40 Reacties

13 dagen geleden

Gewoon aangeven bij binnenkomst voor kraambezoek dat er geen kusjes gegeven mogen worden 😊 Doen wij ook! Hebben ze te respecteren, simpel zat. Als ze het er niet mee eens zijn, dat mag.. Maar ze hebben zich er alsnog aan te houden! Jouw/jullie kindje.

13 dagen geleden

Ik zou gewoon zeggen dat je dat niet wil hebben aangezien het gevaarlijk kan zijn voor de baby. Evt uitleg geven waarom het gevaarlijk kan zijn.

13 dagen geleden

Gevaarlijk? Want?

13 dagen geleden

Niemand mag dat of niemand buiten de ouders? Want ik ken werkelijk geen verse ouders die hun eigen kind geen kusjes geven?

13 dagen geleden

Reactie op Sosaev

Gevaarlijk? Want?
Als iemand met herpes / een koortslip een baby zoent of inde buurt hoest/niest dan loopt het kindje risico op hersenvliesontsteking met ernstige hersenschade tot gevolg.

13 dagen geleden

Ik hoorde ook dat de longetjes in de eerste weken nog heel kwetsbaar zijn, en daarom ook geen mensen met een kuchje/snotneus te dicht laten. Aan de andere kant: een newborn met een peuter broer of zus wordt ook heel snel blootgesteld aan virusjes. Ik vind het ook een moeilijk verhaal om over te brengen aan de grootouders hoor.

13 dagen geleden

Reactie op kristab88

Niemand mag dat of niemand buiten de ouders? Want ik ken werkelijk geen ver ...
Ook ouders kunnrn actieve herpes, dus een koortslip hebben. Als een kindje hierdoor hersenvliesontsteking krijgt is de hersenschade niet meer te herstellen wat echt zonde is.

13 dagen geleden

Als jullie samen in een groepsapp zitten kan je zelf een website over dit onderwerp en gevaren met ze delen vooraf met het verzoek handen wassen en de baby niet te zoenen.

13 dagen geleden

Reactie op Cakerolll

Ook ouders kunnrn actieve herpes, dus een koortslip hebben. Als een kindje ...
Oké maar dat weet je toch wanneer je dat hebt?

13 dagen geleden

Zelf ga ik aangeven dat ik het niet wil hebben gezien het griepseizoen en omdat dat er veel mensen langs komen op kraambezoek. Dat zou toch wel enig begrip moeten creëren?

13 dagen geleden

Als je het echt een ding vind moet je dat ook idd echt zelf zeggen en uitleggen denk ik. Maar ik neem aan dat mensen die een actieve koortslip hebben het toch wel laten om op kraambezoek te komen🤯😮‍💨 of toch minimaal afstand te houden! Verder heeft de baby wel echt veel antistoffen van jou wat betreft virussen en dingen. En als je bv geeft nog ietsje meer. Hier baby 4 maar ging eigenlijk altijd uit van de “goedheid en verstand” van t bezoek. Mn ouders , mn kids mn zussen en vriendinnen geven wel kusjes ☺️

13 dagen geleden

Reactie op kristab88

Oké maar dat weet je toch wanneer je dat hebt?
Tsja dat zou je denken, maar het gebeurt nog steeds. Een koortslip is vanaf het opkomt al super besmettelijk, ik weet niet of iedereen dan al weet dat ze het hebben plus veel mensen hebben nooit van het gevaar voor baby's gehoord. Ik ken iemand die zo'n kus overleefd heeft, maar mist een deel van de hersenen en kan niet praten en heeft het verstand van een 6-jarige.

13 dagen geleden

Ik ben erg niet populair in de familie hiermee. Maar niemand houd ons kind vast na de geboorte behalve wij. Dat is bij onze eerste zo gedaan de eerste 4 maanden tot even na de prikjes en ik dacht van ja nu kan ik ermee leven. En straks bij de 2de gaan we dit ook weer doen. Ik vind het echt vreselijk om te zien bij anderen hoe overprikkeld kleine baby's raken die als een pop in het kringetje door worden gegeven door iedereen. Ik ben zelf ook iemand die andere baby's niet wil of hoeft vast te houden. Vorige week vroeg een vriendin het ook. Nee dank je. Ik ben geen baby stalling. Als ze ziek raken na tijd vind ik dat gewoon echt zielig. Onze eerste zoon zat met visite bij papa of mama in een draagzak of op onze arm. Op deze manier geen overprikkelde baby einde dag. En geen kans dat mensen ongevraagd lopen te zoenen met de baby of zonder handen te wassen hem aanpakken. Zoals gezegd niet iedereen vind dat leuk. Opa's en oma's ook zeker niet in het begin. Maar het is onze baby en ons besluit. Mijn partner is het hier gelukkig wel echt mee eens. Zeker met de familie die wij hebben en hun hygiëne.

