28 Reacties
6 maanden geleden
Ergens denk ik er wel de hele tijd aan, maar lijkt me toch erg zwaar. Heb een spiraal laten zetten maar denk wel de hele tijd na over dat ik hem er niet lang in laat zitten😂
6 maanden geleden
Mijne is van december en wij staan vanaf nu weer open voor een nieuwe zwangerschap!
Dit is mijn voor- en nadelenlijst.
Voordelen:
Minder lange periode waarop de ene naar de crèche moet en de andere naar school.
Dicht op elkaar dus van elkaar leren en hopelijk fijne speelkameraadjes.
Sneller uit de pampers als je geen derde meer wil.
De eerste gaat niet beter weten dan dat ze met 2 zijn dus volgens mij minder jaloezie?
Minder speelgoed omdat ze in dezelfde speelgoedleeftijd gaan zitten (waarschijnlijk is dat een utopie).
Ben mijn zwangerschapskilo’s toch nog niet helemaal kwijt dus kom maar hier met die volgende zwangerschap 🤪
Ik zit mentaal nog volop in de babyfase, denk dat ik het moeilijker ga vinden om weer ‘van nul’ te beginnen als onze zoon ouder is.
Nadelen:
Is je lichaam klaar voor een nieuwe zwangerschap?
Veel tillen tijdens nieuwe zwangerschap want je eerste loopt nog niet.
Gezaag van mensen moeten incasseren 🥲
6 maanden geleden
Wij gaan het vanaf deze maand weer proberen, ik sluit me aan bij de voors en tegens die hiervoor zijn genoemd
6 maanden geleden
Reactie op letsdothis
Ergens denk ik er wel de hele tijd aan, maar lijkt me toch erg zwaar. Heb e ...
Hhhhh hier hetzelfde en voor de derde
6 maanden geleden
Peuter van 2 jaar en nu een baby van 7m en we denken voor de derde dat we van september zullen wij beginnen maar het lijkt mee soms zwaar en zeg ik van nee tot als ze allebei op school zijn maar soms ik wil het graag nu dat ze niet grote verschillen er tussenzijn
6 maanden geleden
Wij hebben twee kindjes kort op elkaar. Onze oudste is 21 maanden, de jongste is bijna 7 maanden. Dus een beetje ervaringsinzicht hier!
Ik had fysiek een hele zware zwangerschap, dat vond ik echt wel pittig. Onze oudste doet het qua motorische ontwikkeling rustig aan, die begint nu pas een beetje te lopen, dus vooral het derde trimester vond ik best heftig dat ik haar bijna niet meer kon tillen/verzorgen/naar bed brengen/etc en omdat mijn man dat allemaal deed vond ik dat soms ook wel een beetje eenzaam.
Maar daartegenover, omdat ze oudste nog maar zo jong was heeft ze daar denk ik niet heel veel van meegekregen. We hebben ook totaal geen problemen gehad met jaloezie oid, voor haar was er ineens een zusje, en dat was dat.
Nog wat voordelen in mijn ogen:
- je hebt ze tegelijk in de luiers, dus qua verzorgen en routine enzo vond ik het vrij natuurlijk om een extra kind mee te nemen in die flow.
- Al je babykleding en spullen zitten nog maar net in een doos, alles waar de eerste net uitgroeit of klaar mee is kan zo naar de volgende.
- aan de ene kant wil de oudste heel graag helpen (al lukt dat nog niet met alles natuurlijk), maar het is zo hartverwarmend om te zien hoe ze zo wil zorgen voor haar kleine zusje. Aan de andere kant kijkt de jongste echt haar ogen uit wat de oudste allemaal doet, hoe ze door de kamer stapt, ze zoekt ook echt het contact op. We hebben een kinderwagen met twee zitjes naast elkaar, en hun nieuwe ding is dat ze in het midden elkaars hand vasthouden 🥹 Dat soort momenten weet je echt dat het goed zit.
