42 Reacties

10 maanden geleden

Wij waren toen de oudste 14 maanden was begonnen aan een tweede, ze schelen 2 jaar en 1 maand, het is soms zwaar maar ik zou het nooit anders hebben willen doen. Ze spelen steeds meer met elkaar, de oudste laat de jongste heel veel lachen en soms zijn ze ineens in een knuffelbui ❤️

10 maanden geleden

Ik ben inmiddels 5 weken zwanger van de tweede. Mijn dochter is nu 15 maanden oud. Het lijkt mij inderdaad heel pittig, 2 jonge kinderen maar als ik terugkijk naar hoe ik zelf ben opgegroeid (1,5 jaar tussen mijn zus en mij) vond ik dat zo waardevol dat maakt dat we al voor een tweede gaan. Ik denk maar, alles vindt uiteindelijk zijn weg. En dat je moet wennen / aanpassen dat hoort er nou eenmaal bij.

10 maanden geleden

Ik was na 9 maanden opnieuw zwanger, inmiddels 33+4. Het lijkt me ook ontzettend pittig vooral het begin maar achteraf hoop ik dat ze heel veel aan elkaar zullen hebben en echte maatjes zullen zijn. Ze zullen ongeveer 17 maanden van elkaar schelen.

10 maanden geleden

Hier 1 jaar en 9 maanden tussen de oudste en de jongste. Was vooral het eerste jaar hard werken maar ik vind het nu super leuk. Pro: zelfde interesses, sliepen beide nog een lange tijd samen een middagdutje, genieten als ze samen spelen (kan natuurlijk ook bij meer leeftijdsverschil) Lastiger: 2 afhankelijke mensjes en daardoor weinig tijd voor jezelf of andere dingen, duo-huilen 😂

10 maanden geleden

Onze kindjes schelen 2 jaar en 2 weken hahah! Ik vind het heerlijk. Vooraf dacht ik dat het enorm pittig zou zijn en ik denk dat het me daarom zo enorm meevalt.. Ik vind het nu zo leuk dat ze echt samen aan het spelen zijn, en de oudste zegt ook enorm vaak dat hij van z'n broertje houdt. Dan smelt ik weer 🤣😍 Wat ik pittig vind met 2 is het ziek zijn.. als de ene ziek is volgt de ander vaak snel. Maar daarin maakt leeftijdsverschil weinig uit..

10 maanden geleden

Wij wachten nog even vanwege een aantal verschillende (praktische) redenen, maar wat jij benoemt is voor mij ook een hele sterke reden: ik ben er nog niet klaar voor om mijn meisje te ‘missen’, haar minder aandacht te kunnen geven en een andere relatie te krijgen. Ik verwacht dat ik wel toe groei naar een moment waarop ik dat meer heb, omdat ze ouder en zelfstandiger wordt.

10 maanden geleden

2 jaar er tussen is mooi en mensen verwachten dat misschien ook. Maar ik vind het erg snel de tijd is om gevlogen en voor mij gevoel was ik gister nog zwanger. Dus ik wil echt op mijn eigen gevoel af gaan en hopelijk krijg ik vanzelf het gevoel weer dat ik er weer voor wil gaan.
Hier schelen ze één jaar en drie maanden dus vrij snel was ik weer zwanger (om medische redenen kan ik niet lang wachten)en ja het begin was pittig mede door door koemelkallergie en reflux maar als ik zie hoe gek ze op elkaar zijn ben ik heel blij dat ik ze zo dicht op elkaar heb gekregen☺️

10 maanden geleden

Mijn dochters schelen 18 maanden. Was in het begin echt wel pittig maar nu zijn ze eigenlijk altijd samen aan het spelen en knuffelen. Ze zijn altijd ontzettend blij om de ander te zien. We proberen er wel om te denken om dingen alleen te doen met 1 van de 2 zodat ze ook alleen tijd hebben met ons

10 maanden geleden

Reactie op Kaasje21

Wij wachten nog even vanwege een aantal verschillende (praktische) redenen, ...
Wij willen ook nog even wachten. Wij genieten nu zo van ons dochtertje en proberen zoveel mogelijk leuke dingen met haar te doen. Nog even een paar jaar van haar genieten en haar alle aandacht geven en als ze naar de basisschool gaat dan zou ik een tweede willen. Als ze dan op school zit kan de baby alle aandacht krijgen. En onze dochter was een alert babytje en ze is heel pittig nu als dreumes dus er is ook een angst voor een tweede 🤣

10 maanden geleden

oudste en middelste schelen 1,5 jaar. Wilden wij graag en was wat ons betreft ideaal. 3e kwam iets meer dan 3 jaar later. Eerder waren we er niet aan toe.

