22 Reacties
één jaar geleden
Dag lieve mama, voordat je je kindje gaat laten huilen, raad ik aan om eens naar de info van Liefde van een Moeder op Insta te kijken. Behalve dat het volledig tegen je moederinstinct ingaat, denk ik niet dat je het dan nog wilt doen.
Sommige kindjes slapen nou eenmaal onrustiger - wij hebben er net zo een als jij en ook dezelfde leeftijd 😅 Ik heb me helemaal de blubber gereseached en weet inmiddels alles van wakkertijden, slaaphormonen, slaapassociaties etc etc. We hebben alles geprobeerd (behalve huilen) en het maakt niets uit, maar het wordt wel langzaam steeds ietsje beter.
Als je goed je kindje kunt lezen en je weet ook waar je op moet letten, kun je de knoppen zo goed mogelijk afstellen om de ideale slaapcondities neer te zetten. Als ze dan nog onrustig slapen, is het helaas gewoon zo.
Wat ons helpt, is dat we af en toe bij hem in de kamer slapen, zodat de ander een nachtje kan slapen. Verder zijn we zo flexibel mogelijk (ene dag 1 slaapje, de andere twee) en slaapt hij uiteindelijk elke nacht een deel bij ons, omdat iedereen dan meer slaapt.
Ons kindje gaat overigens ook nooit vroeg naar bed. Dat werkt helemaal niet bij hem / ons. Mag ik vragen hoelang je kindje wakker is tussen wakker worden en weer gaan slapen?
Weet dat je niet de enige bent. Het komt goed uiteindelijk 😘
één jaar geleden
Reactie op Floortje vB
Dag lieve mama, voordat je je kindje gaat laten huilen, raad ik aan om eens ...
Ik ben het hier 100% mee eens, en ook ik heb een kindje dat moeilijker slaapt en heb werkelijk alles al geprobeerd. Soms is het pech hebben en dan is het enige wat je kunt doen zoveel mogelijk accepteren en wachten tot ze wat ouder zijn, want uiteindelijk wordt het echt beter. Ik zou je het geld besparen (en de frustratie, als je het los weet te laten dan scheelt je dat ook veel energie), maar dat is mijn persoonlijke mening. Overigens zou ik zo'n jong kind nooit alleen laten huilen. Laten huilen in jouw armen vind ik heel wat anders, maar niet alleen laten.
één jaar geleden
Joe Joe ik meld me ook met een slechte slaper! Wij dachten na de eerste dat het niet erger kon. Helaas, dat kon wel! Ik ben vannacht op zolder gaan liggen met de jongste zodat de rest enigszins fatsoenlijk kon slapen.. Nou hebben wij wel een heel traject met veel buikpijn en sondevoeding net achter de rug en de buikpijn is er nog, dus wel wat andere situatie. Maar het is zo zwaar... En ook alles al geprobeerd. Hij begint in zn eigen bed en zodra hij wakker word (soms na 30min, soms na 3 uur) leg ik hem naast me in bed. Maar ook dat helpt niet. De ene keer word hij elk half uur wakker en de andere keer mogen we 2 uur achter elkaar slapen.
Dus geen tips, alleen bemoedigende woorden; doe wat goed voelt voor jullie en ooit word het beter! Onze oudste ging vanaf 6 maanden iets beter slapen en vanaf 1,5 jaar weer iets beter en die is nu 3,5 jaar en word nog elke nacht minimaal 1x wakker 🙈 Meestal omdat zn luier vol zit. Hij valt daarna gewoon weer zelf in slaap. Sterkte mama's 😘 we can do this 🍀
één jaar geleden
Hoe is het slaapritme overdag? Dat aanpakken heeft bij ons enorm geholpen om de nachten beter te laten verlopen. Dat ging niet vanzelf of in 1 keer maar we merkten wel snel verbetering. Nu houden we een heel strak 2-3-4 ritme overdag aan. Ik heb veel gehad aan Bureau van Slaap en hun eerste advies is altijd om eerst het slapen overdag aan te pakken voor je verder gaat kijken naar de nacht.
één jaar geleden
Reactie op Veer21
Hoe is het slaapritme overdag? Dat aanpakken heeft bij ons enorm geholpen ...
Maak je dan je kindje ook wakker overdag? Hier slaapt hij bv gerust 1,5 uur in de ochtend en dan einde middag nog een uur
één jaar geleden
Reactie op Veer21
Ja ik zal ook het slapen overdag aanpakken en strak ritme. Mijn dochter is hier ook echt gevoelig voor. Overdag slecht slapen is ‘s nachts ook slecht slapen. 2-3-4 ritme werkt voor mij ook. Echt een aanrader
één jaar geleden
Reactie op Annemiek1990
Maak je dan je kindje ook wakker overdag? Hier slaapt hij bv gerust 1,5 uur ...
