25 Reacties
één jaar geleden
Ik twijfel heel erg. Vroeger wilde ik altijd 2 kindjes. Toen zwanger worden niet makkelijk ging zeiden we als we maar 1 gezond kindje hebben mogen we al blij zijn. Nu onze meid er is, is 15 maanden, gun ik haar wel een broertje of zusje. Maar om er weer zolang over te doen weet ik niet of ik dat wil. En ik ben "al" 40, dat houdt me ook een beetje tegen...
één jaar geleden
Ik vind het ook prima zo. Ik merk dat ik een fijne werk, prive, mama balans heb en dat we ons meisje ontzettend veel aandacht kunnen geven. Ik zeg nooit nooit maar ik voel me nu wel compleet.
Ik gun haar wel een broertje of zusje maar of ik daardoor een leukere mama en partner wordt vraag ik me af.
Een 2e zwangerschap zal ook wederom een hoog risico zwangerschap zijn dus dat neem ik ook wel in mijn afweging me.
Het is voor nu prima zo!
één jaar geleden
ik heb precies dezelfde gedachte als jou.. en vind t soms oprecht heel vervelend dat andere mensen / moeders als argument gebruiken dat het " zielig is" of dan hebben ze elkaar om mee te spelen " alsof dat de enige reden is om voor een 2e te gaan.. ik begrijp je heel goed !
één jaar geleden
Reactie op Moedervaneen
Ik vind het ook prima zo. Ik merk dat ik een fijne werk, prive, mama balans ...
Dit gevoel hebben wij ook: dat we enthousiaster zijn en meer energie hebben door me/us-time en daardoor leukere ouders zijn dan het gevoel hebben dat alles maar net/net niet lukt. Ik zie veel ouders met meerdere kinderen ook politieagentje spelen en ik zie dat zó niet zitten voor ons 😅
één jaar geleden
Reactie op Anna987
Dit gevoel hebben wij ook: dat we enthousiaster zijn en meer energie hebben ...
Ja precies. Omdat we meer tijd hebben voor haar en voor elkaar denken we gelukkiger te zijn dan met 2 kindjes. Ik ervaar ook veel in mijn omgeving dat een 2e echt wel pittig gevonden wordt (dat is natuurlijk persoonlijk maar dat overheerst wel veel bij mijn collega's en kennissenkring).
één jaar geleden
Ik weet vrij zeker dat wij het bij 1 houden. Ik zag altijd een gezin voor me met 2 kindjes, maar we hebben een enorm zwaar eerste jaar gehad met de 1e. Mijn man werkt erg veel en is ook veel in het buitenland dus ik moet veel alleen doen en heb zelf ook een carrière waar ik aan wil blijven werken. Ik heb echt lang gestruggled met mijn mentale gezondheid doordat het zo zwaar was. Ik denk dus simpelweg dat ik nog een kindje niet ga overleven mentaal. Hoewel ik het heel leuk zou vinden voor mijn zoontje om een broer/zus te hebben vind ik dat geen goed genoege reden. Om een heleboel andere redenen lijkt het me juist beter om het zo te houden. Ik ken ook wel enigskinden (vriendinnen) en die zijn heel gelukkig 🙏🏻
één jaar geleden
Reactie op Mirritje
Ik twijfel heel erg. Vroeger wilde ik altijd 2 kindjes. Toen zwanger worden ...
Ik ben ook "al" 40 word dit jaar 41. We hebben 8 jaar erover gedaan om zwanger te worden van ons zoontje die nu 15 maanden is. Ben op dit moment na 4 maanden "proberen" zonder medische hulp 9 weken zwanger. Nooit gedacht dat dat nog mogelijk was voor ons. Wat ik wil zeggen is, als je dit echt graag wil laat je dan niet tegenhouden door het feit dat je "al" 40 bent❤
één jaar geleden
Hier ook compleet gezin met 1. Wij zijn echt leukere ouders zo. Vooral mijn baan is veeleisend, ik heb veek ambitie en haal er veel energie uit. Er komt veel op mijn vriend neer, die eerder uberhaupt twijfelde over kinderen. Onze zoon vindt hij fantastisch, maar hij ziet zichzelf niet voor twee kinderen zorgen en ik ook niet. We zijn nu een leuk gezin en dat hou ik graag zo. En dat die 2e nou een maatje voor het leven oplevert is ook niet sowieso het geval.
één jaar geleden
Ik ben blij dat jij dit topic heb geopend.
Want ik twijfel heel erg.
En de reden ik vind dat alles heel duur is geworden.
Vrijheid heb je natuurlijk veel minder en met 3 voor mij gevoel kan je nog wel dingen doen.
Aan de andere kant als ik zie hoe mij kleintje met andere kinderen is weet ik gewoon dat ze een broertje of zusje zou moeten krijgen en geeft het mij een schuld gevoel.
Ik zeg dit ook regelmatig tegen mij partner maar die zeg dan ook van je weet natuurlijk niet of ze het ook met elkaar ooit kunnen vinden. Want dat hoeft natuurlijk niet persee. Kort gevat ik zit echt in een dubio.
