103 Reacties
één jaar geleden
Drinkt jullie kindje al koemelk? Hoe heb je het ze laten wennen?
Mijn zoontje vind het niet lekker. Als hij ziet dat zijn drinken wit is in plaatst van doorzichtig (water) duwt hij het al weg. Ik heb in een open beker en rietjesbeker geprobeerd. (Hieruit krijgt hij ook water). Ik lees veel dat je het moet mengen met zijn melk, maar dat gaat zo lastig in de borst. Bij mij wil hij het niet anders en alleen op de opvang lukt het met een flesje.
één jaar geleden
Reactie op Ananassap
Drinkt jullie kindje al koemelk? Hoe heb je het ze laten wennen?
Mijn zoo ...
Nee ze krijgt geen koemelk. Wel water of thee. Ik zie niet in waarom ik koemelk zou moeten geven terwijl ze nog 4-5 keer per 24 uur drinkt en voldoende andere zuivelproducten (yoghurt/stracciatella kaas etc) binnen krijgt.
één jaar geleden
Hallo, vraagje hier. Ik geef nu nog 1 keer per dag borstvoeding namelijk voor het slapen gaan. Dinsdag ben ik echter niet thuis als mijn zoontje naar bed moet. Ik heb nog een paar zakjes van 150 ml in de vriezer liggen. Ik twijfel nu om daar een halve van te (laten) geven, wat koemelk met water te geven of niets te geven. Hij is geen hele goede flesdrinker dus weet niet of dit de rust bied die hij bij mij wel krijgt om lekker te kunnen slapen. Heeft iemand tips?
één jaar geleden
Reactie op Ananassap
Hallo, vraagje hier. Ik geef nu nog 1 keer per dag borstvoeding namelijk vo ...
Uitproberen is de tip denk ik, geen idee wat voor jouw kindje werkt 😬.
Wat zou ik zelf doen; (half)zakje melk aanbreken en dat laten geven.
10 maanden geleden
Hoi meiden,
Ik ben na 14,5 maand afgelopen weekend gestopt. Heel dubbel, maar het is echt goed zo.☺️ Nu heb ik alleen nog wat zakjes bv in de vriezer liggen die ik eigenlijk niet zomaar weg wil gooien. Ik zag ook nog flinke zakje colostrum van dec 2022 liggen. Zo zonde.🥲 Wat zouden jullie hiermee en met de andere zakjes doen? Bijna alles is minimaal 8 maanden oud.
10 maanden geleden
Wat zijn jullie als alternatief gaan geven? Hier geef ik ‘s ochtends en ‘s avonds nog bv. Ik twijfel soms of ze nog genoeg krijg. De voedingen zijn vaak kort en heb steeds vaker zoiets van; het is wel goed! Af en toe kickt natuurlijk de twijfel in 😜
Zijn jullie gewoon melk gaan geven, of opvolgmelk? Of anders?
10 maanden geleden
Reactie op Celestevdw
Hoi meiden,
Ik ben na 14,5 maand afgelopen weekend gestopt. Heel dubbel, m ...
Hoi! Super knap hoe lang je het volgehouden hebt! Drinkt je kleine flesjes of melk uit en beker? Want dan kun je het natuurlijk gewoon blijven aanbieden. Colostrum kan mogelijk wel wat laxerend zijn🤐. En overweeg je om nog een keer zwanger te raken, misschien kun je het dan als reserve paraat hebben. En anders: badje, moedermelk crème, ermee bakken, smoothies maken... Eindeloos veel mogelijkheden 🤩
10 maanden geleden
Reactie op Do_92
Hoi! Super knap hoe lang je het volgehouden hebt! Drinkt je kleine flesjes ...
Dankjewel! Maar is het niet over de datum?🙈
10 maanden geleden
Reactie op Celestevdw
Jaaa lijkt me wel! Voor zover ik weet is het 3 maanden goed in de vriezer. Misschien iets meer of minder(afhankelijk hoe koud de vriezer is/hoe vaak hij open en dicht gaat) maar 8+ maanden zou ik zelf nooit meer durven geven! Misschien in een badje maar dan zou ik eerst even ruiken/kijken hoe het eruit ziet.
