26 Reacties

2 maanden geleden

Ik weet niet in welke regio je woont, maar grote kraamzorgbedrijven hebben soms een kraamhotel zoals grow-up

2 maanden geleden

Wij hebben vorige week een intake gehad en hier werd hetzelfde gezegd. Dat het tot nu toe nog niet nodig is geweest, maar dat wanneer er onverhoopt te korten zijn ze het oplossen door op 1 dag 2 gezinnen te plannen, dus minder uur zorg per dag. Het was bij ons al drama om überhaupt een kraamzorg te vinden die plek had dus ben al blij dat we iets hebben. Plus bij onze zoontje met 34 weken bevallen en dus op de neonatologie gelegen. Toen kregen we helemaal geen kraamzorg.. dus we gaan het wel zien hoe het nu gaat.

2 maanden geleden

En wat is er mis met het minimale aantal uur? De basis en het belangrijkste krijg je gewoon mee en begeleiden ze je in.

2 maanden geleden

Dat is bij mijne ook zo. In het ergste geval moet de kraamzorg 2 gezinnen helpen op 1 dag. Vooral als er een geboorte golf is. November is dat niet zei ze maar je weet het nooit.

2 maanden geleden

En minimale zorg is gewoon 3 uur per dag. Ik zelf heb gekozen voor 4 uur per dag. Dat vind ik voldoende

2 maanden geleden

Hier kregen we hetzelfde te horen. De basis 24 uur ipv 49 uur. Vond ik ook balen om te horen, maar als ze geen mensen hebben... 🤷🏼‍♀️

2 maanden geleden

Reactie op Mec

En wat is er mis met het minimale aantal uur? De basis en het belangrijkste ...
“als het mot, dan mot het maar”. Maar ik vind het verre van ideaal. Het is ons eerste kindje en ik vind het wel fijn als er buiten de controles van mij en de kleine, en het schoonmaken van de badkamer en er toilet nog tijd is om samen de kleine voor het eerst in bad te doen. Ik vind dat soort “eerste keren” gewoon spannend en dan lijkt het mij fijn dat de kraamhulp genoeg tijd heeft om dat rustig te begeleiden en goed uit te leggen.

2 maanden geleden

Ik vind het persoonlijk alleen maar fijner als ze zo min mogelijk blijven.. blijft een vreemde in je huis. Mij checken, kindjes checken, hier en daar wat tips vind ik voldoende. Ik snap dat dit voor iedereen anders is. Is trouwens wel mijn tweede kindje

2 maanden geleden

Reactie op DaCha

“als het mot, dan mot het maar”. Maar ik vind het verre van ideaal. Het i ...
Trouwens dat checken gaat best snel. Ze zullen vast genoeg tijd hebben om alles rustig met je uit te voeren zoals badje en bv begeleiding enzo. Denk dat dat juist de belangerijke dingen zijn die ze standaard ook met je doornemen. Wellicht kan je man/partner of een (familielid mocht je dit soort hulp hebben) de badkamer schoonmaken zodat de kraamzorg de focus op andere dingen kan leggen die jij belangerijker vind?

2 maanden geleden

Reactie op DaCha

Ja als het je eerste is kan ik het wel begrijpen hoor. Dan is het anders

2 maanden geleden

Mijn kraamhulp vertelde ons dat ze vanaf januari nog maar 36 uur mogen aanbieden, bij ons is dat nog 49. Maar ze worden door verzekeraars wel opgeroepen om 'alvast te wennen aan minder uren'. In de praktijk betekent dat dat als het goed gaat ze misschien wat minder uren zal maken. Prima toch? Ik maak momenteel ook zeker niet elke dag schoon, en ze hoeft zich hier niet te gaan vervelen om die uren te vullen. Ze zullen er echt wel zijn op de momenten dat het nodig is geloof ik!

2 maanden geleden

Ik denk dat voor hoe ver je nu heen bent er al geen opties meer zijn. Je kunt nog een zzper proberen. Maar meestal moet je overal zo vroeg inschrijven dat overstappen nu niet meer zal lukken. En bij de meest krijg je ook een boete als je afzegt nu nog ligt aan je contract. Hier heeft mijn partner zo ie zo schoongemaakt in de kraamperiode. Ze doen alleen de wc's en de wastafels. De rest van de douche is voor jezelf. Stofzuigen, dweilen en een wasje. Daar hield het hier op qua huishoudelijke taken.Al zal dat per organisatie verschillen misschien. 🤔

2 maanden geleden

Ik kreeg ook een mail. Ik was bij de kraamzus ingeschreven, maar ben nu overgedragen aan kraamvogel ivm personeelstekort. En idd ook 24 als het moet. Kraamzus kende ik al, kraamvogel niet. Dar vind ik wel wat jammer. Maar verder is het wel zo eerlijk dat alle nieuwe ouders in die periode ook kraamzorg kunnen krijgen.