De nadelen:
- omdat mijn zwangerschap zo zwaar was en mijn man vanaf het 3e trimester de zorg voor de oudste op zich had genomen, had ik na de bevalling echt even tijd nodig om weer te reconnecten met onze oudste. Dat is ook weer helemaal goed gekomen hoor, maar ik vond de kraamperiode daardoor wel extra heftig en ik voelde me daar wel heel onzeker in.
- soms heb je echt het gevoel dat je 10 handen tekort komt, omdat ze allebei nog veel zorg nodig hebben. Maar dat is zo, daar moet je het mee doen, en soms moeten ze gewoon op elkaar wachten.
- wij hebben het geluk dat we twee heeeeeele makkelijke kindjes hebben die rustig zijn, zichzelf goed kunnen vermaken en uitstekend slapen (afkloppen!). Maar als dat niet zo is kan ik me voorstellen dat vooral de eerste maanden echt extreem heftig zijn.
- dit verschilt ook per kind, maar onze kindjes lopen lekker op schema met elkaar. Bijvoorbeeld: in de kraamweek kreeg onze oudste haar eerste kiezen. Nu krijgt de jongste bijna haar eerste tandje, terwijl de oudste haar hoektanden doorkomen. Dubbel ellende, lekker op hetzelfde moment 🙈
6 maanden geleden
Bij ons kriebelt het ook en hebben we het erover, wat de voors en tegens zijn.
Maar willen pas concreet gaan proberen als onze zoontje 1 word 2 november.
Heb ook een spiraal en die had ik toen ook, ben wel bang gezien mn leeftijd dat het langer gaat duren( word 38 in maart)
6 maanden geleden
Ja hier kriebelt het ook. Maar mijn menstruatie is nog niet op gang gekomen. Dus eerst dat nog maar even afwachten.
6 maanden geleden
Oeh ik denk dat de voor en nadelen heel persoonlijk zijn en ook heel afhankelijk zijn van je situatie!
Onze eerste was een huilbaby, en dus moest ik er absoluut niet aan denken om weer snel zwanger te zijn.. nu bij de 2e hebben we een veel gemakkelijker kind en nu begint het bij mij wel alweer te kriebelen (ze is bijna 8 maand).
Tussen onze 1e en 2e zit 2,5 jaar. Was ik daar door voordelen van vind is;
- oudste is al best zelfstandig, kan zelf naar de wc etc
- snapt al veel en ik kan hem dus goed uitleggen dat ik even naar boven ben om zijn zusje in bed te leggen oid
- hij kan mee helpen wat hij erg leuk vindt
En zo nog wel wat dingen in die richting..
Nadeel;
- goed besef en is wel jaloers geweest en dit uitte zich in negatieve aandacht vragen
Verder kan ik aan dit leeftijdsverschil geen nadelen bedenken 😄
6 maanden geleden
Bij mij kriebelt het sinds drie maanden alweer😂 dus, veel gesprekken met mn partner over gehad, en wij zijn deze .aand begonnen met proberen, had gisteren een positieve test in handen! We hebben uiteindelijk gekozen voor alle chaos tegelijk. Ik wil niet eerst vier jaar chaos thuis tot de eerste naar school gaat en dan weer vier jaar chaos voor de tweede. Als dat logisch is. Doe maar alle chaos lekker tegelijk!
6 maanden geleden
Reactie op Sion
Ja! Dat ben ik ook van plan te blijven doen, al merk ik wel al dat het wat ...
Hoe wist je wanneer je eisprong was? Ik geef ook nog borstvoeding, maar heb geen idee wanneer mijn eisprong is. Ben al 2 keer ongesteld geweest, maar mijn cyclus is echt onregelmatig!
6 maanden geleden
Reactie op MommyofE
Hoe wist je wanneer je eisprong was? Ik geef ook nog borstvoeding, maar heb ...
Ik was al vier keer ongesteld geweest en alle drie de cyclussen waren meteen vrij regelmatig, en verder hebben we gewoon veel plezier gehad om het zo maar te noemen, geen ovulatietesten oid