Lijkt me heel heel onverstandig dit nog als voeding te geven, laat staan bij een volgend kindje dan ben je nog minimaal 9 maanden verder..
10 maanden geleden
Reactie op Do_92
Hoi! Super knap hoe lang je het volgehouden hebt! Drinkt je kleine flesjes ...
Hi niet lullig bedoelt hoor, misschien had je het gemist in ts haar bericht maar de melk is al 8 maanden oud en de colostrum van 2022. Dit is wel lang bewaard om nog te geven denk ik, zelfs ingevroren? 🫢
10 maanden geleden
Reactie op Ananassap
volgens mij kan het uit de vriezer niet perse over datum gaan maar zitten e ...
Bij het invriezen van moedermelk gaan de levende cellen in de melk en bepaalde antistoffen geheel of gedeeltelijk verloren. De voedingswaarde van moedermelk overtreft echter in ruime mate die van kunstvoeding, ook als de melk ingevroren is geweest.
Laat voor het invriezen de melk in de koelkast afkoelen. Kleine porties moedermelk kunnen na afkoeling tot gelijke temperatuur bij elkaar worden gedaan en samen worden ingevroren. Afgekoelde melk kan ook aan de bevroren melk toegevoegd worden tot de gewenste portie, mits de hoeveelheid ingevroren melk groter is dan de melk die eraan toegevoegd wordt, zodat de bevroren melk niet (gedeeltelijk) gaat ontdooien. Afgekoelde moedermelk moet bij voorkeur binnen 48 uur in de diepvries. Indien de melk later wordt ingevroren, kan het zijn dat deze minder lang houdbaar is.
Moedermelk vriesvak koelkast: tot 2 weken
Moedermelk (kleine) vriezer die vaak open en dicht gaat: tot 4 maanden
Moedermelk diepvries constant max. -18° C: tot 12 maanden
https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/bewaren-van-moedermelk/
10 maanden geleden
Reactie op Celestevdw
Daar zijn de meningen over verdeeld. Je zult alles vinden van 4 maanden tot jaren... Als het in een goed koude vriezer ligt zou het lang goed moeten blijven, gaat enkel de kwaliteit achteruit. Natuurlijk altijd geldt: ruik en proef eventueel. In principe zal het kind bedorven melk wel weigeren. Moet ik bijzeggen dat ik vriezermelk altijd een beetje vind stinken, maar mijn kind vindt het dus prima. Als je er bijvoorbeeld pannenkoeken mee bakt kunnen die zelf ook weer de vriezer in
10 maanden geleden
Reactie op Celestevdw
Daar zijn de meningen over verdeeld. Je zult alles vinden van 4 maanden tot jaren... Als het in een goed koude vriezer ligt zou het lang goed moeten blijven, gaat enkel de kwaliteit achteruit. Natuurlijk altijd geldt: ruik en proef eventueel. In principe zal het kind bedorven melk wel weigeren. Moet ik bijzeggen dat ik vriezermelk altijd een beetje vind stinken, maar mijn kind vindt het dus prima. Als je er bijvoorbeeld pannenkoeken mee bakt kunnen die zelf ook weer de vriezer in
10 maanden geleden
Aaah ben nu misschien ook gestopt. Sinds januari gaf ik alleen savonds voor het slapen de borst. Gisteren niet thuis geweest dus ops heeft hem zonder melk naar bed gebracht. Vanavond at hij zo goed dat we dachten dat er geen melk meer bij hoeft. Even kijken hoe de komende dagen gaan want lijkt me wel fijn om nog een keer mooi af te sluiten.
8 maanden geleden
Ik kom er net achter dat, na 8 maanden geleden gestopt te zijn, er nog steeds melk uit mijn tepels komt. Niet veel, maar als ik druk dan komen er nog druppeltjes. Herkent iemand dit?