37 Reacties

één jaar geleden

Reactie op Mama221122

De reden waarom wij geen brood geven is omdat hij nu veel meer goede dingen ...
Je zegt verschillende dingen. Eerst zeg je dat je geen brood geeft omdat een baby gluten niet goed zou kunnen verteren tot hij kiezen heeft. Dat is niet wetenschappelijk bewezen. De bron die je aanhaalt (en jij later zelf ook) geeft aan dat brood en dan met name broodbeleg er regelmatig voor lijkt (!!!) te zorgen dat kinderen andere bouwstoffen, uit groenten en fruit maar ook eiwitten, minder binnen krijgen. Het is nogal een afslag die jij vanuit daar neemt dat je helemaal geen brood zou moeten geven. Dat is niet wat er gezegd wordt. Koolhydraten uit aardappels, brood, pasta en rijst zijn belangrijk voor de energievoorziening en daarmee groei en hersenontwikkeling. Bij een gezond, volwaardig en afwisselend voedingspatroon zijn supplementen zoals collageen al helemaal niet nodig.

één jaar geleden

Sorry ik moet even een kritisch geluid geven. 1. De link die je geeft, daar ...
De bron is ook een orthomoleculair kindervoedingsdeskundige, dit is pseudowetenschap/niet op daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek gebaseerd. Ik vind je kind van rond de 1 een happy meal geven het ene uiterste maar collageen supplement en geen gluten geven gebaseerd op onzin onderzoek echt ronduit schadelijk voor een gezonde ontwikkeling en relatie met voeding.

één jaar geleden

Reactie op Mama221122

De reden waarom wij geen brood geven is omdat hij nu veel meer goede dingen ...
Ik ga hier verder inhoudelijk niet op in. Ik heb er een heel onderzoek naar gedaan, dat vind ik voor mijzelf wel voldoende 😉 Dat laatste ben ik met je eens. Minder brood (is wat anders dan geen brood) en meer groentes en wellicht een eitje zou voor een groep baby's gezond zijn!

één jaar geleden

Mijn zoontje heeft net heerlijk geluncht: een groenteomelet van biologische eitjes, courgette, paprika een klein beetje ui en wat kruiden. Daarbij wat stukjes avocado. Een ding weet ik zeker: daar zitten veel meer goede dingen in dan in een boterham met jam/smeerkaas/.. wellicht heb ik er iemand mee geïnspireerd om wat anders te geven dan altijd die boterham. Maar helaas krijg ik van jou vooral weerstand en je roept zelfs dat het ‘schadelijk’ zou zijn, zo jammer :(. Je ‘pakt’ me op niet goede/voldoende bronnen, maar nogmaals: zou je dan ajb jouw wetenschappelijke bron willen delen dat gluten/brood goed zijn voor baby’s? Dan kan ik daar wellicht weer van leren :)

één jaar geleden

Reactie op Mama221122

Mijn zoontje heeft net heerlijk geluncht: een groenteomelet van biologische ...
Wat Jose ook zegt: minder brood en meer afwisseling, is iets heel anders dan hele voedingsgroepen uitsluiten. Dat is ook echt niet wat er in het artikel staat dat je deelt. Maar ieder z'n eigen keuzes :) Mijn kind eet ook lang niet elke maaltijd brood en dat is ook een bewuste keuze, dus sowieso ook leuk om alternatieven te zien/Lezen.

één jaar geleden

Hoi hoi, het is niet mijn bedoeling geweest hier een discussie te krijgen 🙈 Mijn vraag was het dagmenu van jullie 1 jarige vooral qua hoeveelheid. Wat je kindje verder eet is ieder voor zich en ik zou dan ook graag bij deze de discussie willen stoppen. Misschien een apart topic openen voor menu inspiratie voor de liefhebbers? Ik zou zelf namelijk ook graag gevarieerd aan willen bieden en ben erg benieuwd naar jullie variatie/ideeën

één jaar geleden

Reactie op Annemiek1990

Hoi hoi, het is niet mijn bedoeling geweest hier een discussie te krijgen � ...
Goed idee! ☺️

één jaar geleden

https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-november-2022/menu-inspiratie-topic-j4PVaz

één jaar geleden

Reactie op Mama221122

Mijn zoontje heeft net heerlijk geluncht: een groenteomelet van biologische ...
Ik denk ook dat het goed is om terug te gaan naar het onderwerp. Voor mama221122, dit artikel (geschreven door Fred Brouns, emeritus hoogleraar gezonde voeding aan de Universiteit Maastricht) stuur ik vaak naar professionals die vragen hebben over brood. Is echt wel wat lastiger te lezen als je niet perse in de materie zit maar zeker niet te ingewikkeld. Onderaan staan ook de (wetenschappelijke) bronnen. 'Brood' is nog steeds iets waar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan wordt... Dus we zullen vast nog niet uitgepraat zijn haha! 😉

één jaar geleden

Ik denk ook dat het goed is om terug te gaan naar het onderwerp. Voor mama2 ...
Dit dus... 😅 https://www.linkedin.com/pulse/ons-dagelijks-brood-feiten-en-misverstanden-over-fred-brouns

één jaar geleden

8:30 papfles nutramigen 11:00 zelf gemaakte fruithapje met thee of water/lichte ranja 13:00 boterham met stroop/jam/acava stroop thee/water 16:00 wat water met mais vinger 17:00/17:30 wat ik in de koelkast heb 18:30 toetje nog 19:30 klein flesje nutramigen en dan slapen

