3 Reacties

8 maanden geleden

Ik heb na het eerste jaar eigenlijk niet meer heel erg op zijn zout inname gelet. Doen we nog wel de patat zonder zout, we bakken het zelf, dus hij krijgt er gewoon geen zout overheen. Maar ik merk dat er nu nog op letten niet heel veel zin heeft. Hij krijgt nu dus ook gewoon kaas op zijn brood, we wisselen het wel af dus hij krijgt het niet elke dag. En in het weekend als wij chips eten, mag hij gewoon mee eten. Ik heb dus het letten op specifieke dingen in het eten los gelaten, op leverproducten na. In het algemeen eten we gevarieerd en het meeste is gezond, maar er zitten ook ongezonde dingen bij.

8 maanden geleden

Tja ik denk dat als je niet iedere dag super zoute dingen geeft, je wel goed zit. Ik vroeg mijn moeder of ze hier vroeger ook rekening mee heeft gehouden. Antwoord was nee. Ook toen was er al veel bewerkt voedsel. Zowel ik als mijn broertje hebben nergens last van. Maar inderdaad: met gevarieerd en meestal gezond (met af en toe iets minder gezonds) zit je over het algemeen wel goed. Wat ik overigens wel doe is bijvoorbeeld boullion met minder zout gebruiken of alleen kruidenbuiltjes aangezien ik dat bij veel maaltijden gebruik.

8 maanden geleden

Wat betreft zout is mijn beleid: alles vers maken en geen zout toevoegen. Zoals friet zelf maken, losse groenten, avocado, geen bouillon gebruiken. Ik hou het verder simpel en zoek naar dingen die ze lekker vinden en leg er geen druk op als ze het niet eten en biedt ook geen (ongezond) alternatief aan. Het klinkt alsof je vraag eerder is; hoe krijg ik er gezonde voeding in. Voor broodbeleg zijn ook wel betere alternatieven dan kaas, maar als de rest van de voeding minder zoutbevat doe ik ook wel een keer een plakje kaas erop. Het gaat om de balans en niet te snel grijpen naar een ongezonde variant omdat dat wel gegeten wordt. Dan wordt gezonde/zoutarme voeding ook steeds moeilijker