50 Reacties

6 maanden geleden

Reactie op o0O0o_Mies

Mijn moeder zei altijd: ''Als bevallen zo intens pijnlijk is, zouden er ook ...
Of zoals mijn moeder zegt “er is er nog nooit 1 blijven zitten”🥸

6 maanden geleden

Hier ook de eerste keer, ik was wel even bang geweest, maar op dit moment denk ik, dit kan ik wel, dat ga ik wel even doen 💪 Wel ga ik me goed voorbereiden met cursus. Goede houdingen en ademhaling etc, dat moet wel echt kunnen helpen. Voorbereiden helpt mij altijd wel. 😅

6 maanden geleden

Ik volg ook even, want ben ook zo bang 🥲 Heb al hele visioenen gehad haha. Ik denk wel dat ik misschien op een baarkruk onder een douche oid wil bevallen indien mogelijk. Want zo als een zeester op bed is echt niet goed voor je (lees ik overal, maarja geen idee of het echt zo is 🤣. Ook mijn eerste keer).

6 maanden geleden

Ik volg ook even, want ben ook zo bang 🥲 Heb al hele visioenen gehad haha. ...
Liggend lijkt mij ook niks nee. Had ook jaren geleden gelezen dat hurken het makkelijker maakte en sneller liet gaan va liggen. Geen idee of ik zolang kan hurken 😅 maar liggend ga ik iig ook niet doen, nee.

6 maanden geleden

Liever 10 bevallingen dan 1x een zwangerschap. Ik adviseer de cursus Samen Bevallen. Hier hebben mijn man en ik heel erg veel aan gehad.

6 maanden geleden

Reactie op mermaidmommy

Liggend lijkt mij ook niks nee. Had ook jaren geleden gelezen dat hurken he ...
Nee precies! Ik probeer nu op YouTube beval video’s te kijken en haal daar wel goede moed uit. Die vrouwen doen het allemaal zo goed. Dat kunnen wij ook!

6 maanden geleden

Ik lees mee want ik heb ergens toch ook wel een beetje angst voor de bevalling. Maar ik stel mezelf ook wel gerust dat een vrouwenlichaam er voor is gemaakt en dat ik tegen die tijd toch wel graag de baby eruit wil hebben😂

6 maanden geleden

Lieve schatten.. die t voor t eerst gaan doen! Probeer niet te bang te zijn. Angst belemmerd dat je jezelf kan “openen”. Klinkt zweverig. Ben ik totaaaaaaaaaal niet. Maar open je voor de pijn. Laat maar komen, t brengt je elke seconde dichter bij je baby. Enkel door de pijn te accepteren; kun je probéren te ontspannen en vorder je meer. Verzet je je , stagneert het sneller. Mega lastig ik snap het. Maar het komt goed. Echt . Hier de vierde op komst. Precies een jaar geleden ook nog bevallen , dus nog erg vers. Ik vind zelf de laatste centimeters echt zwaar k…! Vanaf persdrang verandert de pijn weer. Ook zeer intens als het hoofdje “staat”, maar je kan wél wat doen! Je mag aan t werk! Mee gaan persen!dat is dan weer enorm bevrijdend. Tot nu toe geen enkele keer pijnbestrijding genomen. Al riep ik het wel bij elke bevalling op een bepaald punt. Wil deze ook weer graag zonder proberen. Succes allemaal en stel gerust jullie vragen.! Elke vrouw kan bevallen . Echt. Of dat nou vaginaal is, keizersnede, alles is een grote prestatie🤎

6 maanden geleden

Toen ik aan het bevallen was sloeg ik mezelf voor mijn kop dat ik zo eigenwijs was om geen pijnstilling te willen. Het viel me zo ontzettend tegen. Toen ik eenmaal aangaf wel pijnstilling te willen duurde het nog 1,5 uur voordat de anesthesist kwam. Uiteindelijk lang verhaal en spoedkeizersnede, maar mocht ik het toch weer vaginaal proberen bij nummer 2 dan wil ik direct aan het infuus bij wijze van 😅

6 maanden geleden

Reactie op SjaanBanaan85

Een lerares zei ooit tegen mij (tijdens de verzorgende ig opleiding) Bereid ...
Goede tip wel haha, ik had het juist onderschat door een stomme hypnobirthing cursus waardoor ik dacht 'ik doe dit wel even '. Nou wat viel dat vies tegen! Dus bij nummer twee stel ik me gewoon in op de hel. 😄

6 maanden geleden

Voor mij is er weinig keuze. Ik moet vanwege mijn voorgeschiedenis een keizersnede. Ik heb eerder een keizersnede gehad vanwege een buitenbaarmoederlijke zwangerschap met baarmoederscheuring en die was onder algehele narcose. Ik vind nu veel rust in het idee dat ik er deze keer bij zal zijn. Dit heeft me een gevoel van controle en ik ben daardoor juist niet angstig.

