42 Reacties

10 maanden geleden

Perfecte timing weet je helaas nooit. En de voor en tegens kunnen veranderen. En je weet hoe niet hoe snel of hoelang je moet wachten. En misschien ook ergens afhankelijk van jullie leeftijd

10 maanden geleden

ik ben nu 28 weken zwanger en ze zullen 1,5 jaar schelen. Het is voornamelijk jullie eigen gevoel voor wanneer je er klaar voor bent hier is geen goed of fout in

10 maanden geleden

ik ben op dit moment 9 weken zwanger van de 2e en de 1e is van november'22. ze zal op een maandje na net geen 2 zijn. dit was niet geheel bewust maar zeker wel welkom! nu het zover is ben ik er eigenlijk alleen maar blij mee, want ze zullen straks veel aan elkaar hebben.

10 maanden geleden

Wij zijn nu bezig voor een tweede, maar wat hier ook wordt geschreven: bij de eerste meteen raak en nu duurt het langer. Geen rekening mee gehouden (naïef), dus get valt niet altijd te plannen, helaas. Als het lukt dan zit er ruim 2 jaar tussen.

10 maanden geleden

Wij hadden afgelopen zomer het gevoel 'vanaf nu mag er een tweede kindje komen'. Bleek het meteen de eerste keer raak te zijn. Dus momenteel ben ik 28 weken zwanger en zal er straks 1,5 jaar tussen zitten. Wij wilden altijd wel een klein leeftijdsverschil en weten dat het pittig zal zijn, maar ik denk dat elk leeftijdsverschil wel z'n eigen uitdagingen heeft. Het perfecte leeftijdsverschil bestaat volgens mij ook niet, als jullie er zelf maar beide klaar voor zijn. 😊

10 maanden geleden

Onze oudste en middelste schelen, op één maand na, twee jaar en de middelste en de jongste schelen één jaar en twee weken.. beiden heeft wel wat vind ik. Bij de oudste en middelste had de oudste al wat meer zelfstandigheid , maar is van karakter ook rustiger. Voordeel van maar een jaar verschil was dat de middelste in het begin nog 2x sliep 😂 het is denk ik heel persoonlijk hoe je het allemaal vindt het leeftijdsverschil en hoe de karakters zijn van je kinderen.. wij hebben goede slapers en dat scheelt ook al veel

10 maanden geleden

Onze zoon was 7 maanden toen ik voor de tweede keer zwanger werd (inmiddels hoogzwanger en zal binnen een week bevallen) en bleek ook nog een tweeling te zijn. Onze voornaamste reden om het weer te proberen is om een klein leeftijdsverschil tussen beide te hebben. Nou moet ik zeggen dat voor mij zwanger zijn echt peanuts is zonder enige klachten dus lichamelijk heel goed te doen is. Zal straks ongetwijfeld pittig worden maar 3 kindjes in 16 maanden voelt wel echt als een droom die uitkomt

10 maanden geleden

Ik denk oprecht dat alles zo z'n voor- en nadelen heeft. Daarnaast is het idd niet te plannen, ik kreeg na ons eerste kindje eerst een miskraam waardoor alles wat langer duurde. 2,3 jaar zit er nu tussen (en vind ik helemaal leuk!). Je kindje kan dan al best wat dingen zelf, maar bij ons was ze bijv nog niet zindelijk, dus veel luiers verschonen, etc. Dat niet genoeg aandacht geven herken ik niet zo, nooit bang voor geweest en ook nog niet zo ervaren, maar dit is wel persoonlijk denk ik. Sommigen wachten tot 1e kindje op basisschool zit, ook een optie :-)

10 maanden geleden

Onze dochter is nu ook 15 maanden en momenteel 38 weken zwanger van haar zusje 🥰

10 maanden geleden

Ons zoontje was ruim 3.5 jaar toen zijn zusje kwam. Het heeft voor en nadelen. Voordeel: ons zoontje kan al heel veel zelf. Nadeel: de opgebouwde vrijheid ben je weer kwijt. De oudste sliep niet meer overdag en we konden weer gaan en staan waar we wilden. Nu zijn we gebonden aan het ritme van de jongste. Dat vind ik wel eens een uitdaging.

