34 Reacties

10 maanden geleden

Onze dochter slaapt ook vaak van 13:00 tot 14:30, met een uitschieter tot 15:00 uur! Ze gaat ‘s avonds vaak rond 19:00 uur naar bed en is rond 08:30 wakker. Hier maakt ze dus wel een goede ruk! Dit doen we al vanaf ongeveer 12 maanden. Hiervoor hadden we strijd met haar 2e dutje, duurde erg lang voor ze in slaap viel en uiteindelijk duurde deze nog geen 45 minuten. Toen toch gekeken of ze naar 1 slaapje kon. Dit duurde een paar dagen en sinds dien hebben we dit ritme eigenlijk. Ze doet het er goed op. Van hoelaat tot hoelaat slaapt jouw dochter? Is het misschien een optie om haar dutje een uurtje uit te stellen zodat de ruk naar de avond toe wat minder lang is? Of is ze echt al vroeg wakker?

10 maanden geleden

Lijkt mij heerlijk een slaapje van 1,5 uur! Mijn dochtertje van 15 maanden slaapt 30-40 minuten 😅 Wakker tussen 07:00 - 07:30 en 1 dutje om 14:30-15:00. Duurt soms nog wel een uur tot ze slaapt ook en ligt dan lekker te brabbelen met dr knuffels in bed. In de avond om 19:00 uur naar bed en dan slaapt ze meestal rond 19:30-20:00 uur. Verder een super vrolijke actieve dame, ze zal niet meer nodig hebben.. mama kan helaas af en toe wel wat meer dutjes gebruiken 😂

10 maanden geleden

Wat hier helpt is in de ochtend een powernapp doen van 10 minuten, hij kan er daarna weer even tegenaan en dan slaapt hij van 1 tot ongeveer kwart voor 3/3 uur. Hier is hij tussen 5-6 wakker vandaar dat er een powernapp doe. Als ik m langer laat slapen dan slaapt hij smiddags niet. Hij gaat om half 8 weer naar bed

10 maanden geleden

Wat fijn om dit allemaal te lezen. Herkenbaar. Dat geeft weer moed. Ons zoontje (15 mnd) slaapt ook nog vaak een deel of hele nacht bij ons in bed. De doorslaapnachten in eigen bed zijn hier op twee handen te tellen. Soms even de smaak te pakken. Maar dan toch weer ziek of onrustig, overgang naar volgende groep op opvang bijvoorbeeld, en dan toch weer moeite om alleen te slapen. Hij slaapt het liefst op/naast mij. Of een alternatief voor mij, bijvoorbeeld een van de opvang leidsters. Soms begint hij vanuit zijn slaap ook heel overstuur te huilen en woest te trappen. Als je hem optilt overstrekken. Dan is hij moeilijk rustig te krijgen. Ik twijfel of dit nachtangsten zijn. Of toch “gewoon” honger; vaak helpt een flesje wel om hem te kalmeren en weer in slaap, soms ook niet (meteen). Hij komt sowieso vaak ‘s nachts nog voor een of meerdere flessen. Overdag slapen varieert hier ook erg, van 0 tot 2 slaapjes en van heel kort tot 2,5 uur. Wij zijn overigens vanaf het begin af aan wel erg van ‘go with the flow’ en geen vast ritme; zodat hij ook flexibel mee kan gaan in ons leven. Daardoor slaapt ie ook wel vaker even onderweg in de wandelwagen bijvoorbeeld. Ik weet niet wat beter is, elke dag strak vast ritme of flexibel met elkaar meebewegen. Het blijft experimenteren. Intussen ben ik ook alweer 7 maanden zwanger van de tweede, en in laatste werkweken voor verlof, dus fysiek is het voor mij soms wel uitdagend. Gelukkig heb ik altijd nog vrij goed kunnen functioneren op minder slaap. En mijn motto als het wel even zwaar is: this too shall pass. Zet hem op allemaal, en blijf delen en (op) elkaar steunen!

10 maanden geleden

Hier nu ook heel herkenbaar weet er echt niet mee om te gaan.. Hiervoor was het tussen 7.30 en 8.00 wakker en dan 11.00 slaapje van 1 uur en smiddags om 15.00 nog een van 1 uur soms 1,5 uur Als ik haar om 11.00 erin leg slaapt ze ook nogsteeds 1,5 uur en dan om 15.00 of later giert ze alles bij elkaar zodra ik haar in bed leg.. Sinds 2 weken savonds rond 23.00-00.00 ineens dik 2 uur wakker en alleen op me arm is ze stil bij ons in bed wilt ze ook niet.. geprobeerd om haar slaapje te verlaten naar 12.00 dat red ze opzich best prima maar slaapt dan echt maar een uurtje en gaat daarna om 19.00 weer na bed maar merk dat ze om 17.00 al echt moe word... Vind het zo lastig

