12 Reacties

één jaar geleden

Ik heb dit ook, en vind het nogsteeds eng. Als ze een groot stuk in haar mond neemt, raak ik al in paniek. Toen we moesten beginnen met brood merkte ik dat ik dit telkens uitstelde. Uiteindelijk heb ik dit bij het CB aangegeven, en is de verpleegkundige op huisbezoek geweest om de eerste keer samen te doen. Ik vond het erg prettig er iemand bij te hebben die weet wat ze kan verwachten. Ondertussen breid ik stapje voor stapje uit. Nu geef ik steeds een groter stukje brood en beginnen we met kleine (zachte) stukjes fruit en ik laat haar verder alles wat zacht is mee proeven. En ben altijd erg trots als het lukt 😀 Ik vind het wel eng om haar grotere dingen in handen te geven (broodkorst, of het einde van een mais stengel) want dit stopt ze soms ineens in haar mond. Voel ik me niet prettig bij dus dan help ik haar met het eind. Misschien een idee voor jou om dit ook aan te geven zodat iemand die hier ervaring mee heeft je hierin op weg kan helpen? Zo zijn wij ook begonnen. I

één jaar geleden

Ik snap dat je het spannend vind! Misschien goed om te weten dat verslikken en stikken twee verschillende dingen zijn. Het kan zijn dat ze zich verslikt, dat is naar om te zien, maar ze moet ook gewoon oefenen hiermee. Stikken gebeurd in principe alleen met dingen die precies haar luchtpijp afsluiten, zoals pinda's, druiven etc. Je zou de app solid starts kunnen downloaden, daar staat per soort eten hoe je het eten in stukjes langzaam kan opbouwen. Begin met de vorm die staat vanaf 6 maanden, omdat ze het nog niet gewend is en als het goed gaat kan je gaan opbouwen. Geef haar de kans te leren en te oefenen.

één jaar geleden

Fruitpap en groentenpap is hier ook nog steeds helemaal gemixed. Soms, als ik potjes geef uit de winkel, is het wel met stukjes maar dit lukt goed. De stukjes zijn meestal zacht. Hij eet kleine stukjes brood met boter. Dit lukt goed. Af en toe eet hij ook een babykoek. Hij maakt het zacht in zn mondje. Hij heeft nog maar twee tandjes dus ik vertrouw grote stukken nog niet.. . Ik denk dat je je gevoel wat moet volgen en stap per stap gaan werken :)

één jaar geleden

Hier geef ik al vanaf 8 maanden alles in stukken. Gepureerd vind ze helemaal niks en ze pakt de stukjes graag zelf. Tuurlijk verslikt ze zich wel eens, maar we hebben nog nooit in moeten grijpen. Wellicht geeft dat wat moed.😉 Misschien een tip om haar eerst gekookte groente in stukjes te geven? Bijvoorbeeld zoete aardappel? Daar hoeft ze nog niet zoveel op te kauwen.😁

één jaar geleden

Zo herkenbaar! Ons meisje is ook 1 en eet zoveel mogelijk met de pot mee. Ik zou ook het liefst alles heel goed prakken en het liefst geen brood geven omdat ik dat heel eng vindt... zeker als ik alleen met haar ben. Mijn vriend is daar een stuk makkelijker in en geeft best grote stukken brood en korstjes. Ik ben heel blij dat ik niet de enige ben die het spannend vindt.

één jaar geleden

Misschien een tip voor de brood Wij kozen voor biologische brood, stevig brood omdat het goed voelde. Een keer had ik het niet in huis en gaf “normaal” brood en toen verslikte hij zich ook meer en op vakantie had ik het ook niet en wilde hij het niet. Je hoeft niet voor biologisch brood te kiezen maar kijk dan naar stevig brood zoals spelt ofzo. Hopelijk heeft dat ook een goed effect voor jou kindje. Maar doe vooral wat goed voelt, voor je dochter is het meest fijn dat jij ook relaxed bent tijdens het eten

één jaar geleden

Gewoon je eigen gevoel volgen. Later vraagt niemand je op welke leeftijd je zelf at 😉

één jaar geleden

Hier ook mama, je bent niet de enige! Baby eet alleen brood gedrenkt in melk voor de rest bijna alles nog gepureerd met staafmixer. Ook hier grote angst voor het kokhalzen. Ik begrijp precies wat je bedoelt dat je denkt dat je de enige bent, maar dat is dus zeker niet zo 😊

één jaar geleden

Ik heb dit ook, en vind het nogsteeds eng. Als ze een groot stuk in haar mo ...
Goeie tip van de cb!

één jaar geleden

De eerste keer dat wij ermee begonnen had ik onwijze klamme handjes, en de eerste paar keer dat ze zich inderdaad een beetje verslikte zo mogelijk nog meer. En dan heb ik nog menig kinderreanimatiecursus al gedaan. We hebben de eerste keer zo'n filmpje gekeken samen, zodat mijn man ook zou weten wat te doen. Maar eigenlijk blijkt het super goed te gaan. Juist het kokhalzen is iets positiefs, ze leert juist het zelf uit de weg te krijgen. En door het zelf te pakken weten ze hoe groot iets is. Maar we letten áltijd op. En ze krijgt dus ook niks zonder dat er iemand naast haar zit

één jaar geleden

Kauwen moeten ze leren. Dus het klopt dat als ze tot nu alles gepureerd heeft gekregen, ze niet kauwt. Misschien kan je het steeds grover gaan prakken ? Je kindje moet leren wat het met grotere stukken moet doen. Verder is de app solid starts fijn. Daar zie je hoe je veilig eten aanbiedt, dus bijvoorbeeld hoe je het het beste kan snijden. Ik zou dan nu niet gelijk naar de manier van va 12 maanden over stappen maar opbouwen vanaf de 6 maanden manier.

één jaar geleden

En als je het echt dood eng vindt, zou ik een kinder EHBO cursus volgen. Je leert dan goed het verschil tussen stikken en verslikken en wat je moet doen bij stikken. Ik vond dat wel heel helpend en een fijn idee dat ik weet wat ik moet doen als het mis gaat. Mijn dochter heeft vrijwel nooit gepureerd of geprakt gegeten maar gelijk in stukken en dat is eigenlijk altijd goed gegaan.