10 maanden geleden

Tussen onze kinderen zit 2,5 jaar en beide keren was het de 2e keer ‘raak’. Ik was op zich nog niet helemaal toe aan een 2e, maar het was vooral praktisch qua tijd omdat mijn vriend militair is, en we wisten wel wat 2022 zou brengen (een jaar niet op missie), maar niet wat het verder zou doen. Dus toen dachten we, hoe eerder hoe beter (hoe meer hij nog thuis was en we het nog samen konden doen) en was ik in feb ‘22 zwanger van de jongste. Als hij geen militair was, het er ongetwijfeld meer tijd tussen gezeten. Onze dochter was de eerste (bijna) 3 jaar een slechte slaper, dus ik moest echt nog niet denken aan een baby en nog meer gebroken nachten 🙈. Nu is het leeftijdsverschil helemaal prima, ze zijn heel leuk samen 🥰.

10 maanden geleden

Tussen beide kinderen zit 5,5 jaar ongeveer. Voordeel: oudste is al naar school dus geen twee thuis steeds, is zelfstandig, snapt veel, kan helpen, super schattig specifiek voor ons zo'n oudere broer met een klein zusje Nadeel: Je moet opeens weer thuisblijven voor slaapjes dus dagjes weg lastig, je splitst daarom toch vaak even op, rekening houden met schooltijden en slaapjes, de oudste kan wat gaan zeuren om aandacht 🤪

10 maanden geleden

Mijn zoontje was precies 12 maanden toen ik erachter kwam dat ik zwanger was van de 2e. Inmiddels alweer 2 jaar verder en ze hebben heel veel aan elkaar

10 maanden geleden

Toen mijn dochter een werd ben ik zwanger geraakt. Het was alweer in een keer raak. Het had best iets langer mogen duren maar het is hartstikke gewenst. Er zit straks 1 jaar en 9 maanden tussen de twee kindjes. Best vlot maar later denk ik heel leuk.

10 maanden geleden

Inmiddels ben ik in januari bevallen van mijn zoontje. Tussen de twee kindjes zit slechts 14 maanden. Het is wel pittig hoor.. mevrouwtje heeft nogal een karaktertje en eist best veel de aandacht op (niet altijd op de positieve manier). 🤪 Na de keizersnede mocht ik haar ook niet heffen.. wat ze absoluut niet begreep en heel fel op reageerde. Iedereen had mij gezegd dat ze nog ‘te jong zou zijn om echt jaloers te reageren etc’, maar dat bleek bij ons dus niet te kloppen. Let op.. ze kan zeker ook heel lief zijn! Maar de aandacht verdelen blijkt momenteel nog een dingetje. Dit zal sowieso ook wel zo zijn met oudere kindjes, maar aan hen kan je bepaalde dingen waarschijnlijk wel al beter uitleggen. Ik vermoed dat het aangenamer zal worden eens ze wat meer interactie krijgt van haar broertje (én broertje ook niet zoveel meer weent 😅).

10 maanden geleden

Hier een zoontje van ruim 15 maanden en 38 weken zwanger 🥰 Wij zijn erg blij dat ze dicht bij elkaar zitten. Zal vast ook pittig zijn, maar gaan er ook volop van genieten.

10 maanden geleden

Kleine hier is bijna 16 maanden en zou wel willen starten met een 2de. Mijn man is hier jammer genoeg (nog ) niet aan toe. Wou eik 2 jaar leeftijdsverschil maar dat wordt hier nu meer...

10 maanden geleden

Mijn dochter is nu 15,5 maand. Ik wacht nog enkele maandjes (2-3 maand). Niet zozeer omdat ik er nu niet klaar voor ben maar mijn dochtertje is van november. En wou nu graag bevallen en thuis met de kleine zijn als het wat beter weer is. Natuurlijk weet ik niet hoe het gaat lopen en of ik wel vlot zwanger ga raken 😂 dat weet ik binnen enkele maanden 🥰

10 maanden geleden

Wij weten ook zeker dat we nog een 2e willen, maar we wachten nog wel. :) eerst verhuizen uit dit 3-kamerappartement en lichamelijk nog verder herstellen (chronische bekkeninstabiliteit). Ik hoop rond zijn 2e verjaardag of iets erna weer zwanger te zijn, zodat er 2,5 à 3 jaar tussen zit.

10 maanden geleden

Hier wilden we liefst kort op elkaar. Dat draaide uit in 1 jaar ertussen. De baby is dus intussen ookal weer 4maanden. Alles heeft pro's en contra's dus kijken wat het zwaarst doorweegt vooe jou. Maar nu al heerlijk om ze samen te zien! En wat die aandacht betreft. Zowiezo geef je ze genoeg aandacht ook met twee kindjes. Er gaat gewoon weer wat vrije tijd bij jezelf vanaf 😁 doe wat goed voelt voor jullie!