37 Reacties

één jaar geleden

Net 1 geworden. Ze krijgt nog 5-6 keer op een dag bv. Soms meer, soms minder. Ik volg haar behoefte. Ze eet met de pot mee wanneer wij eten. Ik let niet op hoeveelheden. In de ochtend krijgt ze brood (smeerkaas, pindakaas, klein stukje salami of een beetje hagelslag of jam, kaas, leverworst of smeerworst). Tussendoor iets van fruit (banaan, appel, mandarijn). Koekjes jat ze van mij 😜. En ‘s avonds eet ze met de pot mee. Kan aardappelen, groenten, vlees zijn, Vega, pasta, Aziatisch, Chinees, roti, paella noem maar op 🤗

één jaar geleden

'S ochtends om 07.15 2 boterhammen of een pannenkoekje, een omeletje oid met een bekertje melk 10.00 2 stukken fruit 12.00 2 boterhammen/broodje/eierkoek enz enz met een bekertje melk 15.00 snack + water 17.30 avondeten (met de pot mee), ik kijk niet echt naar hoeveelheden 18.45 nu nog 150cc flesvoeding

één jaar geleden

Over 1,5 week wordt hij 1 jaar Ontbijt met 1-2 boterhammen Tussendoor fruit Lunch 2 boterhammen Tussendoor fruit of een koekje Avondeten een zelfgemaakt prakje nog Ik wissel beleg af maar gebruik nog vooral boter, zuivelspread, pindakaas. Lunch doe ik ook wel eens scrambled eggs. En als ik iets tussendoor eet wat hij ook mag dan geef ik dat ook. Voor ons is het volgende doel dat hij met ons gaat mee eten in de avond en flessen afbouwen. Ik maak nog elk weekend prakjes voor hem apart voor de komende week.

één jaar geleden

Vorige week 1 geworden: Ontbijt: fles 180 cc + een boterham met smeerkaas, pindakaas, boterhamworst, kipfilet, zuivelspread of jam. Tussendoortje: 1 stuk fruit of knijpzakje fruit. Lunch: 1,5 tot 2 boterhammen met beleg, zie ontbijt 😅 Rond 14:00u een fles 180 cc 16:00u koekje of ander snackje Diner: met de pot mee maar dat gaat de ene keer beter dan de andere keer + toetje, griekse yoghurt of nestle babypapje 19:00u fles 180 cc en dan lekker slapen.

één jaar geleden

7.00 bv 7.30/8.00 100cc granenpap van havermelk 10.30 2 stuks fruit 11.30 half koekje 13.00 2 boterhammen met jam/ appelstroop/pindakaas 13.30 bv 16.00 overgebleven korstjes van brood/half koekje/cracker oid 17.00 warm eten, soms met de pot mee en anders een bakje uit de vriezer. Alles zelfgemaakt. Meestal aardappels met groente en soms vlees. 19.00 bv 23.00 uur (soms nog bv)

één jaar geleden

Wat fijn dat jullie zoontje de sondevoeding mag gaan afbouwen, en mooi dat er al zo'n vooruitgang in zit! Hier wisselt het een beetje per dag, ook geen vaste tijden. Maar ongeveer zo; 's ochtends een flesje (150-180) dan twee stuks fruit. Nog een flesje voor het dutje (120-150). s 'Middags een boterham en fruit wat over was van de ochtend. Soms nog een cracker of rijstwafel erbij. Afhankelijk van of hij een tweede dutje doet nog een flesje, maar meestal doet hij maar één dutje per dag. 's Avonds een potje of met de pot mee, dat zal rond de 200-250gr zijn. Soms nog een cracker of rijstwafel. En voor het slapen gaan nog een fles (180-210). s Nachts ook vaak nog ergens een fles (150). Ander drinken gaat nog moeizaam hier.

één jaar geleden

Bedankt voor de reacties! Flinke eters al sommige haha. Sommige eten net zoveel als onze peuter van 3 jaar oud 🤣

één jaar geleden

Volgende week wordt ons meisje 1, ze krijgt nu dit: Ontbijt: bakje pap van Olvarit met 150cc kv of 1 boterham met een bekertje melk Tussendoortje: fruit Lunch: 2 volkoren boterhammen met pindakaas, ei, banaan, fruitspread Tussendoortje: klein baby koekje, volkoren soepstengel, fruit, krentjes Avondeten: zoveel mogelijk met de pot mee en als we iets eten wat ze niet mag dan een potje of nog iets wat ik heb ingevroren wat een keer over was Voor het slapen: fles 180cc kv Als de kv op is dan wordt dat vervangen door (warme) halfvolle melk

één jaar geleden

Ontbijt: fles 150 ml + twee volkoren boterhammen met fruitspread Tussendoor: fruit Lunch: twee volkoren boterhammen met 100% pindakaas Tussendoor: (1) naturel biscuitje en knijpfruit, (2) maisstengels Avond eten: potje 12 maanden (wil nog steeds niet anders, komt vanzelf) + soms danoontje toetje Voor het slapen: fles 150 ml Soms een beetje kwark bij het ontbijt of lunch Verder heeft hij heel de dag beschikking tot zijn drinkbeker, wij vullen deze met water een drupje suikervrije ranja

één jaar geleden

06:00 fles 210 09:00 fruit 12:00 2 tot 3 boterhammen soms met een ei muffin er bij of cracker Meestal geen tussendoortje meer. Wel een flesje thee. 17:00 avondeten wat ik vooraf maak en in potjes invries. Wegens werk eten mijn man ik meestal later dus hij eet niet met ons mee maar wel in principe alles wat wij ook eten. 19:00 fles 210 en naar bed