6 maanden geleden

Ik had ook een mega naaldenangst. Bij mijn eerste wilde ik absoluut geen pijnstilling, weeenopwekkers en keizersnede. Alles gehad. Na 30 uur weeen kon me ook echt niets meer schelen 🤣. Dat ik vervolgens op de kamer lag en ze vroegen: ‘mogen we je even een tromboseprik geven’ en ik reageerde met: ‘o ja natuurlijk!’ Sloeg mijn vriend steil achterover. Sinds wanneer vind je naalden prima? Tijdens je bevalling ben je echt heel anders. Misschien kom je wel over je naaldenangst heen. Ik in ieder geval wel 😉

6 maanden geleden

Goed topic, ik lees mee! Voor mij is het ook de eerste keer. Ik wil zelf heel graag in bad bevallen, ik merk namelijk dat ik van nature bij pijn naar water trek (bv een bad of warme douche bij pijnlijke menstruatiekrampen, douchen bij misselijkheid van de zwangerschap hielp me ook om even te aarden,...). Vind water ook enorm bevrijdend en het maakt me enorm zen. Vandaar de keuze Angst voor de bevalling heb ik niet, maar als ik aan vriendinnen / familie aangeef dat ik een badbevalling wil, trekken ze meteen grote ogen met 'dan mag je geen epidurale, hé!' erachteraan... Dan voel ik me toch heel even nerveus. Dus, dames met een badbevalling: hoe hebben jullie de bevalling ervaren? 😁

6 maanden geleden

Reactie op EMBO

Goed topic, ik lees mee! Voor mij is het ook de eerste keer. Ik wil zelf ...
HEERLIJK!! Hahah, en ik ga van nature ook altijd naar water als ik pijn heb of overprikkeld ben🤭 Ik werd ingeleid en het duurde 6 volle dagen voordat ik ben bevallen. Inleiden was zó saai want er gebeurde niks en je verwacht toch wel na een dag of 2/3 dat je een baby in je armen hebt, maar helaas😂 Rond 10 uur 's ochtends had ik volledige ontsluiting en ben toen direct in bad gegaan, welke man en verpleging klaar hadden gemaakt. Ik zat letter in mijn hele eigen bubbel toen de weeën goed doorzetten en amper iets gemerkt. De pijn was echt goed te doen, net alsof ik een paar dagen niet had gepoept😂 Ik moest er 2x even uit omdat ik het water te koud vond worden, dan deed mijn man het bed opnieuw verwarmen en 'rende' ik naar de douche. De 30 seconde dat ik geen water op mij kreeg, vond ik de pijn echt heel intens. Onder de douche was het dan wel te handelen. Maar zodra ik na een paar minuten weer in bad zat.. pure verlichting! Uiteindelijk eind van de middag (5 uur echte weeën gehad, nog geen halfuurtje persen)bevallen. En de pijn van de bevalling viel in bad ook echt mee. Niet te zeggen dat ik natuurlijk geen pijn deed, maar ik zat zo heerlijk in mn eigen warme bubbel dat ik het niet echt mee kreeg ofzo? De bevalling was ook zó rustgevend dat bijna alle verpleegkundige erbij kwamen om te kijken en die hebben dus voor ons ook alles gefilmd en foto's gemaakt, zonder dat we het hebben gevraagd. Vond het allemaal prima😂 Heeeel lang verhaal, sorry! Maar vond mn bevalling echt heel relaxed en hoop dat dit bij de tweede weer zo mooi gaat! Ik ben dus het tegenovergestelde van de mensen om je heen, ik hoor juist meer slechte verhalen over bevallen met een ruggenprik bijvoorbeeld en niet met een bad bevalling. Máár je kan alles heel leuk plannen, het gaat 9 van de 10x op het moment toch heel anders dan wat je in je hoofd had🤭

