33 Reacties

9 maanden geleden

Hier helemaal geen geraffineerde suiker, maar fruit mag hij zoveel hij wil (wat ook niet bovenmatig veel is, want het triggered de hersens niet zo als geraffineerde suiker). Verder eet hij alles met ons mee, wat eigenlijk altijd vers is, maar soms ook een stukje pizza 😉 Kaas mag hij dus een beetje, maar dat werkt ook zo lekker op die hersentjes waardoor hij altijd meer wil, dus daar stellen we een grens aan 😬 Heel soms maak ik bananenbrood met als zoetje en paar dadels, dat mag hij wel. Patat komt bij ons uit de airfryer en dan zonder zout, dus dat is niet super interessant, maar hij vindt het wel lekker 😋

9 maanden geleden

En drinken alleen water, (haver)melk, rooibos, en kamillethee 😊

9 maanden geleden

Reactie op Dadayla

Hier krijgen ze alles. Proeven mag altijd. Qua snacks moet het uiteraard qu ...
Hier hetzelfde! Ook qua leeftijden zo’n beetje 😋

9 maanden geleden

Reactie op Floortje vB

Hier helemaal geen geraffineerde suiker, maar fruit mag hij zoveel hij wil ...
Puur interesse hoor maar wat bied je dan allemaal wel aan? Wij zijn nog steeds zoekende naar een balans hierin.

9 maanden geleden

Wij geven niets van jouw lijstje, behalve als er een beetje kaas in een gerecht zit maar dat is niet vaak. Ongezond eten kunnen ze hun hele leven nog! We vinden het gewoon niet nodig. Hij weet niet beter en vindt het meeste hartstikke lekker! Gaat trappelen als we met een bakje frambozen aankomen haha. Nou eten we zelf ook gezond, dus hij komt ook niet echt in aanraking met ongezond eten. Iedereen moet natuurlijk lekker doen waar hij of zij zich goed bij voelt! Maar het verbaast me wel hoe normaal sommigen het vinden om ongezond eten te geven 🙊 Als ons zoontje een tussendoortje eet is het groente, fruit, eitje of bijv een zelf gemaakte bananenbrood/pannenkoekje/ijsje van yoghurt en fruit.

9 maanden geleden

Ik geef alles wat wij ook eten. En dus ook koekjes, chocolade en chips etc. Met mate natuurlijk. Ben echt niet moeilijk daarin. Mayo, ketchup etc vind die allemaal niet lekker maar als die wel lekker vond zou ik hem daar ook gwn van geven.(beetjes)

9 maanden geleden

Ook hier een dochter die alles op jouw lijstje eet, ja ook chocola. Gaat veel met haar oudere neefjes en nichtjes om en ontkom er niet aan. Alles met mate. Ik persoonlijk maak mij er niet te druk om. Ze geeft ook heel goed aan als ze vol zit

9 maanden geleden

Kaas krijgt ze alleen als ik ook kaas eet in haar bijzijn. Dan krijgt ze 1 plakje (zelf gesneden kaas). Chips alleen op feestjes als er andere kinderen in haar bijzijn ook chips eten en ze dit doorheeft. Ze krijgt geen eigen zakje maar een bakje met een paar chippies erin. Thuis nooit. Patat + hamburger als wij dit ook eten. Ze krijgt vooraf dan een klein potje met groenten. Chocola krijgt ze niet. Vind ik een kliederboel worden.. Ze krijgt thuis als tussendoortje een knijpfruit of een Maria koekje. Op visite mag ze wel het koekje wat ze aangeboden krijgt. Qua drinken alleen melk of water.

