17 Reacties
4 maanden geleden
Heel eerlijk... Ik vind het geld klopperij.. het komt er uiteindelijk altijd op neer dat je of je gevoel moet volgen of een bepaald strak schema moet volgen wat tegen je gevoel in gaat.
Dus wat zegt je gevoel waarom ze slecht slaapt? Wat is slecht? Zijn het bepaalde verwachtingen die je hebt of heb je het idee dat ze ergens last van heeft (tanden, verlatingsangst, dromen...). Misschien eens proberen om echt naar haar te kijken/met haar bezig zijn ipv een vast bedtijd ritueel aan te bieden.
Er zijn al zoveel topics geopend over slecht slapen op deze leeftijd. You're not alone... Misschien accepteren en doen wat goed voelt. De frustratie weghalen. Het niet zien als lastig gedrag, maar iets wat ze op dit moment nodig heeft.
4 maanden geleden
Reactie op yazzzz123
Ik volg. Mijn dochter is 18 m en heeft nog nooit doorgeslapen
Het niet doorslapen is helemaal niet zo gek op deze leeftijd 😉 dat is zo'n misvatting. Zelfs volwassenen slapen nog niet door, alleen wij herinneren het ons niet meer als we wakker worden. En die kleintjes hebben soms nog hulp nodig om verder te gaan in de volgende slaapcyclus. Maar ooit... Ooit lukt het ze allemaal.
4 maanden geleden
Reactie op Annemiek1990
Heel eerlijk... Ik vind het geld klopperij.. het komt er uiteindelijk altij ...
Ja ik noem het slecht maar of het ook daarwerkelijk slecht is weet ik idd niet, ik weet alleen dat het zowel voor ons als voor haar wel vermoeiend is en dat stapelt zich uiteraard op. Ze heeft erg last van verlatingsangst en dan met name bij mij, als papa ze naar bed brengt gaat het doorgaans beter vraag me niet waarom 😅
Een strak schema gaat tegen mn gevoel in, maar als je eens gaat lezen online over slaapcoaches zie je overal ritme, strak schema enz dus vandaar dat ik me af vraag of er mensen zijn die er daadwerkelijk ervaringen mee hebben.
4 maanden geleden
Wij hebben recent een eenmalig adviesgesprek via bureau van slaap gehad (via beeldbellen) en hebben daar nu al veel aan gehad. Onze dochter van 19 maanden wil ook niet zelfstandig in slaap vallen. Zij heeft gekeken naar de indeling van de dag en naar het afbouwen van de afhankelijkheid. Zijn er nog mee bezig maar nu al de moeite waard.
4 maanden geleden
Ons zoontje slaapt al vanaf zijn geboorte slecht, maar met fases gaat het ook weer goed.. wij hebben geen slaapcoach gehad, wij merken wel dat structuur veel effect heeft, en heel erg de balans zoeken tussen oververmoeid zijn en gewoon moe zijn zoeken, gewoon moe slapen ze snel, oververmoeid is het een drama, ons zoontje is nu bijna 4, maar ons dochtertje van november ‘22, merken wij ook dat ze slecht slaapt op het moment dat ze oververmoeid is.
4 maanden geleden
Ons zoontje slaapt al vanaf zijn geboorte slecht, maar met fases gaat het o ...
Ja dit bedoel ik. Dan kun je een strak schema aanhouden, maar als je kindje nog niet moe genoeg of juist veel te moe is zal er strijd zijn of onderbroken slaap in de nacht. Hier was het ook erg zoeken naar die juiste balans en als hij oververmoeid is ook veel meer moeite met in slaap vallen.. Dus wij kijken naar wat hij zelf laat zien of hij moe is
4 maanden geleden
Ook bij kindjes die doorslapen is niet persee een strak schema. Dus dat is wel een misvatting. Ik ga er los mee om, kijk ook naar m'n kind zelf. Als die op de grond ligt met haar speen dan gaat ze lekker naar bed. In de avond hou ik wel een richt tijd aan van 19 uur maar als ze er om half 8 of 8 uur in ligt is het ook prima.. laatst een keer om 9 uur erin, ze werd ipv 7 uur 8 uur wakker. Ook prima en dan met het slaapje word het wel weer ingehaald of niet.
