103 Reacties
8 maanden geleden
Ik kom er net achter dat, na 8 maanden geleden gestopt te zijn, er nog stee ...
Ik herken het niet want ik voed nog (bijna 1,5 jaar nu 🙌🏻). Maar het is heel normaal dat je borsten nog lang melk kunnen aanmaken. Vooral niet stimuleren/in knijpen etc.
8 maanden geleden
Vraagje aan mama’s die net gestopt zijn of aan het afbouwen:
Hoe hebben jullie het aangepakt?
Ik denk er soms over om te gaan stoppen maar mijn zoontje van 1.5 jaar is echt verslaafd aan de borst. Als we hem uit de opvang halen of als hij wakker wordt zijn echt van die momenten dat hij overstuur blijft tot ik hem gevoed heb.
Ik ben ook niet overtuigd genoeg om te stoppen, merk meer dat “de maatschappij” er wat van begint te vinden dat ik nog borstvoeding geef.
8 maanden geleden
Reactie op Charlotte244
Hoe hebben ju ...
Waarom wil je dan stoppen als het voor jou nog goed/oké voelt?
8 maanden geleden
Reactie op Charlotte244
Hoe hebben ju ...
Ik hoor alleen maar herkenbare dingen. Zo gek is het toch niet dat ze na een opvangdag of een nacht alleen even tijd willen inhalen💝. Ik zou enkel stoppen als het jezelf ook begint te storen. Verder is het WHO advies 2 jaar. Als 'de buitenwereld' daar wat van vindt... Tja, jammer voor de buitenwereld
8 maanden geleden
Reactie op Charlotte244
Hoe hebben ju ...
Ik voed nog best veel, want onze zoon heeft wat achterstand opgelopen qua vaste voeding vanwege onverklaarbare buikpijn (wat allergieën bleken te zijn). Ik merk dat ik er in het openbaar wat meer moeite mee heb nu hij 1,5 jaar is, maar thuis geniet ik er (meestal) nog van. Ze zijn maar 1x klein! Hier ook voor en na zn dutje lekker aan de borst in slaap vallen of op het gemak wakker worden. Heerlijk vind hij dat. Ik zou zeggen gewoon lekker doen wat voor jullie goed voelt 🥰
8 maanden geleden
Reactie op Charlotte244
Hoe hebben ju ...
Heel herkenbaar dat van de maatschappij. Ik krijg ook vaak te horen van het is toch wel goed geweest nu, misschien groeit ze er wel eindelijk overheen ed… heel vervelend. Vooral ook omdat de directe (schoon)familie er ook zo over denkt.
Ik ben zelf nu 16 weken zwanger en mijn melkproductie is nog maar heel laag momenteel. Mijn dochtertje van bijna 1,5 jaar heeft daar niets om en blijft lekker doorgaan met vragen om de borst. Bij wakker worden sochtends, voor het slapen gaan en gedurende de nacht (wij slapen samen). Ik vind dat soms irritant nu, maar blijf er vooral ook erg van genieten. Hopelijk houdt ze dit vol en heb ik er straks 2 aan de borst.
Ik merk dat ik dit nu ook vaak zeg tegen mensen (al ben ik er sowieso heel open over, ook over het cosleepen), in de hoop dat ik straks minder commentaar krijg omdat ze er dan al wat meer aan gewend zijn.
Dus ik snap je twijfels heel erg, maar als je zelf niet volledig overtuigd bent om te stoppen zou ik er als ik jou was toch mee doorgaan. Het gaat om jou en je kindje en niet om al die buitenstaanders. Zij zijn het gewoon niet meer gewend in onze westerse wereld, maar dat wil nog niet zeggen dat je niet het beste mag doen voor jou en je kindje!
8 maanden geleden
Reactie op Lisette3103
Ik herken het niet want ik voed nog (bijna 1,5 jaar nu 🙌🏻). Maar het is h ...
Mooie prestatie! Helaas wilde mijn dochter niet meer na 11 maanden. Ik heb het ook niet meer gestimuleerd, dat maakt het ook zo vreemd. Gisteren had ik zere borsten (denk ovulatie) en toen ik keek zag ik een soort korstjes op mijn tepel. Dat zag er precies hetzelfde uit als opgedroogde melk. Toen ik het weghaalde en een beetje duwde, bleek er nog melk uit te komen. Dat vond ik wel gek. Online staat dat dat al veel langer gestopt zou moeten zijn.
8 maanden geleden
Mooie prestatie! Helaas wilde mijn dochter niet meer na 11 maanden. Ik heb ...
Ik begrijp van Teddy Roorda dat het heel normaal is als je borsten maanden of zelfs jaren later nog melk aan kunnen maken 😊. Weet niet welke bron je hebt geraadpleegd?
8 maanden geleden
Reactie op Lisette3103
Ik begrijp van Teddy Roorda dat het heel normaal is als je borsten maanden ...
