33 Reacties
9 maanden geleden
Af en toe (Max. 1 keer per week) krijgt mijn dochter iets te snoepen. Dus met Pasen bijvoorbeeld een eitje.
Patat hebben we een paar keer geprobeerd maar vind ze niks. Ze likt de ketchup eraf en dat was het wel.
Af en toe iets snoepen kan echt geen kwaad. Ik eet ook een paaseitje met Pasen, een koekje bij de koffie, etc. Het helemaal vermijden lijkt me niet realistisch. Elke dag een koekje of chocolade vinden wij weer te veel van het goede
9 maanden geleden
Hier een grote zus van bijna 3 jaar. En het zit zo: als mijn oudste chocopasta eet moet de jongste ook niets anders dan pasta op brood. De rest gooit ze op de grond. Ze moet op veel dingen hetzelfde hebben dus ik hou het niet allemaal tegen. Ik geef wel gauw pure chocolade, voor mijn gevoel beter...
Patat eet ze ook mee maar dan met appelmoes
Pannekoeken een x geprobeerd maar geen succes.
Limonade krijgt ze heel soms 2x per week ofzo..
Cracotte volkoren eet ze graag...
Vind het wel lastig soms hoor, wat geef je wel en wat niet.
9 maanden geleden
Alles wat je hebt opgeschreven krijgt mijn dochter. Ik poets soms wel 3x per dag de tanden omdat die natuurlijk extra gevoelig zijn voor gastjes. De reden hiervoor is dat ik helemaal kriechel word van kinderen die sporadisch suiker krijgen endan tering adhd ervan worden. Onthouding van suiker is in mijn ogen niet goed. En in de ogen van een ander is wat ik doe niet goed. Probeer er met je vrienduit te komen wat werkt, want tegen elkaar zijn kwa eten werkt averechts
9 maanden geleden
Ik geef vanalles .
Standaard op vrijdag eten er patat, dan eet hij patat en een frikadel met beetje mayonaise..
Kaas krijgt hij soms een stukje, maar dat is ook omdat hij (koemelkallergie heeft) om te proberen
Chocolade valt dan al af dat geef ik niet.
Verder eigelijks alles wel wat ik zelf ook eet..
Water is die niet zo gek op, maar met een drupje ranja wel.. dus ja waarom niet.
Geen ook wel eens dat 50/50 drink. Doe ik dan nog beetje water door.
Ik ben niet zo moeilijk.. ze krijgen gewoon suikers, en ook wel zout.
9 maanden geleden
Geen limonade, maar wel ijs haha. Om de simpele reden dat ze alles wat hun broertjes krijgen ook willen. Wat ze niet zien, krijgen ze niet. Geen chips, of ja, eigelijk wel kroepoek bij rijst met kip in pindasaus en groenten. Geen chocolade. Geen hagelslag op brood, wel een paar losse hagelslagjes als ze het ook willen omdat hun broers het eten. Wel een biscuitje maar geen andere koekjes. Overigens vinden ze dit helemaal zo interessant niet.
Pannenkoeken wel, niet ongezond imo als je er geen lading suiker overheen kiept. En ja, 1x in de week patat met kroket (en groenten). Ze eten met de pot mee ;)
Verder probeer ik de echt ongezonde dingen niet te geven of met mate. Het is gewoon lastiger met oudere broers.
Kaas is met name de ene dol op en krijgen ze gewoon een paar keer per week.
9 maanden geleden
Mijn uitgangspunt is dat zij gezonde tussendoortjes krijgt (fruit, volkoren soepstengel, volkoren cracotte, doosje dadeltjes) en gezond broodbeleg (hummus, groentenspread, pindakaas, zuivelspread). En 's avonds ook groenten, granen en daarbij avocado/huttenkase/bonen. Wij eten zelf ook zo dus ze ziet ook niet veel anders. Het tweede uitgangspunt is dat ze mag proeven voor zover iets veilig is voor haar leeftijd en altijd met mate. Dus als ik een keer chips eet, mag zij er een pakken uit mijn bakje maar krijgt ze in principe gewoon haar eigen gezonde snack. Ik vind het voor haar leeftijd onnodig om meer of een eigen bakje te geven. Verder eten we 'ongezonder' eten vaak pas als ze op bed ligt dus dat heeft ze helemaal niet door.
