25 Reacties

7 dagen geleden

Bij mij ook te grote baby, bleek dat ik zwangerschapsdiabetes heb nu hopen dat t met dieet minder word . Ben jij er al op getest?

7 dagen geleden

Reactie op linnn250

Bij mij ook te grote baby, bleek dat ik zwangerschapsdiabetes heb nu hopen ...
Oh helemaal vergeten te zeggen! Ja ben al getest op suiker. 2 weken geleden en dit was goed gelukkig!

7 dagen geleden

Woh dat is een flinke groei! Hoeveel weken ben je nu? Ik heb elke 2 weken groeiechos ivm mijn diabetes maar wat ik wel geleerd heb is dat metingen niet altijd even betrouwbaar zijn. Je krijgt pas een betrouwbaarder beeld als ze meerdere meetpunten hebben want individuele metingen kunnen nogal afwijkend zijn.

7 dagen geleden

Reactie op laura19902

Woh dat is een flinke groei! Hoeveel weken ben je nu? Ik heb elke 2 weken ...
Ik ben morgen 30 weken! Wel fijn dat je goed in de gaten gehouden wordt. Is er bij jouw sprake van een eventuele inleiding?

7 dagen geleden

Ja met diabetes wordt de baby rond 38 weken gehaald. Als de baby te groot is soms nog eerder.

7 dagen geleden

Hi, mijn baby is ook groter. En heb zwangerschapsdiabetes. Maar hoef niet eerder ingeleid te worden, omdat de baby volgens zijn eigen groei groeit. Dus ligt denk ik net ook aan welke vk je hebt.

7 dagen geleden

Hier ook een grote baby. De verloskundige verwacht dat ze zo'n 4 kilo zal zijn op 40 weken. Tis mijn eerste en een meisje dus dat is best fors😅 Ik ben vrij lang en heb ook wat overgewicht, dus de verloskundige vond het niks vreemds. Over twee weken weer een groeiecho en vanmiddag gewone controle. Vorige groeiecho was 2 weken geleden. Suiker was goed, en ze groeit gewoon op haar eigen lijn. Ik maak me niet zo'n zorgen. M'n hele familie is lang (2 meter is normaal voor de mannen) en m'n vriend is ook lang. Zou t eerder bijzonder vinden als ze klein was😅

7 dagen geleden

De groeimetingen van echo’s hebben ook een mogelijke afwijking. Bij mijn vorige kindje zijn er 3 echo’s gemaakt, allemaal mega groot in p 99% en voorspelt op 4,5 kilo. Uiteindelijk 3,8… Dus het kan goed zijn dat, er naast de gewone groei tussen de echo’s, je kindje net anders heeft gelegen en daardoor anders opgemeten is. Hopelijk kan dat wat zorgen wegnemen!

7 dagen geleden

Mijn baby wordt juist wat aan de kleine kant geschat, maar mijn verloskundige zei ook dat ze vaak in groeispurtjes groeie. Misschien heeft die van jou er ook precies zo eentje gehad.

7 dagen geleden

Hier was het gewicht 1800 gram op 30+3 oke,, maar zijn buik omtrek zat aan de bovenkant van de curve. Diabetis test was te hoog maar met mijn eigen normale eten altijd onder de norm. Nu is de vraag aankomende week met 32 weken of hij over de curve gaat, dan wordt ik medisch en willen ze met 38 weken inleiden. Ik vind het allemaal heel lastig met die metingen aangezien wanneer die diabetis test wel goed was, was er geen probleem was geweest. Ik hoor ook echt dat ze er vaak naast zitten en een paar honderd gram is voor zo een kleintje natuurlijk heel veel. Mijn vk zei als je je er niet goed bij voelt indien je zou moeten worden ingeleid dan mag je dat ook weigeren. Maarja waar doe je goed aan. Ik snap je gevoel heel goed.

7 dagen geleden

Reactie op DopjeM

Hi, mijn baby is ook groter. En heb zwangerschapsdiabetes. Maar hoef niet e ...
Ik denk dat het er eerder aan ligt hoeveel groter je baby precies is volgens de metingen. Als de baby té groot is, past het gewoon niet meer door het geboortekanaal 😅 ook als het zijn eigen groei volgt 😋

7 dagen geleden

Ik heb ook een grote baby en extra groeiecho’s (geen diabetes). Verloskundige sprak wel over inleiden bij 38weken maar enkel in overleg met mijn wensen. Ze gaf ook aan dat het percentiel EU-scores zijn. Ik moet zeggen dat ik me daardoor minder zorgen maak. Als ik een Italiaanse vrouw van 1,50 meter was met een p96 zou ik panikeren. Maar ben lekker gezond en 1,71 meter, dus een groot kindje kan ook gewoon goed komen 🙌🏻 OH en ze zei dat je liever een chunky baby hebt dan een kleintje, omdat ze dan makkelijker hun warmte houden.

6 dagen geleden

Ik zou niet direct in paniek schieten om groei echo want ik heb dit bij mijn vorige 2 zwangerschappen gedaan. En was echt voor niks. Had 2 keer gehoord dat we een hele grote baby zouden krijgen, P90 en P95. De eerste was geboren op de P60 en de tweede hebben we gehaald met 39 weken omdat ik spannend vond dat ze zo groot zou zijn en ze was een mini meisje van 3300gram (rond de P50). Natuurlijk altijd goed om in de gaten te houden, maar zou me niet direct gek maken om een meting. Want daar kunnen ze soms naast zitten en de baby kan ook net een groeispurt hebben gehad. Kijk het rustig aan en bekijk alle opties. En daarnaast misschien ook niet gek om even af te vragen als jullie zelf ook lange mensen zijn?