Nee, ik maak haar nooit wakker (uitzonderingen daargelaten he want kan haar moeilijk in bed laten als ik naar werk ga) Zou ik zelf ook niet chill vinden om midden in mijn slaap gestoord te worden. In de ochtend slaapt ze thuis 1 tot 1.5 uur, middag rond de 1.5 uur. En dan 's nachts nog van 19 a 19.30 tot 6.30/7. Toen we wakkertijden gingen aanhouden, ging ze overdag ook langer slapen en makkelijker inslapen. Zelfs na 2 uurtjes wakker zijn in de ochtend nog super makkelijk!
één jaar geleden
Hier ook een 14 maander die vanaf maand 4 geen nacht meer heeft doorgeslapen 🤗.
één jaar geleden
Reactie op Floortje vB
Dag lieve mama, voordat je je kindje gaat laten huilen, raad ik aan om eens ...
Bedankt voor je lieve tekst! Gisteren middag bijv half 2 tot half 4 geslapen. En ik probeerde hem rond 8 uur avond uiterlijk op bed te zetten. Maar het was dan alweer 23.00 uur en dan gelijk na een uur wakker en wilde maar niet slapen. Gisteren maar in bed genomen
één jaar geleden
Reactie op Veer21
Bedankt voor t reageren! Ochtend wordt hij wakker meestal rond 9 uur dan blijft ie vaak lang wakker. En dus 1 uur middag slapen vaak tot 3 of 4. Of soms eerder wakker. Daarna laat ik hem geen dutje meer doen. Na 4 uurtjes ongeveer na bed. Maar dan lijkt t nog te vroeg of valt moeilijk in slaap en zijn we echt zo 2 tot 3 uurtjes bezig. En na een uur weer wakker en zo gaan we door. Ik laat hem echt niet te veel slapen overdag. Daar ligt het ook niet aan ik weet het gewoon niet hoe ik dit anders moet aanpakken. Heb je nog andere tips gekregen van bureau van slaap of hoe je moest beginnen met het aanpakken . Ik hoor het graag!
één jaar geleden
Jup jup ervaringsdeskundige met de ferber methode. Trust me ik snap de andere reacties en ja laten huilen is zwaar en de vraag is of je er kwaad mee kan doen. Onderzoek stelt van niet maar natuurlijk weten we zo veel niet over babys. Maar als hij fysiek in orde is, geloof ik dat een par min huilen echt geen kwaad kan. Wij hebben de ferber methode toegepast uit wanhoop na 11 maanden slapeloze nachten. Veel onderzoek bracht ons hierbij uit hier is ook wetenschappelijk odz naar gedaan, en zo veel positieve ervaringen over te lezen online (check reddit vooral). De 1e nacht was echt heel zwaar maar vanaf dag 2 zagen we al verschil en zo is dat dus oprecht bij de meeste mensen. 1,5 maand later waren we al gewend aan dat hij de nacht doorsliep!!! Echt waar ik zou het een par nachten proberen en als het niet werkt en niet goed voelt stop je gewoon! Wij hebben wel de tijden iets aangepast want ik vond 15 min huilen de max. En bij echt hard krijsen ging ik er ook iets eerder heen. Vraag me verder gerust alles over de methode wat je wilt weten!
één jaar geleden
Reactie op Mvrhappyzwanger
Bedankt voor je lieve tekst! Gisteren middag bijv half 2 tot half 4 geslape ...
Dan denk ik niet dat dat het is (helaas 😅). Er zou genoeg slaapdruk moeten zijn met zo’n dutje in de middag en om 20u naar bed. Je zou een uurtje later naar bed kunnen proberen, maar ik weet (door alles wat ik zelf geprobeerd heb) vrij zeker dat de dutjes niet het probleem zijn. Ik denk dat je -net zoals wij en nog een paar mama’s hier- de verkeerde slaapkaart hebt getrokken 🤓
Dit is belabberd, maar acceptatie is het enige wat je kunt doen. En je partner en jezelf af en toe een nacht slaap te gunnen door in een andere kamer te slapen.
Ga echt eens naar de Liefde van een Moeder kijken. Ik denk dat dit je gaat helpen. Voordat ik van haar af wist, dacht ik dat wij gek waren of iets fout deden, want op internet lijkt het net alsof de meeste babies al heel jong gewoon doorslapen, of dat je er “gemakkelijk” (lees: laten huilen) wat aan kunt doen als dat niet zo is. Nadat ik een van haar cursussen heb gedaan (dat is overigens de enige keer dat ik er geld aan uitgegeven heb), kon ik het veel makkelijk accepteren en kon ik beter mijn eigen intuïtie vertrouwen (laten krijsen voelt echt niet okay voor mij) ❤️
één jaar geleden
Lieve mama,
Super naar dat jullie dit moeten doormaken.. deze methode heb ik wel gebruikt vanaf het begin af aan. Ik begrijp het commentaar maar na 2 weken doorzetten en overigens heeft het nooit langer dan 20 minuten geduurt om in slaap te vallen met het huilen.. Sliep die van ons na 8 weken door van 19 tot 7. En overdag valt ze ook gewoon 2x zelf in slaap als ik haar kusje geef, speentje en haar knuffeldoekje.. Dus als je vragen hebt mag je me best een berichtje sturen.
