39 Reacties

5 maanden geleden

Jaa hier ook weinig woorden maar als erg actief met lopen, los staan etc.

5 maanden geleden

Hier net zo, in andere dingen wel weer sneller. Komt vanzelf! Ik heb gelezen dat de eerste woordjes tussen de 12-18 maanden komen, dus tijd zat. 😉

5 maanden geleden

Hoi mama! Bij mijn dochtertje het zelfde. Zij is van 4-11.. ze zegt wel mama en dada, maar nog geen andere woordjes.. eigenlijk is alles “mama” omdat dat nu het enige woordje is wat ze kent. Ze is inderdaad ipv taalkundig wel motorisch ook snel ontwikkelt altijd dus bijvoorbeeld met omrollen/kruipen/lopen was ze altijd snel erbij, dus misschien dat onze kindjes op dat gebied sneller ontwikkelen dan op taalkundig gebied? Het maakt me soms ook wel onzeker als ik zie dat andere kindjes wel al woordjes kunnen zeggen.. maar ik probeer dat echt los te laten en niet te veel te vergelijken, want elk kindje is anders 🫣

5 maanden geleden

Dat hoeft echt nog niet hoor! Praten verschilt heel erg per kind, net als alle ontwikkelingen trouwens. Het is ook maar net wat je kindje interessant vindt. Mijn meisje zegt weleens mama maar niet heel bewust nog tegen mij. Wel veel wijzen en benoemen nu. Daaa!, zegt ze dan 😉

5 maanden geleden

Onze zoon zegt ook nog niets behalve soms mamama maar dat is meer spelenderwijs. En "hoije" (dialect) als het hem uitkomt. Verder komt er niets uit maar hij is vooral motorisch bezig met lopen enz. Onze oudste was zowel motorisch en taalkundig snel maar onze jongste doet het in een ander eigen tempo. Dat is prima, het komt echt wel.

5 maanden geleden

Hier ook niet. Wel al aan t lopen. Hij heeft overigens wel vaak last van z’n oren (jeuk), en de huisarts zei laatst dat dat ook voor spraakachterstand kan zorgen. Ik ga dus niet teveel van hem verwachten op dit gebied. Hij begrijpt wel veel maar zegt niks behalve mama en papa

5 maanden geleden

Reactie op LD86

Dat hoeft echt nog niet hoor! Praten verschilt heel erg per kind, net als a ...
Dit is precies mijn dochtertje nu, alles is mama, niet alleen ik, en idd veel wijzen en dan da zeggen. En knopjes zijn helemaal geweldig, alles in drukken. Maar woordjes inderdaad nog niet, dat komt op zijn tijd

5 maanden geleden

Hoi mama, Dochtertje van 18-11 en praat ook nog niet. Brabbelt heel veel, zegt wel mama en papa. Ik maak me er niet echt zorgen over, ook omdat zij anderstalig wordt opgevoed (Chinees) en heel veel NL hoort - kan het bij haar wat trager gaan. Geen zorgen. Ze begrijpt immens veel, motoriek gaat heel snel en tandjes ook. Zal zich ergens compenseren 😅

4 maanden geleden

Oh ik wist niet eens dat ze nu al zou moeten praten? Hier een hoop gebrabbel. Ze heeft wel al heel lang een eerste woordje maar verder zegt ze nog niks, mama en papa ook nog niet.

4 maanden geleden

Hier ook nog geen bewuste woorden hoor. Mijn zoon is van 26-10. Hij is wel met alles wat traag tot nu toe. Maar ik zit stiekem wel op de eerste echt woorden te wachten. Hoop dat hij toch bewust papa en mama gaat zeggen binnenkort.

4 maanden geleden

Volgens mij is dat heel normaal😅 Gericht praten begint pas rond 1,6 een beetje...

4 maanden geleden

Hier ook nog niet hoor. Ze brabbelt veel en het lijkt erop dat ze wat bewuster papa aan het zeggen is, maar daar blijft het bij

4 maanden geleden

Dochtertje van 21-11 praat ook nog niet. Het is meer kraaien en brabbelen 🤣. Dus ook nog geen gerichte woorden of iets dergelijks. Ze is wel al snel met lopen/los staan tanden etc. Ik maak me er iig niet druk om en hoor t vanzelf wel als ze begint te praten

4 maanden geleden

Hier ook nog niet, baby is bijna 13 mnd. De cb zei dat we geen zorgen hoefden te maken, woorden komen echt pas zo rond of na de 14e mnd zei ze. Geen zorgen mama, komt allemaal vast goed 😊

MOD

4 maanden geleden

Onze dochter liep met 10/11 maanden. Maar het enige wat ze zegt is papa en poes. Haar broer daarin tegen kon met 1 jaar best veel woordjes. Ik maak me er niet druk om. Elk kind ontwikkelt zich op zijn/haar eigen tempo.

4 maanden geleden

Ik ben huisarts dus een beetje een idee hoe de normale ontwikkeling verloopt. Ik denk dat het door het forum lijkt alsof het heel normaal is dat ie kindje met 1 jaar al moet lopen of praten. Echter het is eerder uitzondering dan regel dat dit al met 1 jaar precies gebeurd. Dat je kindje “nog” niet praat maar prima brabbelt is juist harstikke normaal en behoort tot een normale ontwikkeling. Ouders laten natuurlijk graag weten “mijn kindje kan al dit en dat”, waardoor het lijkt alsof elk kind hier op het forum zo ver al is. Waarheid is dat de meerderheid nog niet zulke dingen kunnen maar die zijn minder geneigd om op het forum hierover si gen te plaatsen. Het valt me op dat er veel topics zijn over mijn kind kan nog niet lopen/praten/staan/klappen. Zolang je kindje vooruit gaat in de ontwikkeling is het prima

4 maanden geleden

Onze dochter (27-11) zegt af en toe onbewust mama maar verder niks hoor, en loopt nog niet.. sterker nog kan niet eens staan nog 🙊

4 maanden geleden

Iedereen dankjewel voor de reacties! Denk inderdaad dat ik te veel hoorde om me heen van kinderen die al dingen zeggen dat ik me daardoor heb laten beïnvloeden. Nu nog lekker van het gebrabbel genieten, alles gaat al zo snel!!

4 maanden geleden

Blij met deze topic! Mijn dochter babbelt inderdaad en soms mammmmma . Maar geen andere woordjes. Toevallig maakte ik mij daar ook een beetje druk om.

4 maanden geleden

Hier precies hetzelfde! Toch weet je dat je kind het op eigen tempo doet, maar toch door anderen wordt je onzeker oid. Dus blij dat we niet de enige zijn hihi.