15 Reacties

25 dagen geleden

Bij mijn verloskundige doen ze dit samen met je in week 33. Je zou bij de jouwe kunnen informeren? Ze hebben dit format: https://www.dropbox.com/s/dl/rzbhnvjh271xzh8/Geboorteplan%20format%20Zwanger%20%26%20Zo%20-%20nieuw.pdf Niet te lang of te ingewikkeld maken, en je mag best zeggen “ik wil dit” of “dat absoluut niet”.

25 dagen geleden

Ik heb het format gebruikt van het boek geboorte vol vertrouwen. Je kunt het op haar site downloaden na het sturen van je emailadres. Bij de bijlagen hiervan kun je ook zien wat je bijvoorbeeld in zon vakje kunt invullen. Ik vond m perfect werken.

25 dagen geleden

Ik gebruik chat GPT 🫢🤭🫣 Zwangerschapsplan voor een Ziekenhuisbevalling 1. Algemeen Naam van de moeder: Naam van de partner/begeleider: Uitgerekende datum: Ziekenhuis/Locatie bevalling: Naam verloskundige/gynaecoloog: Contactpersoon: 2. Wensen rondom de bevalling Wie mag aanwezig zijn tijdens de bevalling? (Partner, doula, familielid) Wil je foto's of video's laten maken tijdens de bevalling? (Zo ja, wie mag dit doen?) Bevalhouding: Heb je voorkeur voor een bepaalde houding? (Op de rug, zijligging, staand, in bad, etc.) Gebruik van hulpmiddelen: Wil je gebruik maken van een bevalbal, krukje, of een bad voor pijnverlichting? 3. Pijnbestrijding Natuurlijke pijnverlichting: Gebruik van ademhalingstechnieken, ontspanningsoefeningen, massage. Medische pijnbestrijding: Geef je voorkeur aan voor epidurale anesthesie, lachgas, een injectie of andere medicatie? Geef ook aan of je wilt dat de arts deze opties met je bespreekt tijdens de bevalling of dat je liever alleen vraagt om pijnbestrijding indien nodig. 4. Interventies Inleiding van de bevalling: Wil je dat de bevalling op natuurlijke wijze begint, of sta je open voor inleiding als medisch nodig? Vliezen breken: Geef aan of je wilt dat dit alleen gebeurt als het medisch noodzakelijk is. Episiotomie (knip): Wil je dat dit zo veel mogelijk wordt vermeden, of sta je hier open voor als de arts het nodig acht? Toediening van oxytocine: Wil je dat de weeën worden gestimuleerd met medicatie als het verloop van de bevalling lang duurt, of liever niet? 5. Keizersnede Geplande keizersnede: Geef aan of dit een geplande keizersnede betreft en je specifieke wensen rondom de procedure. Onvoorziene keizersnede: Geef aan wat je wensen zijn als een keizersnede medisch noodzakelijk wordt. (Bijv. aanwezigheid van partner, muziek in de operatiekamer, direct huid-op-huid contact met de baby indien mogelijk.) 6. Na de geboorte Huid-op-huid contact: Wil je direct na de geboorte huid-op-huid contact met je baby? Navelstreng doorknippen: Wie zou je willen dat de navelstreng doorknipt? En wil je dat dit direct na de geboorte gebeurt of wil je wachten tot de navelstreng uitgeklopt is? Borstvoeding of flesvoeding: Wil je direct starten met borstvoeding, of geef je de voorkeur aan flesvoeding? Geef aan of je ondersteuning wilt bij het opstarten van borstvoeding. Onderzoek van de baby: Wil je dat dit onderzoek direct gebeurt, of geef je de voorkeur om eerst even rustig bij te komen met je baby? 7. Onvoorziene situaties Overplaatsing van de baby: Wat zijn je wensen als de baby na de geboorte naar een andere afdeling moet, zoals de couveuseafdeling? Complicaties bij de moeder: Geef aan wat je wensen zijn als er complicaties optreden bij jou tijdens of na de bevalling (bijv. wie blijft bij de baby, wie wordt op de hoogte gesteld). 8. Voorkeuren voor het verblijf in het ziekenhuis Kamerindeling: Heb je voorkeur voor een eenpersoonskamer of een gedeelde kamer (indien beschikbaar)? Bezoekersbeleid: Wil je bezoekers ontvangen direct na de bevalling, of liever rust en tijd voor jezelf en je partner? 9. Religieuze of culturele voorkeuren Religieuze rituelen: Zijn er religieuze of culturele tradities die je belangrijk vindt tijdens of na de bevalling? Bijvoorbeeld bepaalde rituelen bij de geboorte of direct daarna. 10. Overige wensen Communicatie: Hoe wil je dat de artsen en verpleegkundigen met je communiceren? Bijv. duidelijke uitleg voor elke stap of liever alleen de belangrijkste informatie. Privacy: Zijn er specifieke wensen rondom privacy waar rekening mee gehouden moet worden? Tips: Flexibiliteit: Hoewel een geboorteplan belangrijk is, is het ook goed om flexibel te zijn. Bevallingen kunnen onvoorspelbaar zijn, en soms moeten er beslissingen worden genomen op basis van de gezondheid van jou en je baby. Bespreek het plan met je zorgverlener: Zorg ervoor dat je jouw geboorteplan ruim van tevoren bespreekt met je verloskundige of gynaecoloog. Zo weet je wat realistisch is in het ziekenhuis waar je gaat bevallen. Met dit plan kun je je voorbereiden op de bevalling en ervoor zorgen dat het medische team op de hoogte is van jouw voorkeuren en verwachtingen.

