73 Reacties

5 maanden geleden

Als je na 3 maanden weer gaat werken kan je productie het (waarachijnlijk) niet aan om een hele dag niet te kolven of te voeden. En je borsten vinden dat ook niet zo fantastisch. Na 4 of 5 maanden overigens ook niet. 5 of 6 uur is geen normale werkdag. Dan zou je moeten zorgen dat je korter werkt of inderdaad een draadloze kolf waarbij je nagenoeg onzichtbaar kan kolven. De vraag is wel wat dat doet met je productie. Kolven gaat echt het best als je ontspannen zit, zonder iets anders aan je hoofd dan kolven en iets om lekker te relaxen. :) Mijn ervaring (2x anderhalf jaar bv) is dat een hele dag niet kolven (en dan zegmaar 8-10 uur) echt pas te doen is en niet al te veel invloed heeft op je productie, wanneer je nog maar 2-3x per dag voedt oid. Dus je kan er ook voor kiezen om rond 3 mnd al af te bouwen en dan op je thuisblijfdagen ook deels flesvoeding te geven. Maar volledig borstvoeding op thuishaven en dan niet kolven op werkdagen lijkt mij persoonlijk nauwelijks haalbaar.

5 maanden geleden

Reactie op ZimZoom

In de meeste situaties is dit vast werkbaar. Het ligt er ook aan hoe het ga ...
Voor mij was het niet fijn, ik knapte bijna uit elkaar als ik kolven of voeden oversloeg. Je lijf is ingesteld op wat je kind nodig heeft/krijgt. Ik kon het hooguit uitstellen. In de nacht overslaan om een keer langer te slapen was voor mij dan ook geen optie.

5 maanden geleden

Reactie op Lizzie84

Voor mij was het niet fijn, ik knapte bijna uit elkaar als ik kolven of voe ...
Ik heb het verkeerd gelezen. Ik dacht tussendoor kolven, maar het was tussendoor niet kolven. Lijkt me idd wel lastig. Sinds 15weken zwangerschap lees ik soms dingen verkeerd humhum😅

5 maanden geleden

Heel erg bedankt voor alle informatie! Enorm gewaardeerd! Hierdoor denk ik er toch over om de eerste weken borstvoeding te gaan geven en dan geleidelijk af te bouwen naar flesvoeding (niet kolven). Dan heeft de baby de eerste weken de goede voedingstoffen en kan ik daarna met een gerust hart overgaan tot fles (kunst) voeding. Kloven zie ik nog steeds niet zitten. Ik werk ook als ZZP-er en heb niet altijd een kolfruimte tot mijn beschikking. En het hele idee staat mij ook totaal niet aan.

5 maanden geleden

Reactie op Wenteleefje

Heel erg bedankt voor alle informatie! Enorm gewaardeerd! Hierdoor denk ik ...
Kolven natuurlijk haha niet kloven 😜

5 maanden geleden

Reactie op Lizzie84

Voor mij was het niet fijn, ik knapte bijna uit elkaar als ik kolven of voe ...
Als je volledig op verzoek voedt, dan komen de tijden niet zo nauw.. En kun je ook wel eens een keer een voeding overslaan (niet structureel uiteraard, maar 1x per week kan wel), want dat gebeurt dan in de praktijk ook wel eens. Ik kolfde dan tijdens het borstvoeding geven aan mijn kindje met de siliconen kolf de extra druk van de andere borst eraf.. En als je gaat afbouwen, ga je ook voedingen overslaan, toch?

5 maanden geleden

Reactie op Wenteleefje

Kolven natuurlijk haha niet kloven 😜
Kloven zijn ook naar, daar smeer je borstvoeding op of lanoline om het zo snel mogelijk over te laten gaan. 😜😂

5 maanden geleden

100% borstvoeding (als het weer lukt). 1ste zwangerschap stond ik er blanco in en vond ik alles goed. Ik ben zó blij dat mijn kraamhulp mij geholpen heeft op de bv op gang te krijgen. Het bied de beste voeding, helemaal afgestemd op wat je kind op dát moment nodig heeft. En ook troost, geborgenheid en heel veel liefde. Mijn plan was daarna: zie wel hoelang ik het doe😎. Uiteindelijk bijna twee jaar volgehouden en ook al moet ik er nu niet aan denken om het hele riedeltje van kolven en afbouwen nog eens te doen, wil ik dit ook voor mijn tweede. Hopen dat het lukt!

5 maanden geleden

*biedt 😉

5 maanden geleden

Reactie op Wenteleefje

Heel erg bedankt voor alle informatie! Enorm gewaardeerd! Hierdoor denk ik ...
Je hebt van die kolven die je onder je shirtje schuift, heel handig. Zit ik ook aan te denken, ook om jouw reden!

5 maanden geleden

Reactie op Cv-ketel

Als je volledig op verzoek voedt, dan komen de tijden niet zo nauw.. En kun ...
Ik deed juist ook voeden op verzoek. Met afbouwen liet ik er dan steeds wat meer tijd tussen zitten. Zo zie je maar dat er geen vaste handleiding is en dat voor iedereen iets anders werkt 😅

5 maanden geleden

Bij de eerste 4 maanden borstvoeding gegeven, wel met moeite. Bij de tweede 1 welgetelde week borstvoeding gegeven, want kind had koemelkallergie en ik wilde dat hij er vanaf was. De derde doen we weer een poging, hopelijk lijkt zij/hij niet op het jongste broertje 😂