één jaar geleden

Hoi hoi. Ik was even benieuwd of hier nog meer kindjes zijn die nog borstvoeding krijgen en of jullie het dagmenu willen delen wat ze naast de borstvoeding nog eten op deze leeftijd. En hoevaak ze dan nog drinken. Alvast bedankt 😘

één jaar geleden

Reactie op Annemiek1990

Hoi hoi. Ik was even benieuwd of hier nog meer kindjes zijn die nog borstv ...
Hoi! Hier een dochter van 13 maanden die nog bv krijgt (al ga ik denk ik bijna stoppen🙈). 8.00 bv 8.30 150 cc havermelk met 3 scheppen granen (pap) met beker water 11.00 2 stuks fruit met beker water 13.00 2 boterhammen met roomboter en beleg + aantal korstjes en een +- 100 cc koemelk in een beker 16.00 koekje, korstje, rozijntjes oid 17.30 warme maaltijd (bijna alles met de pot mee). Daarna bakje yoghurt met een beetje fruitspread of jam erdoor 19.00 bv Ik bied eigenlijk de hele dag door water aan in een rietjesbeker, maar ze drinkt nog niet zoveel. Totaal ongeveer 200 cc water denk ik.☺️

één jaar geleden

Hier een zoontje van 13 maanden. Ongeveer verloopt de dag zo: Wakker 6:00/6:30 Rond 7:00+/- of fles 150cc + 1 boterham Of pap van Halfvolle melk + geprakte banaan Rond 8:45 fruit eten + water Naar bed 9:30 - 11:00+/ 12:00+/- 2 boterhammen + beker Halfvolle melk Slapen 14:30-15:45 16:00 water + snack (maisvinger, cracotte, kaakje oid) 17:30 avondeten. Eet of met de pot mee, of een gemaakt hapje uit de vriezer 18:15 naar boven, in bad, bedritueel 18:45 Flesje 150cc en boekje lezen, Slaapt Rond 19:50-19:30.

één jaar geleden

Wakker worden : fles 180cc Ontbijt: bananenpannekoek met spinazie Lunch: groente omelet Avondeten: Aardappels,groenten vlees Max 2 tussendoortjes: frambozen,kiwi,appel,etc. Voor het slapen nog een fles 180cc Ik geef enkel volkorenbrood als ikzelf weinig tijd heb of als net de eieren op zijn ofzo. Meisje is 13maanden.

één jaar geleden

Reactie op Annemiek1990

Hoi hoi. Ik was even benieuwd of hier nog meer kindjes zijn die nog borstv ...
13 maanden en sinds deze week nog 1 keer borstvoeding. O: halve beker karnemelk, boterham met beleg en vaak nog klein bakje yoghurt. T: 1-1.5 portie fruit en water L: 2x boterham met beleg met halve beker melk, op de opvang rijst/pasta met groenten en yoghurt. T: belegde cracker of maiswafel, vaak ook nog wat groenten of fruit. En water. Voor het avondeten krijgt ze borstvoeding. Avondeten is een goede portie groenten, iets als vleesvervanger (vleesvervangers met weinig zout of Kikkererwten, bonen, avocado, ei. Wisselen veel af) en aardappel/rijst/couscous/oid. Met water. Soms nog wat yoghurt erbij. Ze kreeg tot deze week ook 's ochtends voor het ontbijt nog borstvoeding maar daar ben ik mee gestopt en ze krijgt niet echt iets anders in plaats daarvan.

één jaar geleden

Dit is altijd leuk om als inspiratie te lezen bij anderen! 🤗 Bij wakker worden vaak het restantje volle melk van de nacht, want dan kunnen we een beetje snoezen (hij slaapt bij ons)🥰 Ontbijt: meestal havervlokken met chia / hemp / gebroken lijnzaad / rozijnen / dadel / moerbeijen en havermelk. Daarbij vaak gestoomd appeltje met kaneel / aardbeien / banaan. Voor zijn slaapjes (meestal 2, soms 1) 150ml volle melk. Lunch: meestal brood met boter en avocado, zuivelspread, notenboter met banaan. Daarbij probeer ik er iets van groente bij te doen (bv pompoensoep). Vaak nog wat fruit na. Maar soms ook gewoon een pannenkoek met kaas (en fruit). Tussendoor: meestal yoghurt met fruit, of restantje brood. Avondeten: met de versgekookte pot mee (geen voorverpakt / sterk bewerkt voedsel). Dit kan van alles zijn: pasta’s, stamppotten, (bijna alle) sushi, soepen, wokgerechten, oven roasts, etc, en in restaurants eet hij ook alles mee 😋 Voor bed: 150ml volle melk. Uiteraard is het de ene keer een groter succes dan de andere keer, maar hij krijgt zoveel hij wil. Met verse producten krijg je ook niet die “meer-meer-meer” reactie die je van bewerkte voeding (met bijvoorbeeld suiker of smaakversterkers) wel krijgt. Wij bepalen wat hij eet, hij bepaalt hoeveel hij eet. Dit lijkt verder heel goed te gaan; hij zit precies in het midden van de curve (al hecht ik daar weinig waarde aan, maar even om aan te geven dat ons kindje geen verkeerd gewicht heeft 😉) ❤️