10 Reacties

één jaar geleden

Wat een lastige situatie. Ik werk zelf als psycholoog en als ik dit zo lees denk ik dat het goed is om je man voor een behandeling aan te melden. Kinderen huilen nou eenmaal, dit zal nog een lange tijd zo zijn. Dat hij zo op haar reageert heeft invloed op hoe ze zich later ontwikkelt. Ik wil mij hier verder niet mee bemoeien maar denk dat het goed is om hier een keer met iemand over te praten. Bij adhd heb je idd moeite met prikkels maar hier zou hij handvatten voor kunnen krijgen

één jaar geleden

Je zou kunnen beginnen bij de huisarts en POH

één jaar geleden

Ik heb er zelf ook last van, prikkelgevoeligheid kan je niet zomaar oplossen door gesprekken met bv poh.. Dan spreek je eerder om medicatie te gaan gebruiken, met bijwerkingen van dien. Wat voor mij wel wat scheelt is een goede noise canceling koptelefoon en als we beide thuis zijn, ga ik eventjes naar boven als ik voel dat ik erdoor overprikkeld raak.

één jaar geleden

Alles begint bij de huisarts en de POH. Ook medicatie gebruik :)

één jaar geleden

Bij mijn partner (autisme) komt het ook erg hard binnen, maar hij verliest nooit zijn geduld. Voor dat stukje zou ik dus echt wel hulp zoeken. De prikkelgevoeligheid kun je niet wegnemen, maar hij zal wel een modus moeten vinden dat hij niet kortaf op haar reageert.

één jaar geleden

Wat vervelend voor jou maar ook voor je partner. Kan me voorstellen dat dit voor spanning zorgt wat het versterkt en van invloed kan zijn op haar ontwikkeling en de ouder-kindrelatie. Baby’tjes voelen dit soort situaties heel goed aan en kunnen zich daar op langere termijn naar gedragen. Ik sluit me aan bij de andere adviezen. O.a. gebaseerd op mijn werk als gz-psycholoog met expertise op gebied van het zeer jonge kind. Als je partner gehoord wordt door een professional in wat hij nodig heeft en daar steun in ervaart en een passende behandeling voor ontvangt, kan dat veel oplossen. Bovendien kan dat voor jou ook helpend zijn; jij wordt ook in een eventueel traject meegenomen zodat jullie met elkaar kunnen afspreken wat jullie kunnen doen zodra bijv de geluiden teveel worden voor je man. Kort gezegd: begin bij de huisarts voor een passende verwijzing. Alleen medicatie gaat het niet oplossen.

één jaar geleden

Zelf adhd en partner met vermoedelijk adhd. Zelf ben ik na de bevalling vrij snel weer aan de medicatie gegaan, waar ik dat eerder niet meer nodig had. Partner zit nu midden in diagnostiek en zit aan de Ritalin. Dit is echt heeeeeeel fijn. Had nooit verwacht dat hij deze stap zou zetten dus ben er erg blij mee. Blijf het geregeld ook terugkoppelen. We beginnen eindelijk een team te worden, waar ik eerder bijna alles alleen deed (met postnatale depressie😥) Dus ja, enige tip die ik heb is toch om af en toe wat voordelen van medicatie of therapie te benoemen.. en indd eens met de huisarts gaan praten of de POH.

één jaar geleden

En om het heel laagdrempelig misschien al een beetje te kunnen dempen, zou oordoppen of een koptelefoon al een beetje kunnen helpen? Ik ben zelf prikkelgevoelig en kan er over het algemeen goed mee omgaan, alleen als ik minder goed in m’n vel zit of op m’n tenen loop niet, en dan probeer ik de hoogte van het geluid in ieder geval te dempen. Ik heb 1,5 jaar bij de poh ggz gelopen, waarvan dit een onderdeel was, en dat heeft me in z’n geheel heel erg geholpen!

één jaar geleden

Reactie op Mandarijn2020

En om het heel laagdrempelig misschien al een beetje te kunnen dempen, zou ...
Heb ik idd weleens van gehoord ja! Misschien wel een goed idee voor mijn partner. Zijn er speciale oordoppen hiervoor te krijgen? Waar zou ik die kunnen kopen?

één jaar geleden

Heb ik idd weleens van gehoord ja! Misschien wel een goed idee voor mijn pa ...
Ik heb ze van loop earplugs, maar ben daar zelf niet een groot fan van. Ik heb ook een noise cancelling koptelefoon en vind die prettiger, maar dat is ook meer dat het over m’n oren zit ipv er in. Ik heb ook op maat gemaakte otoplastieken (voor m’n werk op Schiphol), die staan wel op standje max dempen en die werken ook wel 🙈. Er zijn trouwens wat influencers die loop earplugs promoten, die delen ook wel eens kortingscodes daarvoor