9 Reacties
één jaar geleden
Ik bewaar het meeste speelgoed uit het zicht in een gangkast in klapkratten van de Hema. Die stapelen lekker. Ze heeft een open montessori stijl kast waar ik speelgoed in rouleer. Daar staan altijd een paar boekjes (rest van de boeken staan in onze boekenkast) en nu staan daar bijvoorbeeld een mandje met ballen, een mandje met blokken, houten beestjes en een puzzel. Verder komen de grote houten blokken en de duplo in twee speelgoedmanden die in de speelhoek komen te staan. Xenos, H&M home, Casa etc hebben leuke. Op deze manier is het voor mijn kind overzichtelijk wat er is om mee te spelen, is het voor mij snel opgeruimd en is het ook makkelijk om speelgoed te rouleren.
Ik had eerst bedacht dat ik een tafeltje met daaronder opbergruimte wilde maken maar ik hoor toch vaak van vrienden dat daar weinig aan gespeeld wordt op deze leeftijd. Dus daarmee wacht ik tot ze iets ouder is.
één jaar geleden
Wij hebben een open kast in de keuken en daarvoor hebben we de onderste plank voor haar vrijgemaakt. Twee manden in Frankrijk op de markt gekocht en die kan ze zelf leeghalen. 😊
één jaar geleden
Wij hebben een Ikea kast en ik heb er labels op geplakt zodat we weten wat waar in gaat. Mocht je willen weten waar ik die labels vandaan heb stuur me even een privé berichtje. Volgens mij mag ik hier geen openbare shops plaatsen? (Instagram shopje)
één jaar geleden
Reactie op MomofSeth
Dit klinkt echt top zo'n open kast! Heb jij misschien een foto van hoe dit ...
Ik deel liever geen eigen foto's op een (openbaar) forum maar als je op Pinterest zoekt op montessori shelf vind je veel ideeën. Op instagram ook bij bv @spelenbijditte een highlight speelgoedkasten en in reels deelt ze regelmatig een roulatie. En deze blog heeft ook tips en voorbeelden:
https://montessorimethod.com/toy-rotation/
Ik gebruik zelf lage mandjes zodat ze er goed in kan kijken en zet groter speelgoed er gewoon in. Dus niet op een dienblad ofzo, daar vind ik mijn dochter echt nog te klein voor. Die Mandjes zijn vooral om kleinere dingen bij elkaar te houden. Ik hou 6-8 'activiteiten' aan in totaal. Dus duplo en blokken zijn er al 2, boeken 1 en dan afhankelijk van wat ik neer zet nog wat dingen erbij (ballen kan ze bv lang mee spelen, puzzel moet ik veel bij helpen. Zo probeer ik ook af te wisselen). In het begin was de hoofdactiviteit 'alles uit de kast trekken', nu kiest ze steeds vaker gericht dingen om mee te spelen. Ben er echt heel blij mee!