10 maanden geleden

Bij ons was het ochtendslaapje van mijn dochter de langste. En ze wilde daarna ook niet meer in de middag slapen. 1 slaapje is ook voor haar vaak nog te weinig. Wat ons helpt is om haar rond half 10 op bed te leggen en haar er om 10 uur weer uit te halen. Dat is soms wakker maken en soms wordt ze uit zichzelf wakker. Daarmee red ze het tot 12:30 of 13:00 uur in de middag en slaapt ze vervolgens nog eens 1,5 tot 2,5 uur. Dat wisselt wat per dag. We maken haar uit dit slaapje overigens niet wakker

10 maanden geleden

Onze dochter slaapt ‘s nachts van ongeveer 19.00u tot 7-7.30u. Ze doet dan 1 middagdutje van ongeveer 12.30u-14.00u. In het begin merkte ik dat ze dan wel wat eerder moe was, maar nu is ze er aan gewend. Ze was nooit echt een goede slaper overdag overigens (bijzijn = meemaken is haar motto 🤪). Laatst sliep ze een keer helemaal niet overdag. Ging uiteindelijk ook prima 🤷‍♀️ En als ze wel ineens eerder moe is mag ze ook nog 2 dutjes doen. Wij kijken het iedere dag maar een beetje aan eigenlijk en volgen haar hier gewoon in. Heeft hier tot nu toe altijd goed gewerkt eigenlijk. Ze is nu bijna 15 maanden. Het begon hier ook met het middagdutje weigeren, dus vandaar dat we het ochtenddutje toen hebben opgeschoven.

10 maanden geleden

Reactie op Smus

Onze dochter slaapt ‘s nachts van ongeveer 19.00u tot 7-7.30u. Ze doet dan ...
Dus jou advies is: ochtendslaapje verlaten (dit kan ze goed volhouden tot 12.00-13.00) en dan slaapt ze nadat ze gewend is makkelijk 1,5 uur tot 2 uur? Nu slaapt ze echt maar 45 min tot 1 uur maakt niet uit of ik haar om 12 uur of om 13.00 naar bed breng

10 maanden geleden

Reactie op Illayssa

Dus jou advies is: ochtendslaapje verlaten (dit kan ze goed volhouden tot 1 ...
Ik denk dat jij je kindje het beste kent, dus wat voor mij werkt hoeft voor jou niet te werken. Mijn ervaring is alleen dat het blijkbaar wel went. De afgelopen 2 dagen haalde ze namelijk ook makkelijk ineens de 2 uur 🤷‍♀️ Voor mijn gevoel is dat echt even wennen aan de nieuwe situatie geweest.

10 maanden geleden

Is ze narig of boos of huilerig wanneer ze 1.5 uur slaapt ? Want wanneer ze dit niet is. Dan heeft ze aan 1.5 uur voldoende. Hier doen we alleen middag slaapje, gaat na zijn broodje rond 13:00 uur naar bed. Soms slaapt hij 1.5 uur en dan 2 uur soms ook wel bijna 3 uur.. per dag verschillend En gaat on 20 uur weer naar bed. En slaapt dan tot 08:00 uur/ 08:30 uur.

10 maanden geleden

Reactie op Manu26

Is ze narig of boos of huilerig wanneer ze 1.5 uur slaapt ? Want wanneer ...
Na een paar uur wordt ze inderdaad echt vervelend.. dus rond 16:30 eigenlijk al moe. Daaraan merk ik dat het niet voldoende is. Inmiddels slaapt ze vaak van 12:15 tot 14:15 / 14:45. Dat gaat nu redelijk goed, al heeft ze soms nog wat moeite met de wakkertijden. Alleen weigert ze bij 2 slaapjes gewoon bijna altijd 1 van de 2. Dus we hebben eigenlijk weinig keus voor m’n gevoel 😂

10 maanden geleden

Na een paar uur wordt ze inderdaad echt vervelend.. dus rond 16:30 eigenlij ...
Ja dan zou ik gewoon proberen om 1 dutje altijd rond die tijd te doen. Zodat ze wel de middag nog gezellig volbrengt. Ja ze komen nu ook op z'n leeftijd dat 1 slaapje voldoende is.. en ene kindje begint daar vroeg mee en andere kindje slaapt nog wel langere tijd 2. Mijn zoontje vond het met 11 maanden voldoende en had aan 1 slaapje genoeg. Zou gewoon beetje je dochter volgen wat ze zelf wil.l dan zit je altijd goed..

10 maanden geleden

Reactie op Manu26

Ja dan zou ik gewoon proberen om 1 dutje altijd rond die tijd te doen. Zod ...
Het zit er wat tussenin. Vandaag heeft ze 2 slaapjes gedaan. Van 10:00 tot 11:15 (toen wakker gemaakt) en van 14:45 tot 15:45. Beide keren viel ze redelijk snel in slaap, dus ik snap er niks meer van. 😂 Bij 1 slaapje moet ik haar vaak wel even door de ochtend heen helpen. Even wandelen of ergens heen. Tsja, we kijken nu maar gewoon hoe het uitkomt.