2 maanden geleden

Wij hebben twee jaar geleden ook minimale kraamzorg gekregen bij ons eerste kindje. Er was toen flink tekort + vakantie tijd + geboorte golf. Echter niet het gevoel gehad dat ze mij niet goed konden helpen met dingen! Geef zelf ook aan waar je hulp bij zou willen (vragen ze waarschijnlijk ook wel) dan komt het vast goed!!! Daarnaast denk ik dat ze ook kijken hoe het gaat bij een gezin: loopt het goed en soepel dan zullen ze het zo laten. Gaat het moeizaam dan zullen ze proberen langer te blijven!

2 maanden geleden

Reactie op DaCha

Dat snap ik ook als het de eerste is! Heb je dit al besproken met de kraamzorg? Misschien kunnen jullie het zo regelen dat je vriend/man of familie het huishouden oppakken zodat de kraamzorg jou/jullie goed kan helpen met alle “eerste keren”

2 maanden geleden

Bij ons eerste kindje hebben we ook maar de helft aan zorg gekregen. Wij hebben goed aangegeven dat we het best spannend vonden en ook bij mij fysiek ging niet alles vanzelf. Toch heb ik geen seconde het gevoel gehad dat onze zorg tekort werd gedaan door minder uren. Elke dag was de was klaar/wc/bed verschoont en alle controles gedaan. Daarnaast heeft ze ons goed kunnen begeleiden bij alle eerste keren : verschonen, samen douchen, samen in bad enz... uiteindelijk vanwege de borstvoeding wat wat haperde is ze nog 2 of 3 dagen extra geweest. Dus ik snap je spanning!! Maar onze ervaring is dus door het goed aangeven uiteindelijk toch heel erg goed. We waren vol vertrouwen toen de kraamzorg werd afgerond.

2 maanden geleden

Reactie op DaCha

Heb je helemaal gelijk in hoor. Bij onze eerste heb ik na een week in het ziekenhuis nog maar 2 dagen kraamzorg. In die 2 dagen zoveel informatie gestampt gekregen en keuzes moeten maken in wat we wel gingen doen en wat niet. Dus even als voorbeeld wel dunstan babytaal leren, maar geen babymassage. Sommige mensen vinden geen kraamzorg fijn. Maar ik persoonlijk vindt het juist super fijn gewoon goed hulp in alles te krijgen en een fijne begeleiding. Volgens mij is bij naviva het tekort er niet, ik heb er in ieder geval niks over gehoord nog. Dus misschien kan je daar informeren?

2 maanden geleden

Hallo, ik denk dat het bijna bij alle kraamzorg zo is. Bij ons gaven ze het aan als 'waarschuwing' omdat ze pas kunnen plannen als de baby's er zijn 😉 overstappen heeft hier geen meerwaarde in ieder geval. Ik wacht gewoon af, als het niet lukt geef ik het dan gewoon aan met als argument dat het de 1e is, dat wil wel eens helpen. Gaat het niet met kraamzorg vraag ik hulp aan familie, dat is voor iedereen anders natuurlijk. Maar wat er niet is kan je ook niet krijgen, al is het een gemis.

2 maanden geleden

Reactie op DaCha

Ik denk dat bij minimale uren het schoonmaken van de badkamer en het toilet eerder afvalt dan dingen als samen de kleine in bad doen. Dat was in elk geval bij onze eerst die eind 2021 werd geboren.

2 maanden geleden

Wij hebben vorige week de intake van de kraamzorg gehad. Zij vertelde ook dat het verzorgen van de kindjes op 1 komt en dat ze ervoor zorgen dat dit sowieso volledig gebeurt. We moeten er rekening mee houden dat de ondersteuning in het huishouden waarschijnlijk niet aan bod komt maar dat vind ik helemaal niet belangrijk, zolang we maar wegwijs worden gemaakt in het ouderschap.