Toch wil ik je ook een ander advies geven, een slaap trainer wordt nu niet meer vergoed vanuit je verzekering. Je bent veel geld ervoor kwijt. Terwijl vanuit de gemeente ook door de GGD het opvoedspreekuur bestaat, de opvoedadviseur van de GGD is ook daarvoor. Het is gratis en het proberen waard, veel van m'n vrienden hebben hier baat bij gehad.
één jaar geleden
Hi, mijn kindje was ook een slechte slaper. Overdag was het ook alleen aan de borst en kon ik hem niet wegleggen. Of het waren echt hazenslaapjes. Savonds ook aan de borst maar dan ging wegleggen wel goed. Wij zijn eerst begonnen met overdag. Denk rond 9 maanden. Een duidelijk ritme hielp. En we zijn naar een osteopaat gegaan. Geen idee of het daardoor kwam dat het hielp, maar dit werkte. We hebben een soort van de Ferber techniek, maar iets minder strak op de tijd. Maar dus wel even laten huilen en vooral niet toegegeven met de borst. Hij slaapt nu redelijk goed overdag. We doen ook 2-3-4 ritme. Ook al lijkt hij in de ochtend nog niet moe, hij slaapt na een tiidje 'kletsen' hartstikke goed. Zo goed dat die laatste 4 uur er soms maar 2,5 zijn. Ons avondritueel begint om 19, en ik maak hem uiterlijk 17 uur wakker van zn 2e slaapje. Redelijk snel na overdag hebben we het avondritme omgegooid dat hij eerst de borst krijgt en daarna omkleden e.d. dat ging heel snel al goed. Met 13 maanden zijn we de nachten aan gaan pakken. We merkten al dat hij maar 1 keer wakker werd in plaats van 3 keer. De eerste week hebben we 2 echt slechte nachten gehad (toevallig niet de eerste 2). En nu af en toe dat hij wakker wordt, maar als hij niet zelf in slaap valt ga ik er heen en dan slaapt hij meteen weer door. Succes! Ik begrijp dat het harstikke zwaar is
één jaar geleden
Ferber werkt bij ons goed. Plus ‘s nachts gewoon stoppen met de fles heeft geholpen. Eten moet geen troost meer zijn.
één jaar geleden
Bedankt voor t reageren! Ochtend wordt hij wakker meestal rond 9 uur dan bl ...
Ik zou niet te bang zijn voor te veel slaap overdag. Bureau van Slaap (maar ook andere slaapcoaches) zegt steeds dat te weinig slaap of te veel opgebouwde vermoeidheid door te lange wakkertijden juist leidt tot problemen in de nacht. Zou die wakkertijden dus googelen voor de leeftijd van je zoontje en dat eens een kans geven. Dit heeft ons probleem opgelost dus heb geen specifieke andere tips.
één jaar geleden
Wij hebben de masterclass van Eindelijk Slapen gedaan, ik wil mijn dochter absoluut niet laten huilen.
één jaar geleden
Hoi hier geen slaapcoach gebruikt maar ook echt geen goede slaapster. Ze heeft zelfs nog nooit doorgeslapen. Wij hebben veel gelezen over biologische babyslaap (The nuturingkind geeft hier bv veel info over) en dat heeft ons geholpen om het te accepteren. Verder slapen wij samen op een zo veilig mogelijke manier (zie bv happycosleeper of cosleepy). Sinds we dat doen ipv haar in haar eigen bedje op onze kamer slapen we echt allemaal zoveel beter! Hier is er nog behoefte aan 2 slaapjes overdag (bijna 15 maand) en proberen wij de 2-3-4 regel vastgehouden, al loopt dit toch vaak anders omdat we daarnaast ook kijken naar of ze al wel echt moe is.
Maar mijn advies is doe vooral wat voor jullie goed voelt en op een liefdevolle manier.
één jaar geleden
Bedankt voor t reageren! Ochtend wordt hij wakker meestal rond 9 uur dan bl ...
Zou het kunnen dat juist wat eerder erin kan helpen?
Wellicht heb je dit allang geprobeerd hoor. Maar merk bij onze kids dat dit vaak goed kan. Soms 18.30 erin ook al was ie 15.00/15.30 wakker.