6 maanden geleden

Reactie op EMBO

Goed topic, ik lees mee! Voor mij is het ook de eerste keer. Ik wil zelf ...
Ik heb bij de eerste uren in bad (in het ziekenhuis) de weeën opgevangen en vond dat heerlijk. Uiteindelijk kon ik niet in bad bevallen maar ik vond het bad zeker toegevoegde waarde hebben. Klinkt misschien gek maar ik heb weer super veel zin in de bevalling 😍

6 maanden geleden

Er zijn tegenwoordig heel veel soorten online masterclasses over bevallen. Is bijna altijd gratis bij te wonen dit zou je kunnen helpen in de voorbereiding. Als het eenmaal zo ver is mag je alles nog veranderen dus vooral niet te veel zorgen maken. Zelf was ik doodsbang voor een ruggenprik en wilde die niet ik kreeg een weeënstorm en geen tijd om op adem te komen en heb die ruggenprik gekregen en niet eens gevoeld. En weet niet of het in elk ziekenhuis is maar ik heb elke keer uit voorzorg al een infuus gekregen dus dan zit er zoiezo al een naald en is de stap naar bijv de morfine pomp een stuk minder groot aangezien ze dan niet nog een keer hoeven te prikken. Zou me dus wel over alle opties inlezen mocht je uiteindelijk van gedachten veranderen dan weet je iig hoe of wat. Succes en het komt echt goed.

6 maanden geleden

Ik wilde eerst geen pijnbestrijding, omdat het toch altijd ook invloed heeft op je kindje. Na een uur elke 3 minuten weeën dacht ik: als dit nog 12 uur duurt wil ik pijnbestrijding! Gelukkig zag de verloskundige aan me dat het waarschijnlijk sneller zou gaan dan 12 uur. Dus eerst even ontsluiting nakijken. Die was dus al op 4 cm na een uur. Uiteindelijk is mijn dochtertje binnen 4 uur (6 min. persen) geboren, zonder pijnbestrijding dus. Zoals sommigen al aangeven had ik me ingelezen en wilde eigenlijk ook niet liggend bevallen, maar ik lag nog op bed omdat ze ontsluiting net na hadden gekeken toen de persweeën begonnen en 2 weeën later was ze er dus al (had toen ook echt geen energie meer om op te staan). Dus ja, het was pijnlijk, maar achteraf wel te handelen. Zeker met goede ademhalingstechnieken die ik bij zwangerschapsyoga geleerd had (dat zou ik dus ook iedereen aanraden). Heb voor de bevalling trouwens ook 'geoefend' met een 'epi-no'. Had uiteindelijk 3 kleine hechtingen, maar voor zo'n snelle bevalling was dat echt minimale schade. Dus ook dat lijkt geholpen te hebben :)

6 maanden geleden

Ohja nog een leuke quote van mijn verloskundige destijds: 'Als bevallen echt zó erg was, dan ging niemand voor een tweede kindje!'

6 maanden geleden

Ik vond bevallen echt het mooiste wat ik ooit heb gedaan, een ervaring als geen andere. Ik zat zo in mijn bubbel en het liep zoals het liep. Pijn lijkt van te voren veel groter en erger vond ik. Achteraf viel het mee, dan heb je natuurlijk ook je wondertje in je armen🤰🏼

6 maanden geleden

Ik vond het ook een heel fijne ervaring! Ik wou graag een badbevalling, maar na 6u weeën opvangen toch een epidurale gevraagd en dus in bed bevallen. Van de epidurale heb ik helemaal niets gevoeld, ze steken deze middenin een wee. Ook het persen viel heel goed mee, ondanks de epidurale al begon uit te werken. Ik weet nog dat ik tijdens het persen rondkeek naar iedereen rondom me (bevallen in ziekenhuis) en dacht 'is dit het maar?'. 😅 Totaal niet te vergelijken met wat je in films ziet.. altijd beetje pauze tussen het persen in, geen getier en gewoon een fijn moment. Zal ongetwijfeld ook anders kunnen en misschien heb ik gewoon geluk gehad, maar ik kijk er oprecht naar uit om het nog eens te ervaren!