang en neefjes/nichtjes en ook de hele Nijntje cast 😂) en halve zinnetjes beginnen :)
Nu nog losse woordjes met pauzes ertussen, maar als je ze aan elkaar plakt, dan is het al ongeveer een zin.
‘Geit?’ ‘toe?’ enzo :)
Zo leuk dat ze ongeveer alles wat ze ziet en denkt benoemd 😅
één jaar geleden
Reactie op Gietertje
Ik heb een maand of 2 geleden een poosje bijgehouden wat ze allemaal al zei ...
Ohja hier is dat met alle poppetjes van Bing. Noemt ze ook allemaal op😂. Ik denk dat zij ook zeker al boven de 150/200 woorden zit. Korstjes van het brood zijn 'bah', die moeten in de 'prulbak' en als iets kapot is komt ze naar me toe en zegt ze 'maken?'. Dus ook echt al verbanden leggen tussen bepaalde dingen, echt heel leuk om te zien
één jaar geleden
Reactie op KellySchakel
Ohja hier is dat met alle poppetjes van Bing. Noemt ze ook allemaal op😂. I ...
Haha hier is de prullenbak ‘gooien’ Haha (weggooien) en dan loopt ze erheen en gooit ze het weg 😂
‘Maken’ zegt ze idd ook en ‘helpen’.. dan moet je haar helpen 😛
‘pakken’ is de laatste tijd favoriet (kom je me pakken? En dan moet je achter haar aan rennen en haar pakken 😛)
één jaar geleden
Het zijn er al best veel, gaat hard!
Mama, papa, opa, oma, Thijs, Mats, Co (Remco)
Poes, miauw, koe, nijne (konijn), waf, toktok, iaa, mèè, schaap, aap, ogel (vogel)
Eten, naan (banaan), appel, broodje, ijs, papipa (paprika), melk, drinken
Hallo, dag dag, zwaaien, bal, oots (proost), die, nee, ja, uit, klaar, ohnee, oh oh, autoot, fiets, au, pijn, aaien
Ze zingt ook heel veel liedjes mee, best herkenbaar ook😅 En tellen tot tien is ook een hobby🤷♀️
één jaar geleden
Het zijn er al best veel, gaat hard!
Mama, papa, opa, oma, Thijs, Mats, Co ...
Haha ja tellen idd
Soms gaat het echt verbazingwekkend goed, maar meestal is het ‘vier vier vier vier’ (als ze cijfers ziet staan bijvoorbeeld 😛)
Zal haar geluksgetal wel zijn 😂
Ze is ook de vierde geboren 😂
één jaar geleden
Ohhh hier gaat het ineens ook heel erg hard. Madam zegt eigenlijk al heel erg veel. Ze praat tegen woordig met 2 of heel soms zelfs 3woordszinnen. Zoals mama drinken maken. Of die aan doen. Maar ook woorden met meer dan 1/2 lettergrepen. Zoals olifant alpaca wassesien (wasmachine) kineboerij (kinderboerderij)
We zijn nu aan t oeffenen met kleuren en tellen en het gaat verbazend goed. Tellen kan ze tot 10 met een klein beetje sturing welk cijfer de volgende is. En de kleuren kan ze allemaal benoemen maar nog niet helemaal aan de juiste kleur koppelen. Maar als ik vraag welke kleur is jouw broek dan noemt ze wel een kleur. 9vd10 keer niet de goede maar he hahaha wel goede koppeling.
Maar veel al 2 woordszinnen al hier. Broodje pakken. Broodje smeren. Mama helpen. Schone luier. Open maken. Dicht doen. Nola fietsen. Haar mooi. Drinken maken. Drinken op. Broodje op. Nola toetie (toetje) bedje slapen.
Nou en nog veel meer
één jaar geleden
Ohhh hier gaat het ineens ook heel erg hard. Madam zegt eigenlijk al heel e ...
Ja hier is het Ojifant i.p.c. olifant 😂. Hier idd ook drinken maken, broodje eten, mama mee fietsen, Véda auw of Véda gevallen. En zoooooveel losse woorden😂. Kan je al een heel gesprek mee voeren , zo leuk
één jaar geleden
Reactie op KellySchakel
Ja hier is het Ojifant i.p.c. olifant 😂. Hier idd ook drinken maken, brood ...
Oh heerlijk, hier ook de ojifant en ‘Neden’ voor beneden.. ik schrijf ook alle woordjes/verkeerde uitspraak op, té schattig!
