7 Reacties
10 maanden geleden
ik zeg in zo'n situatie dat het niet mag (ben daarin zeer consequent, maar merk nu al dat we daar de vruchten van plukken en dat onze dochter bepaalde zaken al heel goed weet). Als ze heel boos word laat ik ze ook even boos zijn maar blijf wel herhalen dat sommige zaken niet horen. Hierdoor stijgt haar boosheid vaak heel even, maar een seconde later komt ze huilend een knuffel vragen. Na eventjes knuffelen kan ze er weer tegen en duwt ze me weg om lekker te gaan spelen.
10 maanden geleden
ik zeg in zo'n situatie dat het niet mag (ben daarin zeer consequent, maar merk nu al dat we daar de vruchten van plukken en dat onze dochter bepaalde zaken al heel goed weet). Als ze heel boos word laat ik ze ook even boos zijn maar blijf wel herhalen dat sommige zaken niet horen. Hierdoor stijgt haar boosheid vaak heel even, maar een seconde later komt ze huilend een knuffel vragen. Na eventjes knuffelen kan ze er weer tegen en duwt ze me weg om lekker te gaan spelen.
10 maanden geleden
Wat het beste werkt hier is afleiden of een alternatief bieden. Dit is vooral om tantrums te voorkomen. Met nee zeggen blijft de focus op de negatieve handeling en ik merk dat dat gewoon minder goed werkt. Tijdens een tantrum gooit ze niet echt met spullen, maar weigert ze ook vaak een knuffel. Wederom werkt hier afleiden het best om uit de tantrum te komen. Kijk een vogel! Kijk een auto! Zullen we samen gaan kleuren? Kom je mama helpen? Etc. Dus ik negeer zoveel mogelijk het tantrum gedrag en probeer haar weer te betrekken bij positieve handelingen. Werkt vaak, niet altijd. Soms is het gewoon even een paar minuten uitrazen, haar knuffeltje aanbieden en dan even knuffelen.
10 maanden geleden
Ik ben geen zweverig type maar vind omgaan met emoties enorm belangrijk. Ik probeer mijn kinderen te leren dat het oke is om boos te zijn. Ik herhaal dus niet steeds dat het niet mag, ik leid ook niet af. Ik ga er (als het kan) bij zitten en doe verder weinig behalve naar mijn kind kijken en er voor hem zijn. Beetje geïnspireerd op onderstaand filmpje. Dat kan natuurlijk niet midden in een supermarkt oid haha (dat hebben m'n kinderen ook nog nooit gedaan).
https://youtu.be/fbuvaOsqP-4?si=omVPlbwIEIIC1Rlz
10 maanden geleden
als iets echt niet mag zeggen we nee, maar wat Jose006 ook zegt geloven wij ook dat het ok is om boos te zijn. dit laten we dan ook toe, en proberen als het wat is afgezwakt onze zoon af te leiden.
verder ben ik misschien wat ouderwets, maar ik ga niet alles uitleggen waarom iets niet mag, niet op deze leeftijd. Nee is nee.
10 maanden geleden
Bedankt voor de reacties! Boos zijn vinden wij ook oke, vaak benoem ik dan inderdaad dat hij zich boos en verdrietig voelt en inderdaad blijven benoemen dat het zeker niet oke is om met dingen te gooien.
Vandaag zijn we na 5 minuten even buiten gaan wandelen en dat was echt een super afleiding 🙌 misschien houden we die er in als hij er na een paar minuten niet uit lijkt te komen 👍
10 maanden geleden
Reactie op BabyLee
Bedankt voor de reacties! Boos zijn vinden wij ook oke, vaak benoem ik dan ...
Ja! Echt afleiden is een redding🤣🤣