25 dagen geleden

Het kan zoiets simpels zijn als pen en papier, Word document, excel bestandje, wat jij fijn vindt is prima. Zolang het maar leesbaar is voor andere mensen 🤣 Maak gewoon een opsomming van dingen die je wenst en dingen die je absoluut NIET wil. De meest belangrijke punten bovenaan zodat het duidelijk is voor iedereen wat jij prettig vindt. Wel een kleine tip. Schrijf niet te veel op over hoe je dingen wil hebben en ga je daar niet blind op staren, dit om teleurstellingen te voorkomen. Een bevalling gaat zelden precies zoals jij wil en het zou jammer zijn als je jezelf druk ligt te maken omdat dingen niet gaan zoals je wil. Heel veel succes!

25 dagen geleden

Ik volg even

25 dagen geleden

Ik gebruik deze icoontjes. Printen en dan lamineren en in de bak/koffer koffer https://cardemom.be/product/icoontjes-geboorteplan-download/

25 dagen geleden

Reactie op Zonnebloempje321

Ik gebruik deze icoontjes. Printen en dan lamineren en in de bak/koffer kof ...
Maar ik vind dit wel heel zwart wit, terwijl het idee van zo'n plan toch ook een beetje is; in principe wil niemand een knip maar onder welke omstandigheden mogen ze daar vanaf wijken? Dus meer de overweging erachter?

25 dagen geleden

Reactie op kristab88

Maar ik vind dit wel heel zwart wit, terwijl het idee van zo'n plan toch oo ...
Dat zou je er zelf natuurlijk ook prima nog bij kunnen zetten. Icoontjes maken in een oogopslag wel meer duidelijk dan een blad met tekst wat iemand moet gaan lezen.

24 dagen geleden

@karenoliveira, super handig!!

24 dagen geleden

Heel belangrijk ongevraagd advies😉: Pin jezelf niet vast op je ideale bevalling. De kans dat alles anders loopt is héél groot en ik heb op dit forum meerdere mensen voorbij zien komen die mentale klachten hadden gekregen doordat de bevalling anders was gegaan zoals zij in gedachten hadden. Als je weet wat je voorkeuren zijn maar ook weet dat er van alles mogelijk is, dan ga je er anders in. Ik wilde bijvoorbeeld heel graag zonder medicatie bevallen maar had wel in mijn geboorteplan opgenomen welke medicatie ik zou willen wanneer nodig. Zo wilde ik ook geen ‘draadje’ in het hoofd van de baby, maar moest dit alsnog omdat ze haar hartslag kwijtraakten met de band. En ook belangrijk: Ik wilde alles in overleg. Ik wilde dat uitgelegd werd wat er ging gebeuren en interventies met instemming van mij. En wat mij geruststelde: Er zijn zoveel oplossingen voor zoveel situaties. Ze kunnen zoveel! Wat moet dat moet, zo lang er maar een gezonde baby in je armen ligt achteraf ❤️

23 dagen geleden

Ik had deze bij eerste. Denk niet dat ik echt n nieuwe maak

22 dagen geleden

Ik gebruikte de icoontjes van het boek positief over bevallen. Vonden ze in het ziekenhuis erg fijn. Snel duidelijk. Mijn bevalplan van nummer 1 was vrij lang. Nu 2 zinnen: 1. Zeg wat je doet, leg uit 2. Pijnstilling als ik erom vraag :p

22 dagen geleden

Oh ik heb een format met vragen gehad tijdens een bevalcursus. Er is ook via een app/website how about mom een soort standaard te vinden voor je geboorteplan, maar ook voor de kraamtijd om met je partner te bespreken. Het is niet te lang en heeft wel even voor helderheid onder ons gezorgd wat we wel/niet willen of juist nog even met de verloskundige moeten bespreken. Succes in ieder geval!!

22 dagen geleden

Reactie op myr199

Oh ik heb een format met vragen gehad tijdens een bevalcursus. Er is ook vi ...
Mijn geboorteplan is echt niet zo uitgebreid maar hier staan wat vragen en zo in die je wellicht verder kunnen helpen. https://howaboutmom.nl/app/article-130-jouw-wensen-voor-de-geboorte/