één jaar geleden

Nog 5-8 keer per dag borstvoeding. Ontbijt: teff pap met vette kokosmelk en grasgevoerd collageen poeder met een banaan en wat ander fruit (peer, kiwi, druiven, blauwe bessen en frambozen) of zelf gemaakte pannenkoekjes (boekweitmeel, ei en banaan). Lunch: eitje en wat groenten (bijv: bietjes, gegrilde courgette, stukjes avocado, stukjes tomaat) Avondeten: vis (gebakken zalm, kabeljauw of sardines uit blik) of vlees (zelfgemaakte hamburgertjes van grasgevoerd gehakt, bio kip) met groenten. Soms nog wat fruit na. Wij kiezen ervoor om geen brood te geven. Baby’s kunnen dat pas goed verteren als ze eenmaal kiezen hebben en dat heeft onze zoon nog niet :)

één jaar geleden

Reactie op Mama221122

Nog 5-8 keer per dag borstvoeding. Ontbijt: teff pap met vette kokosmelk ...
Ons zoontje eet sinds 6 maanden al brood en had toen ook zeker nog geen kiezen hoor

één jaar geleden

Reactie op marije19

Ons zoontje eet sinds 6 maanden al brood en had toen ook zeker nog geen kie ...
Je kan het wel geven 😋 Maar gluten kunnen baby’s nog niet goed verteren. Het is niet goed voor de ontwikkeling van hun darmen. En in groenten zitten veel meer vitaminen die ze nodig hebben. Daarom kiezen wij ervoor om ei en groenten of bijv pompoensoep ipv brood te geven.

één jaar geleden

Reactie op Mama221122

Je kan het wel geven 😋 Maar gluten kunnen baby’s nog niet goed verteren. H ...
Waar baseer je dit op?

één jaar geleden

Reactie op Veer21

Waar baseer je dit op?
Vraag ik mij inderdaad ook af 😅 Brood wordt gewoon aangevallen door het Voedingscentrum etc.

één jaar geleden

Reactie op marije19

Vraag ik mij inderdaad ook af 😅 Brood wordt gewoon aangevallen door het Vo ...
Aangeraden *

één jaar geleden

Reactie op Veer21

Waar baseer je dit op?
Het staat heel goed uitgelegd in het boek ‘poepdokter junior’, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs. Hier lees je er bijvoorbeeld ook wat over: https://tamaraharberts.nl/2021/03/16/is-het-geven-van-brood-gezond-voor-mijn-kind/

één jaar geleden

Wat een heftige periode moet het zijn geweest voor jullie. Hopelijk kan jullie zoontje zonder pijn langzaam leren eten. Heel veel succes ❤️ Hier het scherma van ons zoontje, hij is net 1 geworden: Ochtend +/- 8uur: fles 150 ml warme magere melk en 1 snee brood met beleg. Tussendoor +/- 09:30: ca 100 gram fruit of een zakje knijpfruit. Middageten +/- 12:30: 2 boterhammen met beleg. Tussendoor +/- 15:00: cracker/ rijstwafel, oid. Avondeten +/- 17:30: ca 175 gram avondeten en daarna nog een mager yoghurttoetje ca 50 gram. Fles voor het slapen gaan +/- 20:00: 150ml magere melk. Ons zoontje drinkt zelf uit zijn rietjesbeker, die zetten we op de grond, zodat hij kan drinken wanneer hij wil. De magere melk is bij ons aangeraden door het cb, ons zoontje is een flinke vent. Anders had ik zelf voor halfvolle melk gekozen.

één jaar geleden

Reactie op Mama221122

Het staat heel goed uitgelegd in het boek ‘poepdokter junior’, gebaseerd op ...
Sorry ik moet even een kritisch geluid geven. 1. De link die je geeft, daar wordt niet gezegd dat je kindje geen brood mag/kan. De opmerking dat brood een 'leeg' product is, is vrij makkelijk te weerleggen (maar ik kies er bewust voor om daar nu geen tijd mee kwijt te zijn). 2. Dat boek, ik heb daar voor mijn opleiding gezondheidswetenschappen uitgebreid onderzoek naar gedaan. Ten eerste pretendeert de schrijfster geen dokter te zijn en schrijft ze duidelijk dat ze veel informatie uit haar praktijk heeft meegenomen. Daarnaast noemt zij bepaalde wetenschappelijke onderzoeken waar ik echt heel kritisch naar ben. Kijk naar de doelgroep, grootte van de onderzoekspopulatie, het land waar het onderzoek in gedaan is etc. Als je daar kritisch naar kijkt is het wetenschappelijk onderzoek IN DEZE SITUATIE niet goed toepasbaar. En ja, kinderen mogen meer groente eten. Maar veel van de andere beweringen zijn moeilijk te onderbouwen.

één jaar geleden

De reden waarom wij geen brood geven is omdat hij nu veel meer goede dingen binnen krijgt ipv twee maaltijden een boterham. Ik heb hier heel veel over gelezen en het is dus een heel bewuste keuze. Jij geeft aan dat er voordelen zitten aan het eten van brood, daar ben ik dan (oprecht!) heel benieuwd naar. Ik heb geen wetenschappelijke bronnen gevonden die dat aantonen namelijk. Dus sta er zeker voor open om die ook te lezen en wellicht verandert dat mijn beeld. Ik deel, net als anderen, ook gewoon ons dagmenu. Doe vooral wat goed voelt! Maar ik denk dat het voor veel baby’s wel fijn en gezond zou zijn als er wat minder vaak brood op het menu zou staan en in plaats daarvan lekker groenten, een eitje of (het liefst bio grasgevoerd, maar realiseer me dat dit duur is) vlees.