6 dagen geleden

Reactie op limayke

Hier was het gewicht 1800 gram op 30+3 oke,, maar zijn buik omtrek zat aan ...
Bij mij zeiden ze ook na de (net) te hoge diabetes test dat ze waarschijnlijk bij 38 weken wilde inleiden. Ik heb toen direct aangegeven dat ik dit in principe niet wil, alleen als er echt hele duidelijke redenen zijn om te denken dat de kleine bij 40 weken ruim boven de 4 kilo zou komen. Daar konden ze in mee.. uiteindelijk heb ik nu 2 groei echo’s gehad, de eerste was de kleine P50 en de tweede P60 (binnen de meet fout marge). Het ziekenhuis is daardoor gelukkig ook van het inleiden afgestapt nu. Dus ook zeker gewoon voor jezelf en je kleine opkomen! Als jouw suikers gewoon goed zijn is de kans dat de kleine echt veel te groot is ook niet heel groot. Ik ken meerdere voorbeelden waar geschat bv 4300 gram was en dat de kleine uiteindelijk bij geboorte 3600 gram was. Natuurlijk moet je je laten adviseren en niet alleen maar eigenwijs zijn (dit zeg ik vooral tegen mezelf 😂) maar je mag ook zeker gewoon tegen adviezen in gaan of meer uitleg of een tussenweg vragen.

6 dagen geleden

Reactie op Appelsab

Ik denk dat het er eerder aan ligt hoeveel groter je baby precies is volgen ...
Het gaat niet alleen over complicaties bij de bevalling maar ook dat je verhoogd risico hebt dat de placenta bijvoorbeeld los laat. Een te grote baby heeft minder ruimte en kan daardoor in de laatste weken in de problemen komen. Maar goed bij mij is er geen sprake van zwangerschapsdiabetes, ik heb diabetes type 1. Dan heb je soms baby’s van 6 kilo en spreek je ook over hele andere risico’s. Wel of niet inleiden hangt dus heel erg af per situatie. Mijn dochtertje was 3,8 kilo bij 37 weken, terwijl ik zelf 1.76 ben. Dat was uiteindelijk dus best prima qua gewicht gelukkig. De metingen die ze bij mij elke 2 weken gedaan hebben vormde uiteindelijk ook een curve die goed voorspeld heeft hoe groot ze werd. Alleen de individuele metingen zijn niet betrouwbaar, daar kunnen echt afwijkingen inzitten. Op het laatst krijgen ze je baby ook niet meer goed in beeld en kunnen ze ook niet meer goed meten. Dat maakt het op het laatst nog wel spannend omdat je nooit exact gaat weten hoe groot ze nu worden/zijn.

6 dagen geleden

Reactie op Appelsab

Ik denk dat het er eerder aan ligt hoeveel groter je baby precies is volgen ...
Maar hoe bedoel je past niet? Er zijn zat 9-10 of zelfs 11 ponders die toch echt gewoon eruit komen😅

6 dagen geleden

Reactie op Sosaev

Maar hoe bedoel je past niet? Er zijn zat 9-10 of zelfs 11 ponders die toch ...
Maar net wat je ‘gewoon’ noemt. Zowel moeder als kind hebben bij macrosomie toch een grotere kans op (ernstigere) complicaties. Ik denk dat het woordje ‘goed’ in mijn uitleg ontbrak inderdaad, maar ik vind het gewoon een rare take om te zeggen dat een inleiding niet nodig is ‘omdat de baby zijn eigen groei volgt’. Als een baby echt heel groot geschat wordt (want het is en blijft een schatting), dan gaan ze je echt wel aanraden om niet tot (na) de 40 weken af te wachten.

6 dagen geleden

Reactie op Appelsab

Maar net wat je ‘gewoon’ noemt. Zowel moeder als kind hebben bij macrosomie ...
Ja denk dat t per persoon en per vk of gyn verschilt. Nu 33 weken van de vierde , die een p98 is. Dus ik MAG als ik wil laten inleiden maar mn vorige 3 zouden ook hele grote worden , niet ingeleid en kwamen allemaal rond de 40 weken. Met gewichten van 6,5 pond, 7 pond en 8,5 pond😚 Maar ben met je eens; als er bijv geen goede doorbloeding navelstreng meer is, of baby in een niet goede conditie of iets spannends ja dan is inleiden een optie

6 dagen geleden

Als je bijv dit leest heb ik niet echt t gevoel dat inleiden beter is

6 dagen geleden

Reactie op Sosaev

Ja denk dat t per persoon en per vk of gyn verschilt. Nu 33 weken van de vi ...
Dat denk ik ook wel, en gelukkig heb je meestal wel zelf de keuze om wel of niet in te leiden. Ik doe het in elk geval niet nog eens 😅. Mijn eerste was ook p98, maar uiteindelijk net geen 4 kilo bij geboorte (bevallen met 38+5 via spoedkeizersnede na inleiding). Dus hij was wel groter dan gemiddeld, maar niet extreem. Nu weer zwanger van een ‘grote’ baby, maar ik ga voor een geplande keizersnede dit keer.