9 maanden geleden

Puur interesse hoor maar wat bied je dan allemaal wel aan? Wij zijn nog ste ...
Ja tuurlijk! Vragen helemaal okay ☺️ Voorbeelddag: Bij het wakker worden hij een beetje (haver)melk, wij koffie in bed om even rustig wakker te worden 😉 Ontbijt meestal overnight oats met zaadjes (chia/hemp/lijn), rozijntjes, moerbeien en gojibesjes. Daarbij altijd fruit. Heel soms brood met noten pasta en jam (zonder gewone witte suiker), of een pannenkoek met kaas. Thuis krijgt hij tussendoor dan meestal niks (omdat hij niet zo vroeg wakker is), maar op de opvang krijgt hij fruit. Lunch meestal brood met Philadelphia en avocado, of humus, of appelstoop oid. Altijd fruit erbij. Soms rouwe groente, maar komkommer is tot zover de enige succesvolle 😅 Tussendoor dan wisselend een knijpzakje / gewoon fruit / erwten of rijstewafel met smeersel / soepstengel / rozijntjes / soms een stukje kaas. Organix heeft ook goeie snackjes. Soms ook een beetje havermelk als hij erom vraagt (in de fases waarin hij slecht eet). Avondeten (met veel verstopte groente). Geen toetje. Heeeeeel soms beetje appelmoes (zonder suiker) of yoghurt. Nu weet ik dat het voor ons nog relatief makkelijk is om hem weg te houden van suiker, omdat er geen broertjes / zusjes / andere kinderen in zijn omgeving zijn (behalve op de opvang). Ik heb niet de illusie dat we dit eeuwig kunnen volhouden hoor 😂 Maar zolang het kan en hij nog niet snapt wat hij mist, proberen we het vol te houden 😬 Succes 💕

9 maanden geleden

Hij eet alles. Onze stofzuiger 😅

9 maanden geleden

Onze zoon eet ook mee met ons. Wij eten prima - vind ik - vers, soms frietjes, soms pizza. In principe sluiten wij niets uit, behalve chocolade eieren heb ik dit jaar voorkomen. Als tussendoortje is hij gek op eierkoeken, fruit, rijstwafels, soepstengels en beschuiten. Bij oma vaak een Mariakoekje of een ander koekje bij de koffie. Hij drinkt alleen water en melk. Wij vinden over het algemeen onthouding niet nodig, als alles maar met mate en in balans gebeurd.

8 maanden geleden

Wij proberen hem in elk geval de eerste 2 jaar zo goed als suikervrij te laten eten en dat gaat eigenlijk prima. Er is zo veel anders. We hebben in principe voor onszelf ook geen koek, chips of snoep in huis en eten zelf ook geen tussendoortjes, dat heeft je lichaam niet nodig. Als wij wel eens snacken of ijs eten bij een film dan is dat als hij al op bed ligt. Ik maak vaak op zondag eten voor hem voor de hele week want we werken beide fulltime dus dat krijgt hij dan op de opvang/ bij oma en wij eten later maar in principe maak ik voor hem dingen die wij ook eten. Curry’s, stoofpotje, gestoofde groenten met (vega) vlees, pasta met groenten

8 maanden geleden

Drinken: Water, melk af en toe (vaak alleen in t weekend) een bekertje diksap 100% appel. Tussendoor: Veel fruit, rauwkost zoals olijf, augurk, paprika, rijstwafel, cracotte, krentenbol, beschuit, ontbijtkoek. Heel af en toe (bij visite of als moeders weer eens niet onopvallend een koekje kan eten) krijgt hij een koekje. Op brood: Ham, kaas, kip, smeerkaas, roomkaas, stroop, jam, vruchtenhagel, af en toe stukje met choco pasta van vaders 😋 Avondeten; Met de pot mee; dus ook pizza en frietjes. Nou eten wij mss 1x p maand friet en pizza. Kook bij de friet wel altijd groente voor hem en meestal gaat ook alleen de groente en snack op en de friet blijft liggen. Pizza ook altijd belegd met groente. Gewoon normaal maar alles met mate. Vind dat belangrijker dan suiker en zoutvrij. Liever leren om af en toe een koekje te eten dan nooit suiker geproefd te hebben.