9 maanden geleden
Kaas doe ik dan trouwens weer totaal niet moeilijk over. Als het op tafel staat bij de lunch krijgt ze een plakje en dat is maar 2 a 3 keer per week. Als we samen pasta eten waar wij kaas over doen, krijgt ze ook een beetje. Alles met mate is een stuk gezonder dan verbieden denk ik maar een kindje van nog geen 1.5 heeft ook nog een heel leven voor zich waar die van alles kan proberen.
9 maanden geleden
Ik probeer onze dochter wel vooral 'gezonde' eetgewoonten aan te leren. Betekend niet dat ze niets mag proeven hoor, maar ik kan er wel van genieten als ik zie hoe erg ze nu al kan genieten van een tomaat of een paprika haha. Als tussendoortje krijgt ze soms rozijntjes of een babykoekje. Verder gezonde snacks. Zout zo min mogelijk (ook ivm nierziekte in de familie). Wel krijgt ze bijv een gebakken hamburger, rundervink, kipschnitzel etc. waar natuurlijk ook wel wat zout in zit. Kaas, chips, patat, chocola, limonade, stroopwafel etc. geef ik niet. Merk dat ik dat niet nodig vind zolang ze er niet om geeft.😁
9 maanden geleden
Eigenlijk krijgt ze alles. Ze pelt zelf de paaseitjes open 😜.
Limo krijgt ze niet want dat drinken we zelf ook niet. Maar voor de rest eet ze alles mee wat wij ook eten. Maar dan met mate.
Kaas is wel echt haar leven. Dus van brie tot geraspte kaas uit een bakje; ze krijgt het. Ben zelf ook een kaas fan. En als we een charcuterie plankje hebben dan is ze er ook als de kippen bij 😂.
9 maanden geleden
Wij geven alles behalve dingen die schadelijk kunnen zijn zoals rauw vlees.
Met 2 oudere kinderen in huis is het niet te doen om bepaalde dingen niet te geven.
Uiteraard voornamelijk gezond maar af en toe ook iets anders
9 maanden geleden
Hier mag ze alles proeven, we doen eigenlijk nergens moeilijk over, gisteren heeft ze nog pizza geproefd 😂
9 maanden geleden
Kaas zeker wel af en toe, wij zijn echt kaas liefhebbers dus als hij een stukje brie of zelfs andere Franse kaas (gepasteuriseerd uiteraard) wil proeven prima! Is maar klein beetje ivm zout.
Chipje een keer 1-2 chipjes dan is ie er wel klaar mee.
Chocopasta een keer in het weekend op brood, nadeel is dat hij het méga lekker vind haha.
Limo niet, alleen water of melk. Koekje een keer als hij het getrakteerd krijgt ofzo, maar hebben we niet in huis.
Ik geloof echt in alles met mate, ik denk als je mega spastisch al het suiker gaat proberen te vermijden ze ook een rare relatie met suiker krijgen. Als ik hem leer met mate, want het is lekker maar niet gezond werkt dat denk ik op de lange termijn beter. Maar iedereen doet zijn ding waar die zich goed bij voelt!
We geven iig geen eten als troost (laatst mijn moeder tegen mij neefje die gevallen was: ohhh wil je een ijsje?? Ja dat gaan we dus niet doen!)
9 maanden geleden
Van jouw lijstje eet ze hier niets (zelfs nog nooit geprobeerd) behalve maisvingers en kaas. De maisvingers krijgt ze weleens op de opvang en hebben wij zelf ook weleens. Ik vind het niet heel slecht voor haar, maar voegt ook weinig toe. Kaas krijgt ze niet op brood, maar als wij voor ons zelf een boterham met kaas maken krijgt ze weleens een stukje van een plakje.
9 maanden geleden
Bij ons eet hij bijna alles wat wij ook eten. Wel bijv. friet zonder mayo en zout, een mini beetje jam op brood, een klein stukje chocolade etc. Moet zeggen dat het ook niet altijd ontkomen aan is met een oudere zus, er wordt nog wel eens gedeeld met eten door haar🤭 en zij eet wel gewoon alles!