13 dagen geleden

Reactie op Sosaev

Als je het echt een ding vind moet je dat ook idd echt zelf zeggen en uitle ...
Niet iedereen die actief last heeft van een koortslip heeft ook dat zichtbaar. Je kunt het ook overbrengen tijdens een zoen terwijl je zelf geen zichtbare uitbraak hebt 😉

13 dagen geleden

Dit wordt baby nummer 3 en bij elke keer mag niemand behalve ik en mijn vriend de baby een kus geven. Als het kind ouder is kan het kind zelf aan geven of ze dat willen. Zo wilt mijn dochter niemand een kus geven behalve papa, mama en broertje. Mijn zoontje is daarentegen heel makkelijk en geeft bijna alle familieleden wel een kus. Wij gaan het dit keer weer zo doen en ook de kids mogen in het begin de baby niet een kus op de mond geven.

13 dagen geleden

Ik heb zelf nog noooit een koortslip gehad dus hoe zit dat dan? Kan ik het dan wel hebben zonder dat ik het weet?

13 dagen geleden

Reactie op starry94

Ik heb zelf nog noooit een koortslip gehad dus hoe zit dat dan? Kan ik het ...
Zou in theorie kunnen. Want ongeveer 70% van de bevolking draagt dat virus bij zich en heel veel daarvan hebben nooit een uitbraak. Maar de kans is zeer klein. De kans dat je het overdraagt is ook zeer klein. Ik heb zelf herpes. Op m’n been, rug en bil, heb er tijdens de zwangerschap ook erg veel last van, eigenlijk aan de lopende band een uitbraak. Dokter en gynaecoloog zeggen dat ik me 0 zorgen hoef te maken, omdat de baby 3 maanden antistoffen heeft door mij. Wel enkel van mijn herpes dan. Dit betekend dus dat als jij het zou hebben, je het ook de eerste drie maanden niet aan je baby kan geven, als je het al hebt. Gewoon oppassen met andere, maar wbt jezelf, hoef je je echt geen zorgen te maken.

13 dagen geleden

Overigens mogen ze hier de baby wel vast houden, niet kussen, en als ik ook maar iets van een idee heb van verkoudheid, geen van alle. Het is november. Maar goed heb er nog eentje lopen die naar het KDV gaat, en die kan ik niet echt bij z’n zusje weg houden, dus wat dat betreft denk ik weer; ik moet me niet aanstellen 😂

13 dagen geleden

Hi, ik zat hier ook mee voor ik ging bevallen maar ik moet zeggen dat het eigenlijk vrij vanzelf ging dat niemand dat deed. Op dat moment had ik wel echt duidelijk aangegeven dat ik dat niet wilde, maar gelukkig is dat niet gebeurd

12 dagen geleden

Ik ga deze keer wel wat voorzichtiger zijn. Ook ivm de periode dat de baby komt. Wij laten de baby alleen vasthouden door de opa’s en oma’s en wellicht ooms en tante. Iedereen wast bij binnenkomst de handen. Ook de mensen die de baby niet vasthouden. Mensen hebben namelijk de neiging om alsnog even met hun handen aan het gezichtje te zitten als ze liggen te slapen… ( ik heb al dettol handzeep gehaald) Ook sturen wij naar de mensen die op kraamvisite komen dat we geen bezoek ontvangen die ziek zijn geweest of nu ziek zijn (ook dekend aan verkoudheid / koortslip). Vooral belangrijk om je gevoel te uiteten, het is jullie baby en jullie zijn de baas. Voel je vooral niet verplicht om je baby van hand tot hand te geven en helemaal niet in het gezicht te laten kussen