Bepaalde dingen loslaten is belangrijk en het zelfstandig in slaap vallen aanleren. Dat zal erbij een slaapcoach worden gezegd en aangeleerd waarschijnlijk. Bij onze regio Noord Holland Noord zijn er ook opvoedadviseurs via de GGD die geven dit soort adviezen ook. Dit is geheel gratis en misschien ook de moeite waard het te proberen. Baat het niet schaad het vaak ook niet.
4 maanden geleden
Wij hebben wel een slaapcoach ingeschakeld. Dit omdat ik er gewoon klaar mee was. Ik was zo moe en raakte daardoor steeds ongeduldiger. Ik wist dat hij zelf in slaap kon vallen en dat hij ook kon doorslapen... Maar we raakte steeds verder van die zelfstandigheid. En ja, als hij mij nodig heeft omdat hij ziek is of gewoon even extra mama nodig heeft dan is dat prima. Maar over t algemeen wil ik dat hij zelf in slaap valt en zijn bedje als fijne plek ervaart. En daar heeft de slaapcoach absoluut bij geholpen!
En natuurlijk zijn er ook nu momenten of fases waarop het wat lastiger kan zijn.. het is en blijft een kindje. Maar door de hulp van de slaapcoach weten we wel weer na zo'n fase sneller terug te komen in het oude ritme.
Dus hier zijn we absoluut blij met de hulp!
4 maanden geleden
Reactie op juudje6
Ook bij kindjes die doorslapen is niet persee een strak schema. Dus dat is ...
En hoe doe je dat als ze dan bijv om 10.00u al op de grond ligt met dr speen? Al naar bed toe? Maar dan is ze ‘s middags alweer zo vroeg moe. Ik kijk miss teveel naar de wakkertijden of ‘volgens de regeltjes’ 🙈 anyhow ik vind het lastig wat nou goed is
4 maanden geleden
Reactie op F&M
En hoe doe je dat als ze dan bijv om 10.00u al op de grond ligt met dr spee ...
Ik doe hetzelfde als Juudje6. Soms is hij rond half 10/10uur al erg moe, meestal een dag na de kinderopvang. Dan leg ik hem op bed en slaapt vaak 2,5/3 uur. Hij gaat dan niet meer in de middag naar bed. Het komt ook wel eens voor dat hij 1,5 uur in de ochtend en in de middag slaapt. Ik let op zijn signalen. Daarnaast geeft hij best goed aan als hij wil slapen. Denk aan; naar boven willen, speentje vragen. Of zijn handje op zijn wang leggen als slaapteken.
Misschien helpt het je om je kindje te volgen, en de “regels” een beetje los te laten.
4 maanden geleden
Reactie op F&M
En hoe doe je dat als ze dan bijv om 10.00u al op de grond ligt met dr spee ...
Ja, ze gaat in de middag dan niet naar bed meer nee. Meestal slaapt ze 2,5 a 3 uur. En als ze in de avond wat vermoeider is rond 18.30 uur bijvoorbeeld dan leg je haar dan op bed. Rusten kan op meerdere manieren hé. Gewoon even op de bank hangen of liggen kan hier ook gewoon. We gingen nu net bijvoorbeeld naar de stadspeeltuin toe, rond half 1 waren we terug, broodje eten en naar bed.. of het niu 12 of 1 uur is of iets eerder... ik ga er flexibel mee om. Bij de opvang rust mijn 3 jarige wel eens even op zo'n ambulant bedje. Even ontprikkelen..
Sorry voor m'n late reactie...
4 maanden geleden
Wij hebben ook een slaapcoach gehad. Je kan der vinden op insta @sleepwellcoach hier hebben wij zoveel aan gehad. Het is zo’n lieve vrouw en heeft zoveel kennis! Bij ons heeft het super goed geholpen
3 maanden geleden
Wij hebben de cursus gevolgd van eindelijk slapen toen ze 12 maanden was, ging eventjes heel goed, toen een paar maanden niet en sinds ze 18 maanden is slaapt ze door en onwijs gemakkelijk in.