10 Reacties
6 maanden geleden
Ik zou zelf voor pap kiezen ipv yoghurt, omdat in melk alles zit wat je kindje nodig heeft en dan krijgt je kindje op die manier toch alle melk binnen. Als je kindje ook nog yoghurt krijgt dan zal ie nog minder melk gaan drinken denk ik? Melk blijft toch de belangrijkste voeding in het eerste jaar.
6 maanden geleden
Je zou kunnen proberen of ze melk uit een beker wel wil, dat werkte bij ons zoontje. Verder dronk hij ook fruitsmoothies van gepureerd fruit en melk (maar daar moet je opvang in mee willen/kunnen gaan)
6 maanden geleden
Ik maak me een beetje zorgen om de combinatie van je woorden “alleen 100 ml melk” over een gehele dag kdv en “wil geen water geven”.
Voldoende vocht is super belangrijk en vanaf 6/7 maanden mogen kindjes ook echt ander drinken dan alleen melk. Zeker met een slechte melkdrinker zou ik wel slokjes water geven erbij.
En dan op je vraag: jazeker! Bijna dagelijks zelfs. Niet ter vervanging van een fles, maar gewoon om aan verschillende smaken en soort eten te laten wennen. Ze krijg het meestal als “toetje” als wij avondeten. Griekse yoghurt of magere yoghurt, meestal met een paar schepjes fruit gemengd omdat ze dat zo lekker vindt. Maar eerlijk is eerlijk, ook zonder fruit erdoor smult ze echt van yoghurt :)
6 maanden geleden
Bv of kv is echt wat ze nodig hebben tot zeker 1 jaar. Vanaf 4/5/6 maanden ga je maaltijd vervangen door vaste voeding, maar blijft de melk wel een hoofdbron. Drinkt ze thuis wel meer? Ik zou eerst onderzoeken waarom ze de melk niet drinkt. Niet warm genoeg? Verkeerd aangeboden (bij een boterham oid). En altijd, of soms?
Mijn zoon drinkt op de opvang 2 x 140ml bv over de dag. Soms 3, ligt aan hoelaat hij sochtends heeft gedronken. Hij eet fruit, een boterham, krijgt wat water en een soepstengel ofzo.
Magere of halfvolle yoghurt wordt pas na 8 maanden aangeraden. En dan af en toe.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/eerste-hapjes/wat-kun-je-beter-niet-geven-aan-je-kindje-.aspx
6 maanden geleden
Reactie op Spirit
Ik maak me een beetje zorgen om de combinatie van je woorden “alleen 100 ml ...
Wil geen water geven ivm loze vulling... yoghurt omdat daar dan toch voedingsstoffen in zitten icm vocht...
Ik vraag de opvang om zoiezo 4x per dag een fles bv aan te bieden (ze is er van 7.30-18.30)
Ik wil nu dus ongeveer naar dit schema (tijden mogen ze zelf invullen, thuis voed ik op verzoek en slaapt ze als ze moe is, maar wel deze volgorde dus...)
Voor het 1e dutje fles bv, daarna fruithap (eerst fles, dan fruit)
Slapen
Eerst fles, dan groentehap (ze eet nog geen brood)
Slapen
Eerst fles, dan yoghurt
Slapen
Fles
6 maanden geleden
Bv of kv is echt wat ze nodig hebben tot zeker 1 jaar. Vanaf 4/5/6 maanden ...
Thuis drinkt ze goed, bij beide oma's ook. Bij de opvang is ze erg afgeleid en wil daardoor niet drinken.
Bv blijft zeker de hoofdvoeding, en dat is dus ook 6 vd 7 dagen zo.. maar die ene dag van de week krijgen ze er bij de opvang dus nauwelijks melk in... vandaar dat ik zoek naar een alternatief...
6 maanden geleden
Reactie op 3kidsmama
Thuis drinkt ze goed, bij beide oma's ook. Bij de opvang is ze erg afgeleid ...
Ja precies, dat lijkt mij dan niet zo erg. Misschien wat meer groente/fruit per dag, en inderdaad als dat kan wat yoghurt erbij? Zo zou ik het doen.
6 maanden geleden
Ja precies, dat lijkt mij dan niet zo erg. Misschien wat meer groente/fruit ...
Groente en fruit zijn we idd aan het verhogen. Ze at enkele lepeltjes, maar nu eet ze sinds een paar dagen een heel potje van beide. Vandaag voor het eerst een paar lepeltjes yoghurt gegeven, even kijken of ze er geen last van krijgt, en dat wil ik dan opbouwen naar zo'n 100/150ml, en dat wil ik dan ook wel alleen die ene dag per week bij de opvang laten geven
6 maanden geleden
Reactie op 3kidsmama
Thuis drinkt ze goed, bij beide oma's ook. Bij de opvang is ze erg afgeleid ...
Lastig hoor. Hier ook met fases te veel afgeleid. Is het een idee dat ze fles geven onder een doek? Dat hielp hier wel heel goed.
Je zou ook in plaats van yoghurt havermoutpap kunnen maken met de borstvoedingsmelk? Of proberen aan te bieden in een beker, misschien is dat wel heel interessant en zo weer paar slokken binnen?