Oh dat is dan geruststellend! Ik heb vooral op bekende sites gekeken, maar geen idee of dat betrouwbare bronnen zijn.. 😉 Thanks!
8 maanden geleden
Reactie op Charlotte244
Hoe hebben ju ...
We leven in een gekke wereld.. waarin we (lang) borstvoeding geven raar vinden, maar melk uit een koe heel normaal 🤷🏽♀️
8 maanden geleden
Reactie op Mama221122
We leven in een gekke wereld.. waarin we (lang) borstvoeding geven raar vin ...
Precies dit 🤷🏼♀️
8 maanden geleden
Nieuwe mijlpaal, we zitten (rond) de 1,5 jaar borstvoeding!! Wie geeft er ook nog steeds bv nu en hebben jullie al weleens bijzondere opmerkingen gekregen? Bij mij is de trend nu steeds meer: oh geef je nog stééds borstvoeding...maar het valt reuze mee met de negativiteit. Wel iemand die ervan overtuigd was dat de melk geen voedingsstoffen meer zou bevatten nu, maar dat hebben ze haar zus (die kort bv heeft gegeven) op het CB wijsgemaakt - dat de melk na een aantal maanden "overbodig" zou zijn en niet meer voedzaam. Tja, van de professionals moet je het hebben.
8 maanden geleden
Reactie op SC1987
Nieuwe mijlpaal, we zitten (rond) de 1,5 jaar borstvoeding!! Wie geeft er o ...
Jaa hierzo! 🙌🏻💪🏻 volgende week 1,5 jaar en mega trots op ons 2 en op mijn vriend. Onze rots haha. Ik geniet zo van alle momenten, (ook ‘s nachts).
Hier weinig opmerkingen, maar men vraagt er ook niet echt naar. Alsof het normaal is om al gestopt te zijn ofzo. Naar het CB gaan we niet, dus die zeurkousen hebben we niet op ons dak 😜.
8 maanden geleden
Ik ben een maand geleden gestopt. Heel natuurlijk is het gegaan, mijn zoontje is nooit iemand geweest die er veel om vroeg. Als hij kreeg was hij wel blij en happerig, maar hij heeft nooit aan mn shirt getrokken bijvoorbeeld. Ik lees jullie berichten nu wel met weemoed. Helemaal nu hij buikgriep heeft denk ik, was ik nog maar door gegaan. Ik wil dus even zeggen dat jullie super goed bezig zijn en dat je vooral door moet gaan als het nog goed voelt!
6 maanden geleden
Mijn zoon kreeg alleen nog ochtendvoeding en indien nodig ‘s nachts. Ik heb een hernia sinds de bevalling en deze is de afgelopen dagen zo heftig geworden dat ik zware pijnstilling slik tegen de zenuwpijn. Helaas einde borstvoeding hierdoor. Maar het is niet anders en (bijna) 20 maanden kunnen voeden vind ik fantastisch.
Nu na twee dagen niet voeden pijnlijke borsten, eerder in het afbouwen niet echt gehad. Iemand een idee hoe lang dit kan zijn? Uiteraard let ik op evt ontsteking
6 maanden geleden
Reactie op Leah87
Mijn zoon kreeg alleen nog ochtendvoeding en indien nodig ‘s nachts. Ik heb ...
Wat vervelend dat je het op deze manier af hebt moeten sluiten. Maar wat geweldig dat je het bijna 20 maanden hebt kunnen bieden 🥰
Ik denk dat het heel erg verschilt qua persoon hoe het gaat qua afbouwen/stoppen. Hoe frequent hij nog dronk enzo speelt daar een grote rol in. Als een kindje nog maar 1x per dag drinkt zal dit minder problemen geven dan wanneer een kindje nog 6x per dag drinkt bijvoorbeeld. En zo dus ook met de duur van "klachten". Ik zou zolang je het kunt hebben proberen niet te kolven en anders alleen de ergste druk eraf halen.
6 maanden geleden
Reactie op Annemiek1990
Wat vervelend dat je het op deze manier af hebt moeten sluiten. Maar wat ge ...
Dank voor je reactie! Het niet afkolven is gelukt, de druk er inmiddels af maar ik maak wel nog steeds melk. Mijn zoon heeft er nu ineens toch moeite mee af en toe. Dan wijst hij en roept ‘op’. Het went vast snel :)
6 maanden geleden
Reactie op Leah87
Dank voor je reactie! Het niet afkolven is gelukt, de druk er inmiddels af ...
Een vriendin van mij heeft tot 14 maanden gevoed en haar dochter is nu 2,5 jaar en zij heeft nog steeds melk 🤣🤭
Wat sneu dat hij er moeite mee heeft. Ik weet niet hoelang je die medicatie moet gebruiken, maar misschien kan hij daarna weer gewoon drinken? Alhoewel ik wel eens lees dat als ze een langere tijd niet aan de borst gedronken hebben ze het verleren. Dus dat is afhankelijk van hoelang je dus niet voed