Ene lant van mij zeg ja leuk doen ! Andere kant zegt hoe ga je dit allemaal doen.
één jaar geleden
Ik weet ook nog niet of er een 2e komt. Voorlopig nog niet. Ik wilde vroeger wel altijd heel graag 2 kinderen en heb zelf een hele goede band met mijn zusje.
Maar ik heb sinds de bevalling veel bekkenklachten en dat houdt me op dit moment vooral tegen. Ik wil eerst mijn lichaam volledig laten herstellen voor ik er ook maar aan denk om weer opnieuw zwanger te worden. Ik moet dit lijf nog mijn hele leven meenemen 😊
Ik wordt dit jaar 40 dus er zit wel wat beperking op hoe lang we hier nog over kunnen twijfelen maar haast voel ik gelukkig ook niet
één jaar geleden
Voor beide dingen zijn wat te zeggen. Je kunt het beste doen wat bij jullie past en waar jullie je goed bij voelen. Als jullie compleet zijn, dan is dat toch prima. Het is echt niet verplicht een tweede! Je moet vooral naar jullie zelf kijken.
Wij wilden wel graag een tweede maar er zat veel angst door de start van onze oudste en het hele eerste jaar was loodzwaar, hij sliep niet, echt verschrikkelijk.
Toch over de angst heen gezet en het was ons nog gegund. Er zit 5 jaar tussen de oudste en ons prachtige meisje, nu 1 jaar. En wat denk je? Niks aan de hand en ze slaapt super haha.
Zo speelt er altijd wel iets. Kijk vooral naar jullie eigen leven en situatie zou ik zeggen.
één jaar geleden
Ik heb twee Kids en ik sport 3x per week, ik werk er 32 uur nog naast. Ik heb een goed vangnet en mijn man sport ook zoveel en geeft zelf ook les als sporttrainer(niet aan mij). Als we samen wat willen doen dan regelen we oppas en als we apart iets hebben passen we voor elkaar op. En ja het is iets drukker maar wel heel gezellig, onze meisjes spelen zo goed met elkaar samen, nu al. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ze in de nacht goed slapen. Overdag slaapt de oudste(2 jaar en 8 maanden) al niet meer, en de jongste nog wel 2 slaapjes.
Qua drukte is het dus meer: hoe is je vangnet? Hoe staan ze er tegenover 2 kindjes op te vangen ipv 1?
Thuis is het net zo druk, en aandacht verdelen.. Daar leren ze ook heel goed van. Het is even wennen en aanpakken in het begin maar uiteindelijk gaat het vanzelf. 😀
één jaar geleden
Volmondig ja.
Dochter is nu 14 maanden en ik vind haar al 14 maanden meer dan genoeg 🥰.
één jaar geleden
Bedankt voor het openen van dit topic! Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn bij wie het niet kriebelt voor een tweede.
Ik herken het gevoel. Zo'n 95% van de tijd heb ik het gevoel dat het zo goed is, met eentje. En ik voel ook geen gemis (had ik wel voor ze er was).
Maar af en toe denk ik toch dat we haar tekort doen, ook al weet ik rationeel wel dat enigskinderen niet ongelukkiger zijn oid dan kinderen met een broertje of zusje en dat het dus helemaal niet zo is.
één jaar geleden
Reactie op Englo
Ik zou heel graag een broertje of zusje willen voor mn meisje maar als de 2 ...
Onze eerste sliep verschrikkelijk slecht. Daardoor ervoor gekozen om juist snel voor een tweede te gaan (dat lukte). Tweede slaapt als een roos. Wereld van verschil. Dus laat je daar niet door afschrikken.
één jaar geleden
Wij hebben ook heel lang getwijfeld over een tweede. Mede ook doordat ik in het eerste jaar van de oudste een burn out heb gehad en vanaf zijn komt zelf nog maar maximaal 4 tot 5 uurtjes sliep terwijl hij wel super goed sliep.
Uiteindelijk zijn we toch voor een tweede gegaan. Ook zodat hij niet alleen is maar ook omdat het ons toch ook mooi leek en we ons toch ergens een beetje niet compleet voelde. Hier zit er een leeftijdsverschil tussen van ruim vier jaar. Dat heeft, zoals met elk leeftijdsverschil, voor- en nadelen maar wat is het weer mooi zo'n kleintje erbij. En wat zijn ze dol op en elkaar en leuk samen.
Over een derde twijfelen we niet, die komt er gewoon niet. Dat geeft me wel de bevestiging dat we de goede keuze hebben gemaakt bij de tweede, dat we toen niet stellig waren over dat we er geen meer wilden
één jaar geleden
Onze eerste sliep/slaapt onwijs slecht maar ik heb altijd de wens voor drie kinderen gehad… nu in verwachting van de tweede. Onder het mom, als het mag lukken zijn we eerder uit de tropenjaren. Maar we genieten ook enorm hoor! 🥰