13 Reacties

7 maanden geleden

Maak je niet te druk! En ga vooral niet vergelijken met andere baby's. Als ze straks 2 jaar zijn zie je het verschil in ontwikkeling (bij de meeste) niet meer. De spanwijdte van wanneer ze wat leren is in de eerste jaren erg groot, dus echt niet druk maken😘. En wat betreft de reiswieg, wij zijn ook over naar het zitgedeelte maar we kiepen hem nog wel naar achter, zodat hij niet rechtop zit maar meer zoals in de wipstoel.

7 maanden geleden

https://www.kijkopontwikkeling.nl/ de Fysio bij mij op het werk gebruikt deze website, maar ook zij zei afgelopen week nog tegen mij maak je niet druk als hij niet alles precies op dat tempo doet.

7 maanden geleden

Heey, hier hetzelfde. Ik heb een dochter die komende dinsdag 7 maanden is. Ze rolt alleen op haar zij en verder niks. Ze kan nog niet zitten en kruipen al helemaal nog niet. Tummytime vind ze vreselijk dus je bent niet de enige. En inderdaad niet vergelijken met andere baby's hoe lastig dat ook is, ieder kindje heeft zijn eigen tempo.

7 maanden geleden

Hier een kindje van 6,5 maand en die kan ook niet wat jij beschrijft. Dus zeker herkenning 😊

7 maanden geleden

Ah meid niet druk om maken! Hier precies hetzelfde. Rolt nog niet echt om, liever lui dan moe, zitten stimuleer ik liever niet te veel dus lukt ook nog niet. Op de buik steeds iets beter maar maximaal 5-10 minuten alleen spelen is de max. Ik wissel wel veel af in de wakkertijd, dus even op de buik neerleggen bij wachten op de voeding, weer pakken, in de box, eerst buik weer dan draaien. Daarna wipper maar ook weer even op de buik ect. Meer kun je niet doen, komt vanzelf!! Maak mij er niet zo druk om, omdat hij het in hetzelfde tempo doet als mijn oudste. Die kon pas goed omrollen met 8 maanden. Vanaf toen ging het super snel. Tijgeren met 10-11 maand, kort daarna kruipen / optrekken en daarna pas zelfstandig tot zit komen. Liep hartstikke goed met 1,5 jaar. En nu loopt ze motorisch zelfs voor. Praatte daarin tegen echt heeel vroeg al goed en was goed met fijne motoriek. Wees stiekem maar blij dat hij er ietsjes langer overdoet :) dan zijn ze ook iets meer mentaal ontwikkeld en tegen de tijd dat ze kunnen kruipen en staan begrijpen ze meer en is de fase dat ze zichzelf zo snel pijn doen en verwonden binnen paar sec ook veel korter haha!

7 maanden geleden

Niet druk om maken! Kindjes doen het allemaal op hun eigen tempo. Ik werk op een kinderdagverblijf en heb zoveel verschillen gezien. Uiteindelijk komt het allemaal goed. Heb kinderen gehad die met 9 maanden al liepen en kinderen die pas met 22 maanden liepen 😅 en het is geen wedstrijd hè wie het eerst iets kan😉

7 maanden geleden

Zelf zitten, tijgeren hier ook nog niet hoor. Niet te druk maken.

7 maanden geleden

Zitten en kruipen kan hier met dik 7 maanden ook nog niet en het zit er ook nog niet aan te komen. Ze heeft inmiddels wel door hoe ze van rug naar buik rolt. Dat ging ineens zomaar poef. Van de ene op de andere dag had ze het door en is ze er niet meer mee opgehouden. Maar van buik naar rug is haar echt een raadsel. Het houdt wel verband met tummy time natuurlijk ivm spierkracht maar ook wat ze leuk vinden. Als jou baby het nog niet lang volhoudt of helemaal niet leuk vindt op zijn buik, snap ik ook wel dat hij niet perse de behoefte voelt om te gaan rollen 😅 Dat hij wel lekker naar zijn zij rolt, lijkt mij een goed teken. Waarschijnlijk heeft ie er gewoon nog geen zin in en komt het straks vanzelf goed ❤️

7 maanden geleden

Zitten is volgens mij tussen 7 en 9 maanden dus hij loopt helemaal niet achter. Soms kunnen ze dingen ook ineens. Vooral geen zorgen maken ze gaan alles echt wel doen, sommige vroeg en anderen laat!

7 maanden geleden

Also de fysio zegt dat er niks aan de hand is, mag je daar gerust op vertrouwen. Mijn zoon is ook 7,5 maand oud. Het valt me op dat hij een lange tijd niet lijkt te ontwikkelen en dan zie je opeens dat hij in een paar dagen van alles kan. Dus al dat gejammer op zijn buik hoort ook bij het proces, het lijkt alsof hij niet vooruit komt, maar dat is juist wel. Vertrouw het proces. Het komt uiteindelijk helemaal goed. De chiropractor zei: als je kind niet meer in de reiswieg past terwijl het nog niet rechtop kan zitten, dan in de buggy in de “ligstand”

7 maanden geleden

Lieve mama, Honderd verschillende babys, honderd verschillende antwoorden. Ieder baby’tje doet het op zijn of haar eigen manier, maar ik snap je onzekerheid. Je zou een andere fysio kunnen vragen. Ik heb inmiddels geleerd dat er vele verschillende zijn. Of een keer naar een chiropractor? Extra controle is nooit slecht. Wij hebben bij onze oudste destijds ook achterstand gehad (en nog altijd) Alleen was hier uiteindelijk wel een reden voor. Volg je gevoel.

7 maanden geleden

Nee je moet je totaal daar niet mee bezig houden, als er achterstand zou zijn dan had je dat veel eerder al moeten zien (reactie vermogen/aankijken/blik enz). Mijn eerste zoontje rolde al met 4 maanden. Nu mijn tweede zoontje is 6,5mnd en kan alleen van rug naar buik maar terug kan hij niet. Maar zijn oog hand coördinatie is dan weer vergeleken met mijn eerste zoontje veel beter ontwikkeld. Dus tsjah, als het de een niet is dan is er wel iets anders waar je baby veel beter in is ontwikkeld. Het kan namelijk niet allemaal tegelijk. Een nichtje is pas met 8-9mnd gaan rollen, doet nu gymnasium. Dus echt niet gaan vergelijken of druk om maken. 👍🏼

7 maanden geleden

Ze doen alles op hun eigen tempo. Onze jongste was super snel met rollen, ongeveer 3 maanden, gemiddeld met tijgeren en zitten, maar wel wat later met lopen (1,5 jaar ongeveer). Onze kleine nu van 6,5 maand rolt vrolijk alle kanten op, maar tijgert ook nog niet en maakt ook nog geen aanstalten om zelf te gaan zitten. We zien vanzelf wel wanneer ze dat wil gaan ontdekken. Ze kunnen niet alles tegelijk, dus waarschijnlijk is je zoontje druk met het oefenen van iets anders.