2 Reacties
7 maanden geleden
Ik snap het. Mijn dochter doet dit als ze echt super gefrustreerd is. Ik ben er achter gekomen dat ze dit doet als ik niet snap wat ze nodig heeft. Dus als ik geen gehoor geef aan haar behoefte. Dan is ze uiteindelijk zo boos dat ze haarzelf gaat slaan of inderdaad met haar hoofd op de grond. Ik heb mij verdiept in haar lichaamstaal. Wat zijn de eerste tekenen van honger bijvoorbeeld. Ik ben er achter gekomen dat ze dan naar de keuken wijst of het woord hap zegt. Ook met het slapen ben ik er achter gekomen dat als ze lang gaat staren en wat gaat piepen om niks dat ze moe word en als ik de bui voor ben dat we geen heftige driftbuien meer hebben. Dan maar een half uur eerder eten of eerder slapen.we hebben een vaste routine maar ben ook niet te streng.
Qua reageren in zulke momenten zou ik vooral rustig blijven. Ik heb mijzelf aangeleerd dat als het mij teveel word en mijn dochter werkt echt op mijn zenuwen dat ik dan ga zwijgen... geen emotie en geen reactie tot ik mijzelf weer bij elkaar geraapt heb om weer rustig te reageren. Dan huilt ze en krijst ze maar even maar ze heeft er nog minder aan als ik uit emotie boos reageer. Dan word het alleen maar erger.
7 maanden geleden
Ik merk idd ook zeker dat het erger is als hij moe is of honger heeft, dat proberen we dan ook echt zo veel mogelijk te vermijden…
Maar hij doet het gewoon echt vaak op een dag als hij iets niet mag, sommige dingen die hij in zijn hoofd heeft kunnen nu eenmaal gewoon niet 😅
Proberen dan zo veel mogelijk af te leiden en iets anders aan te bieden maar mennn…. Hij krijgt hier nog een hersenschudding van joh!
En dan moet hij echt huilen waardoor ik hem natuurlijk ook ga troosten, maar daarmee hou ik het misschien ook in stand..