11 Reacties
5 maanden geleden
Mijn schildklier is begonnen tijdens de zwangerschap van mijn middelste 2019, maar duurde echt lang voordatze wisten wat het was, maanden na de geboorte kwamen we erachter dat ik de ziekte van Graves heb/had. Zat binnen 2 dagen bij de internist.
Ik had vooral last van hartkloppingen en zweetaanvallen en naar worden, in rust was mijn hartslag 130.
Nu na mijn nov baby is mijn tsh waarde onmeetbaar, maar mijn ft waarde nog netjes. Internist weet nu niet waar het precies aanligt maar omdat ik ziekte van Graves heb/had, willen ze het in de gaten houden, mijn antistoffen zijn onwijs hoog maar ze gaf aan dat oké was omdat ik de ziekte van Graves heb/had. Nu blijk ik weer zwanger dus wil de internist aankomende week weer prikken om te kijken wat mijn schildklier doet, of die verbeterd of niet,(gebeurd wel eens tijdens zwangerschap zei ze) anders zou het voor mij betekenen dat ik een operatie moet, in de schildklier te verwijderen dat had de internist vorige keer al aangegeven mocht het terug komen is de ervaring dat het vaker terug komt.
Dit keer waren mijn klachten nachtelijke zweet aanvallen hartkloppingen waar je eng van word, trillen, en extreem moe die ik niet herkende. Dus had eerst een zwangerschapstest gedaan was negatief, om er een weekje later wel een positieve test te hebben.
5 maanden geleden
Heeft de huisarts je niet doorgestuurd naar de internist.
De ha prikt alleen de tsh en de ft 3 en 4. De internist prikt vaak de antistoffen.
Of het past bij postpartum geen idee, maar ik
Hoor van meer mensen dat de schildklier afwijkt na een zwangerschap, komt blijkbaar vaker voor.
5 maanden geleden
Hey, wat vervelend zeg. Ik hen geen snelle, maar een trage schildklier. Ken je de websites www.schildklier.nl en schildklierwaarden.nl al? Niet elke HA heeft even goed verstand van de waarden en hoe het werkt. Waarden kunnen heel persoonlijk zijn namelijk, maar daar houden velen geen rekening mee. Ik zie het best op tsh 0.04 en T4 15/16. Ze kijken vooral naar de T4 begrijp ik. Die van jou komt boven het gemiddelde uit, ook je TSH by the way. Een internist lijkt mij inderdaad beter op z'n plaats
5 maanden geleden
Ja, ik ben ook een ‘gelukkige’. Ik weet het wel al langer, sinds januari. TSH is telkens <0.008 en vrij T4 was 36. Laatste keer stabiliseerde het iets, 31 nu. Ik heb me laten verwijzen naar de internist wegens fors gewichtsverlies (-20 kg ten opzichte van voor de zwangerschap). Zij overweegt een scan van de schildklier omdat ze een bultje voelt en omdat het al zo lang duurt.
Verder voel ik me ook ellendig: altijd gejaagd, hartkloppingen, doodmoe, sneller uit mijn element en gevoelig voor prikkels. Ook veel pijn in mijn lijf.
Voor de goede moed: laatste weken gaat het ietsjes beter. Ik voel dat ik niet meer zo afval en klachten zijn er nog zeker wel, maar minder hevig.
5 maanden geleden
Komt vaker voor na de zwangerschap. Het beste wat je zelf kunt doen is proberen stress te vermijden, zuivel,granen, suiker vrij eten. Soja zorgt voor verhoogde uitscheiding van het hormoon via urine dus dat kun je ook tijdelijk doen ( je hebt ook het supplement soya lechitine) Jodium en selenium suppleren. Dat is eigenlijk basis advies, maar je zou ook jouw specifieke situatie kunnen bespreken met een orthomoleculair therapeut. Vervelend dat je je zo belabberd voelt, maar fijn dat je in ieder geval iets weet adhv bloedonderzoek!
5 maanden geleden
Reactie op Cuti
Mijn schildklier is begonnen tijdens de zwangerschap van mijn middelste 201 ...
Hey! Jeetje wat een gedoe allemaal.. en ook best spannend, zwanger met een schildklieraandoening. Of niet? Schijnt dat dat wel goed gemonitord moet worden. Althans mij adviseren ze om niet zwanger te worden tot de waardes weer stabiel zijn..
Wat betreft internist, nee niet naar doorgestuurd. Moet zeggen dat ik sowieso niet zo blij ben met de gang van zaken..
Ik moest zelf vragen voor bloedonderzoek na heeeel veel klachten. Daaruit werd duidelijk dat de schildklier niet goed werkt. De assistente zei oh ja over 6 weken weer aanzien, terwijl gelijk de antistoffen geprikt moesten worden. Zelf ook achteraan gegaan. En nu heeft de huisarts via een schemaatje en thuisarts.nl gezegd van kijk maar even aan...
Mijn antistoffen zijn overigens negatief. Alsnog internist een goed idee? Ik weet niet wat ik nu moet doen maar wil graag genieten van mijn gezin en dat lukt zo niet:(
5 maanden geleden
Hoi mevdd,
Ik heb ook een postpartum therioditis gehad. Mijn waren waren tsh onmeetbaar (dus zó laag over de 0.005) en TSH 23. Ik had hartkloppingen, snelle hartslag in rust en voelde me gejaagd.
Ik heb schildklierremmende medicatie gekregen van de internist waar ik al liep omdat mijn schildklier in mijn vorige zwangerschap te langzaam was geworden.
Bij mij was er ook een bult op mijn schildklier, deze kan opzwellen door de ontsteking. Dat heet een struma.
De ontsteking heeft vaak een langer beloop. Eerst werkt je schildklier valk een paar maanden veel te snel, (dus remmende medicatie) en daarna is ie uitgeput en wordt ie heel langzaam. (Vaak slik je dan hormonen). Daarna kan hij ook weer herstellen. Dit hou je allemaal in de gaten door om de 6 weken bloed te prikken!
Ik heb van november tot mei klachten gehad. Nu ben ik goed ongesteld op schildklierhormonen en voel ik mij goed.
Vraag een verwijzing naar een internist zou ik je adviseren
5 maanden geleden
Hey, wat vervelend zeg. Ik hen geen snelle, maar een trage schildklier. Ken ...
Hey! Traag lijkt me ook heel vervelend. De kans dat hij bij mij omslaat naar traag is ook aanwezig. Wat jij zegt, internist. Lijkt me idd een goed idee. Ik hoop dat de huisarts er in mee gaat want die baggetaliseert de boel een beetje.
5 maanden geleden
Hoi! Bij mij dachten ze dit ook, maar die van mij was te snel, toen de langzaam, toen te snel en toen te langzaam en nu weer te snel. En dat in 8 mnd tijd.
Ik krijg als het binnen aan maand niet hersteld is krijg ik een scan
5 maanden geleden
Reactie op mevdd
Hoihoi, ben jij doorgestuurd naar een internist of hoe is het verlopen?
Ja, ik ben doorgestuurd naar de internist.
Ik had een hartslag van 170 in rust en de huisarts wist er geen raad mee