10 maanden geleden

oudste en middelste schelen 1,5 jaar. Wilden wij graag en was wat ons betreft ideaal. 3e kwam iets meer dan 3 jaar later. Eerder waren we er niet aan toe.

10 maanden geleden

Ik ben afgelopen donderdag bevallen van onze tweede. Kindjes schelen nu 15 maanden. Wij hebben heel bewust gekozen voor een klein leeftijd verschil. Het zijn twee jongens dus over ene tijdje gaan ze erg veel aan elkaar hebben. Voor nu zie ik het ook al voordeel dat je nog niet zozeer gewend bent aan meer zelfstandigheid van de oudste, dus makkelijker schakelen denk ik. Onze oudste kan wel al twee maanden lopen, dat scheelt wel enorm, het zou lastiger zijn nu al hij dat niet kon.

10 maanden geleden

Ach alles heeft wat. Mijn zoon heeft een oudere zus van 14 en een oudere broer van 11 (kinderen van mijn vriend) en dat vinden ze allemaal fantastisch. En sd van 14 kan s' avonds makkelijk even oppassen dus voor ons heel fijn. Daarnaast wachten wij persoonlijk nog even met mijn 2e kind. Dit wegens de zware zwangerschap (zwangerschaps diabetes en zwangerschapsvergiftiging en geboorte bij 34+2 en een lang ziekenhuistraject) als we dit weer ingaan is de kans aanwezig dat dit weer gebeurd. Dan wil ik wel dat thuis alles staat als een huis. Ook betreft mijn zoon. Gelukkig hebben we veel mensen om ons heen die ons helpen en ondersteunen mocht dit nodig zijn.

10 maanden geleden

Reactie op Lilalaaa

oudste en middelste schelen 1,5 jaar. Wilden wij graag en was wat ons betre ...
Hoe gaat dat? Een kindje 3e 3 jaar later?😊 wij denken daar nu ook aan, ik ben heel benieuwd naar ervaringen!

10 maanden geleden

De tweede is inmiddels 2.5 maanden haha. Er zit 16 maanden (gecorrigeerd 13 maanden ivm prematuur) tussen. Het is druk maar ik vind het heerlijk! De oudste is te jong om echt jaloers te zijn, het is goed voor z’n geduld en ze slapen lekker tegelijk smiddags; kan niet wachten tot ze samen kunnen spelen. Tuurlijk zijn er pittige dagen bij, maar dat zal ook vast gelden voor een groter leeftijdsverschil.

10 maanden geleden

De eerste 2 schelen 2 jaar en 2 maanden. De middelste en jongste 1,5 jaar. Heel leuk zo de 3 kindjes. Misschien krijgen ze van ons wat minder aandacht maar ze krijgen van elkaar heel veel aandacht. Soms wel pittig, maar zou niet anders willen 🥰 En je weet ook niet anders natuurlijk, dus je vind een ritme in de situatie.

10 maanden geleden

Die van ons schelen 17 maanden. Aandacht wordt sowieso gesplitst met twee maar ze heeft ook de aandacht nu van haar zusje, de oudste bij ons. Ze heeft een speelmaatje als ze daar behoefte aan heeft. Ik had een (on)gelukje dus de 2e is daarom wat sneller gekomen dan verwacht maar we wilden er sowieso na 3 maanden mee beginnen dus die paar maanden maakte niets meer uit natuurlijk. Stiekem soms wel wat blij mee want om elke x in de onzekerheid te testen of het je überhaupt wel gegund is een 2e is ook heel zwaar en pittig.... Dus dat zou voor mij ook een pro zijn. Nadeel is dat het gewoon in t begin even wennen is als je er echt twee hebt. En als je geen leuke zwangerschap hebt bij de 2e is het ook heel zwaar natuurlijk. Voordeel is dat ik denk dat ze nu wel heel veel aan elkaar kunnen hebben. En we hadden nog zoveel spulletjes dus die konden makkelijk overgaan op de 2e.. Belangrijkste is denk ik: wat zegt je gevoel en wat willen jullie graag? meer leeftijdsverschil is niet erg hé, kan ook z'n voordelen hebben zodat de oudste kan helpen..

10 maanden geleden

Ik ben nu bijna 12,5 week zwanger. Onze kindjes zullen straks 1 jaar en 10 maanden schelen. Wij wilden graag de kindjes dicht op elkaar.

10 maanden geleden

Ik ben nu 13 weken zwanger van de tweede. De eerste is van november 2022