Ik denk dat hij nu ergens tussen de 100-200 woordjes zit ofzo? Het gaat in ieder geval ineens heel hard, komen elke dag woordjes bij
één jaar geleden
Hoi
dag
Doei
mama
papa (de donor)
namen van de honden
aap
hebben
die
daar
mauw
Auw
Zitten
Kijk
Doeke is zijn slaapdoekje
Drinken
Klaar
Afblijven
Bumba
Tete (teletubies)
Baby
Eten
Ja
Nee
Aai
Bal
Hier
Boe
Ik
Moe
Drie. Zijn er best al veel eigenlijk 🙈 maar hij praat ook al af en toe in twee woorden zoals kijk die, ik moe, ik hebben, kijk (naam), kijk mauw enz..
één jaar geleden
Mama
Papa
Opa
Oma
Poe (poes)
Eten
Zitten
Nana (banaan)
Appel
Crakka (cracker)
Tiktak (het programma)
Bu (bus)
Auto
Iets (fiets)
Tratto (tractor)
Hallo
Dada (dag, dag)
Hi
Zo
Die
Nee
Moeee (bedoeld daarmee een koe)
Woe, woe (bedoeld daarmee een hond)
Mehh (bedoeld een schaap/geit)
Toktok (kip)
Uit
Ah, nee
Oh, oh
Wauw
Wrraaauw (voor tijger/leeuw etc.)
Au
Drinken
Ijsje
Papjika (paprika)
Bal
Neu (neus)
Ooh (oor/oog)
Buiten
één jaar geleden
Reactie op Lente83
Hier heeft ze naast een opa en oma ook een pake en beppe, roept ze ook vaak ...
Hier: wer bisto? Omdat ze een flapboekje had gelezen waar elke keer, poes, waar ben je? In voor kwam. Ik deed dat in het Fries. Nu is het dus steeds. Heitie, wer bist? Beer, we bist? Etc haha. Maar hier spreekt ze al heel veel woorden. Teveel om allemaal op te noemen
één jaar geleden
Hier begint ze nu ook echt met emoties te praten 😂
Ze schreeuwt keihard ‘GIIIJJSS!!!’ naar de tv als ze juf roos kijkt en zegt op 100 manieren ‘ja’ 😅
Denk dat ze weer een sprongetje heeft gemaakt, want ze is ook weer sochtends vrolijker ipv dat ze een ochtendhumeur heeft 😅
één jaar geleden
Mijn zoontje zegt al heel erg veel eigenlijk. We zitten denk ik wel dik over de 150 woordjes.
De favoriete zinnetjes kan ik wel opnoemen
- Schoenen aan?
- Ga je mee?
- Help me, please
- Mama koffie? (Hij wilt altijd helpen koffie zetten)
- Helpen!
- Big hug (als hij wilt dat ik hem optil)
- Ready, set, gooooo!
- Bunny, hop hop hop!
- Kijk eens!
Hij zegt ook al veel in het Koreaans, zingt veel liedjes mee, "leest" zijn favoriete boekjes, telt tot 10 en kent alle kleuren in het Nederlands en Engels (maar hij koppelt ze nog niet allemaal aan de juiste kleur)
Het gaat best wel hard dus 😊
één jaar geleden
Reactie op Buchukimchi
Mijn zoontje zegt al heel erg veel eigenlijk. We zitten denk ik wel dik ove ...
Mijn zoontje zegt sinds kort mama, maar dat kost hem nog best wat moeite en hij snapt nog niet dat ie me daarmee kan roepen volgens mij. Hij zegt het meer in zichzelf. Maak me er nog geen zorgen om maar als ik lees wat andere kindjes allemaal al kunnen zeggen, tellen, zingen vragen wordt ik toch lichtelijk zenuwachtig en onzeker 😅😂
één jaar geleden
Reactie op SE1997
Mijn zoontje zegt sinds kort mama, maar dat kost hem nog best wat moeite en ...
Dat kan ik me best voorstellen ja.
Nu is het natuurlijk wel zo dat je een kindje wat heel snel is met praten niet moet vergelijken met een kindje wat niet snel is met praten (maar waarschijnlijk wel weer sneller is op andere vlakken). Je kunt het beste kijken naar wat er minimaal verwacht wordt op deze leeftijd, dan naar het gemiddelde/maximale.
Mijn zoontje is heel snel met praten, maar betreft de grote motoriek is hij veel langzamer. Hij is pas sinds kort begonnen met klimmen (alleen op de bank/stoelen) en rennen (lees: snel wandelen 🙃)
één jaar geleden
Reactie op Buchukimchi
Dat kan ik me best voorstellen ja.
Nu is het natuurlijk wel zo dat je een k ...
Ja precies die van mij loopt pas sinds 2 weken los. Wel ver met spraak taal en fijne motoriek maar nog niet met de grove motoriek.