36 Reacties

6 maanden geleden

Hier net zo.. Wij hebben ook nadrukkelijk aangegeven dat het pas gedeeld mag worden nadat we dat zelf gedaan hebben. Maar het is bijna alsof sommige mensen het zien als hun “eigen” nieuwtje. Wij hebben het inmiddels losgelaten.. Zolang het niet gedeeld word met mensen aan wie wij het echt graag zelf willen vertellen, vinden we het inmiddels prima. We hebben ook gezegd dat mocht het fout gaan, zij ook dát zelf maar moeten delen 😊 Gaan wij niet doen in elk geval. Ja enkel met de mensen aan wie wij het zelf verteld hebben.

6 maanden geleden

Hier ook helaas… heb me er erg aan gestoord! Maar goed, het kan niet meer worden teruggedraaid dus heb het maar geaccepteerd… meer kan je ook niet echt doen 😬.

6 maanden geleden

Ohja dit heeft mijn schoonmoeder ook gedaan. We hadden het met 7 weken verteld. En dezelfde dag kreeg ik appjes van mensen. Ik was toen best boos geworden omdat we zo duidelijk waren met dat ze het niet moesten vertellen. Wij waren in dubio of we het geslacht daarom al gingen vertellen. (6,5 jaar geleden waren gender reveals nog niet echt in). Uiteindelijk echt nadrukkelijk gezegd dat ze het niet mochten doorvertellen en letterlijk hetzelfde uur nog kreeg ik berichtjes van mensen met blauwe hartjes. Bij de tweede hadden we het mijn ouders al wel verteld en mn schoonmoeder pas later. En we hielden een gender reveal om dit allemaal te voorkomen. Mn schoonmoeder was behoorlijk gepikeerd. Nu met de 3e hebben we het vroeg verteld omdat we dachten dat het mis ging. Wederom heeft ze het aan iedereen verteld. Ik heb het opgegeven. Bij deze baby willen we waarschijnlijk het geslacht voor ons houden. 🤍

6 maanden geleden

Wij hebben het de familie afgelopen weekend verteld (nu 10+4) en schoonbroertje heeft het tegen een collega gezegd die bevriend is met de oude vriendengroep van mijn vriend en ja.. zijn wij best boos omdat dit uiteraard gelijk de wereld in is gegooid

6 maanden geleden

Gut wat vervelend allemaal!! Op een gekke manier toch fijn dat ik niet de enige ben die er zo van baalt. De reactie van mijn omgeving was; je gaat er te bekrompen mee om. Daar werd ik toch wat onzeker van. Hebben jullie er helemaal geen punt van gemaakt, dus meteen losgelaten? Het zit mij vooral dwars, omdat dit de eerste wens/keuze is die we als ‘ouders’ uitspreken, en die meteen al niet gerespecteerd wordt door de opa’s en oma’s. Ik begrijp natuurlijk dat het voor hen ook leuk nieuws is en kan me best inleven in de behoefte om het te delen. Maar kan er gewoon niet bij dat ze het delen zonder dit eerst even bij ons te checken 😅

6 maanden geleden

Reactie op nassie1995

Gut wat vervelend allemaal!! Op een gekke manier toch fijn dat ik niet de e ...
Ik heb er zeker wel een punt van gemaakt. Ze hebben ons niet gerespecteerd en ze hebben het ons ontnomen om het tegen bepaalde mensen te zeggen… Bij deze 3e laat ik het wel meer los. We hebben het toch allemaal 2x meegemaakt 😂😝

6 maanden geleden

Ja, hier ook 😕 Bij de eerste en nu zeker ook bij de tweede. Mijn moeder kan haar mond niet houden. Voornamelijk omdat ze enthousiast is en ze zelf niet inziet waarom je het geheim zou houden. Ik heb nu nogmaals benadrukt dat het erom gaat dat ik het mensen zelf wil vertellen en dat die het eerst via ons moeten horen. Dat begreep ze dan weer wel. Uiteindelijk ga ik er geen groot punt van maken, omdat de kans op ruzie dan nogal groot is. En dat is het me dan ook weer net niet waard.. maar lastig hè

6 maanden geleden

Reactie op framboosjex

Ik heb er zeker wel een punt van gemaakt. Ze hebben ons niet gerespecteerd ...
Dat is echt vervelend, dat ze je die kans hebben ontnomen. Knap dat je er wat van gezegd hebt! Mag ik vragen of ze het ook goed opgepakt hebben toen? Loslaten is misschien wel fijner inderdaad haha, man wat kost het een energie 😂. Irritant hoor!

6 maanden geleden

Reactie op Rnrs12

Ja, hier ook 😕 Bij de eerste en nu zeker ook bij de tweede. Mijn moeder ka ...
Dat is moeilijk hè, als ze het zelf niet inziet. Hier is dat ook zo inderdaad. Slim om ruzie te voorkomen, dat gebeurt hier ook snel denk ik.

6 maanden geleden

Ik wist als ik een van mijn oma's zou inlichten dat zij vanzelf elke oudtante, tante en nicht wel zou inlichten, maar had het niet al na een uur verwacht 😂 maargoed heb me er achteraf niet teveel van aangetrokken en was er sowieso al op voorbereid 😅

6 maanden geleden

Wij hadden dit na de geboorte van ons zoontje.. We hadden mijn ouders gebeld, en daarna mijn schoonouders. In de tussentijd dat wij mijn schoonouders belden hadden mijn ouders mijn oma al gebeld, en mijn oma mijn zusje geappt. M'n zusje hoorde dus van mijn oma dat ze tante was geworden, voordat wij haar zelf konden bellen. Vond het echt heel erg vervelend, maar op dat moment had ik de energie niet om er echt serieus m'n gevoel over te uiten, plus dat ik vooral m'n m'n baby'tje bezig was natuurlijk. Maar ik heb er flink van gebaald en we twijfelen daarom hoe we bij de geboorte van dit kindje bekend gaan maken.

6 maanden geleden

Mijn schoonmoeder vond ook dat het nu wel lang genoeg geduurd had en dat we het aan meerdere mensen moesten vertellen, want zij wilde het zo graag aan haar vrienden vertellen. Dus of we het niet even eerder wilde delen met de wijde wereld :') Ik vond het echt bizar dat ze verwacht dat wij ons aanpassen aan haar wensen. Afgelopen weekend hebben we het ook aan opa's/oma's en verdere familie en goede vrienden verteld. Ik heb nu dan ook wel 'heimwee' naar het moment dat alleen mij vriend en ik dit nog wisten. Bepaalde mensen vragen echt ineens zoveel van je lijkt het wel. Zo kreeg ik b.v. van mijn oma meerdere keren op de dag een berichtje of ze het al verder mocht vertellen. Uiteindelijk kreeg ik van haar een uitgebreid bericht dat ze het fijn zou vinden dat ik het zelf vertel aan bepaalde ooms/tantes waar ik helemaal geen contact mee heb. Ze reageerde ook helemaal teleurgesteld toen ik zei dat ik dat niet ging doen.

6 maanden geleden

Ik zou echt woest zijn als iemand het toch zou vertellen terwijl er is afgesproken dat het niet doorverteld mag worden. Uiteindelijk is het jouw privé en jouw nieuws. Gelukkig is dat bij ons niet gebeurd. Wij vertellen het wel bewust pas aan onze oma's als iedereen het mag weten omdat het voor hun wel lastig is om de mond te houden en vinden het dan veel gevraagd om ze dat toch te laten doen.

6 maanden geleden

Ik zou hierover zeker niks wegslikken en eerlijk vertellen hoe vervelend dit voor je voelt! Heel terecht om te doen. Ik heb alleen gehad dat een tante op de familieapp van schoonfamilie had gezet hiep hieo hoera gefeliciteerd met jullie zwangerschap bij de eerste omdat schoonouders het aan haar zus had doorverteld maar niemand van hun wist dat verder nog. Had m'n vriend hun ook wel ff op gewezen. Maar omdat het niet ging om mijn eigen familie en vrienden was dat voor mij persoonlijk geen punt op dat moment. Ik had iedereen die ik belangrijk vond al ingelicht op dat moment.

6 maanden geleden

Reactie op Mama2324

Wij hadden dit na de geboorte van ons zoontje.. We hadden mijn ouders gebel ...
Ohneee dat is weer een volgende situatie inderdaad en dan voel je je al helemaal zwak en kwetsbaar.. Wat stom!

6 maanden geleden

En, een volgende vraag: vonden jullie partners het ook even vervelend of juist vervelender? Er zit misschien wel verschil in als het om de eigen familie/vrienden of om de familie/vrienden van je partner gaat?

6 maanden geleden

Reactie op nassie1995

Dat is echt vervelend, dat ze je die kans hebben ontnomen. Knap dat je er w ...
Ik ben niet zo goed in iets tactisch brengen. Ik zeg wat ik denk. Dus heel erg goed opgepakt, nee. En daarbij konden ze er toch al niets meer aan doen…. Want iedereen wist het al via via.

6 maanden geleden

Helaas ook ervaren, Nou hadden we het vertelt na de 8 weken echo, maar voor de Nipt. Mn schoonpa had het vertelt aan zijn moeder, waardoor heel de familie het wist en voor je gevoel de rest van het dorp ook. Zij was echt een Tam-Tam. Ondanks dat het vervelend was, was er een kleine geruststelling en steun. De nipt was slecht, waardoor de zwangerschap was afgebroken. Er zat ongeveer een mand tussen. Bij het overlijden van mn vriend zijn oma, hebben we toch nog wat gehad aan zijn familie. Zijn oom en tante wouden er wel over praten en een ander stuurde een kaartje. Mijn ouders hadden zich stil gehouden, waardoor die kant van de familie het achteraf te horen kregen via mijn ouders. We hebben toen nog wel berichtjes en kaartjes gehad. Dus redelijk wat steun als mensen het weten en het loopt niet zoals gewenst. Maar het "moraal" van dit verhaal, ik ben 11 weken zwanger. Mijn ouders weten het al en zijn ouders nog niet 😅

6 maanden geleden

Niet helemaal hetzelfde, maar ik voelde me een soort 'verraden' toen ik merkte dat m'n schoonmoeder over ons vruchtbaarheidstraject had verteld aan anderen. Nu met de zwangerschap heeft ze expliciet gevraagd of ze het haar zus mocht vertellen (we zien die bijna nooit, hebben er ook niet echt een band mee...) Het eerste wat mijn moeder deed was t geheim van m'n neefje vertellen... zijn vrouw was ook zwanger (maar zij is 1 weekje verder dan jij...). En wat mijn partner betreft.. die vond dat ik destijds overdreef😅

6 maanden geleden

Herkenbaar.. wij hadden het alleen met onze schoonouders gedeeld en op een gegeven moment kregen wij een berichtje van de tante van mijn man. Dit nog voor dat wij het zwager en schoonzus verteld hadden... we hebben er toen toch maar voor gekozen om het hun ook te vertellen omdat we absoluut niet wilde dat zij dit via via te horen kregen... het maakt het vertellen wel een stuk minder leuk!