99 Reacties

2 maanden geleden

Wat veel mensen al aangeven: Als de situatie het toelaat is minimaal een maand extra verlof opnemen echt heel fijn. Die 10-12 weken die je na de bevalling hebt zijn er niet voor niets: die tijd is ècht nodig om te herstellen en voor je kindje te zorgen. Als je dan een maandje extra kan pakken, kun je ook nog eventjes echt van je kindje genieten 😊 Ik ga dit keer (net als vorige keer) ook 5 weken vantevoren met verlof. Vorige keer een week voor de uitgerekende datum bevallen, dus mooi een maandje vantevoren vrij. Heb ook een kantoorbaan, maar bij mij was het probleem op een gegeven moment dat ik 's nachts niet meer goed sliep, dus dan is ook dat soort werk lastig. Dit keer ga ik ook weer volledig verlof nemen tor her kindje 4 maanden is. Dan een tijdlang 3 dagen per week werken. Mijn man doet dat dan ook en mijn ouders passen dan 1 dag per week op. Op die manier hoeft ons kindje pas met 6 of 7 maanden naar de opvang. De vorige keer moest ze met 4 maanden naar de opvang, maar vond dat toen wel moeilijk. Met 6 maanden hebben ze al veel meer een ritme en begin je ook met hapjes, waardoor (in mijn geval) de borstvoeding overdag al kan minderen. Daarna neem ik 4 uur per week betaald ouderschapsverlof op. Ik heb ook een contract van 36 uur en ga dan dus 4x8 werken. Mijn werkgever betaald na de 9 weken die je van het UWV krijgt, nog 13 weken (in uren dan) voor 50% uit. Bovendien bouw je over die betaalde uren ook nog steeds verlof en pensioen op. Dit kan ik dan doen totdat het kindje 2,5 is. Mijn oudste dochtertje nadert nu die leeftijd en ik denk dat ik tegen die tijd wel weer klaar ervoor ben om 36 uur te gaan werken. Ik heb dan wel de luxe dat mijn man maximaal 4 dagen per week werkt en mijn ouders een dag per week oppassen. De oudste gaat dan inmiddels naar school, dus de jongste zou dan maximaal 2,5 dag per week naar de opvang moeten. En wellicht dat het met 2 dagen ook lukt, door 4 uur per week te verdelen over de avonduren en het weekend (heb flexibele werktijden). Uitgebreid verhaal, maar misschien heeft iemand er iets aan :)

2 maanden geleden

Ik ga met 34 weken met verlof. Maar waarvan 2 normaal verlof, dus eigenlijk ga ik met 36 weken met zwangerschapsverlof. Daarna de standaard weken die je krijgt en deels aanvullende met ouderschapsverlof, ik begin ook weer vanaf 3 maart. Daarna ga ik nog een deel ouderschapsverlof opnemen elke donderdagochtend zodat mijn contract niet aangepast hoeft te worden tot pas volgende jaar november.

2 maanden geleden

Nuttig topic, ik ga al jullie ideeën ook eens rustig lezen! Ik wil zelf proberen tot 36 te werken als ik me goed voel, kantoorbaan. Dan de overige 10 weken en dan nog met vakantie en ouderschapsverlof aanvullen tot 1 maart, dan hebben we hopelijk opvang. Daarna wil ik het betaald ouderschapsverlof inzetten om 1 dag minder te werken (werk nu 40 uur).

2 maanden geleden

Reactie op ClaudiaMC

Ik wil graag 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof, maar weet even ...
Die 4 weken is zelfs verplicht volgens mij. Heeft niet te maken met hoe lang je al werkt, langer doorwerken bij een werkgever mag zelfs niet.

2 maanden geleden

Reactie op kristab88

Die 4 weken is zelfs verplicht volgens mij. Heeft niet te maken met hoe lan ...
Nee ik bedoel of ik wel 4 weken mag of dat ik de 6 weken MOET, omdat ik nu niet volledig werk. Ik heb nu nog geen kind, dus wil niet nog langer thuis zitten VOOR de bevalling.. t liefst pak ik die twee weken NA de bevalling...

2 maanden geleden

Ik stop 6 week van te voren, neem dan de standaart bevallingsverlof van 10 weken op + 4 weken ouderschapsverlof tegen 70% van het loon!

2 maanden geleden

Reactie op Eerstekleintje

Ik ga vanaf 36 weken met verlof, vorige keer ook gedaan (werk 3 dagen). H ...
Kan me inbeelden dat de tijd na de bevalling kostbaarder is dan die ervoor, mits het allemaal goed gaat natuurlijk. Goed om te horen dat werken na 3 maanden jou onwijs tegen viel, ik neig ook steeds meer naar nog wat meer inzetten en langer thuis blijven. Ik wil ook graag borstvoeding geven en het is ook fijn als je even kan genieten voordat je weet moet werken. En inderdaad, volgensmij heb ik verkeerd gerekend haha, ik ben uitgerend op 21 november, dus als ik daar 11 weken bij optel zou ik inderdaad uitkomen op 6 februari weer werken.

2 maanden geleden

Reactie op DaCha

Ik heb de luxe om omringt te zijn met bedrijfsartsen door mijn werk. Degene ...
Onzettend slim, hierdoor zit ik er nu ook aan te denken om misschien wel lekker met week 34 met verlof te gaan. Hoor ook wel eens verhalen dat de baby ineens vroeg komt en je nauwelijks hebt kunnen rusten…

2 maanden geleden

Reactie op Wenteleefje

Ik ga met 36 weken met verlof! Plan wel geen afspraken meer in die 2 weken ...
Slim dat ga ik ook doen denk ik! Dan kan ik altijd eerder stoppen

2 maanden geleden

Reactie op kimhartjebaby

Onzettend slim, hierdoor zit ik er nu ook aan te denken om misschien wel le ...
Je weet pas wat je lijf nodig heeft als het zover is. Net zoals met alle andere dingen. De ene kan sporten tot de dag voor de geboorte, de ander al na 15 weken niet meer. De ene komt 5 kg aan en de ander 20 kg. Je hebt het niet in de hand, je kunt alleen maar luisteren naar je lijf. Slim om vanaf 34 weken geen afspraken meer in te plannen! Dan voel je je ook niet verplicht om tot 36 weken te blijven werken.

2 maanden geleden

Ik ben zelf 5 weken voor de uitgerekende datum geboren. Ik had daardoor altijd het gevoel dat mijn kinderen ook vroeger zouden komen (wat niet zo was). Maar daardoor ben ik wel 2x vroeg met verlof gegaan. Ik wilde nl niet de kans lopen om niet tot rust te kunnen komen. Bovendien was ik er ook wel klaar mee. Ik vind werk combineren met zwangerschapsklachten en extra vermoeidheid ‘een gedoe’. Ik vond die periode bij het eerste kind trouwens heerlijk! Bij beide kinderen heb ik wel ook vrije dagen/(destijds onbetaald)verlof erna opgenomen. Mijn ervaring was inderdaad ook dat ik het officiële verlof nodig had om bij te komen en die extra maand lekker was om weer mezelf te worden. Dus dat doe ik nu weer :) Mijn officiële verlof gaat nu 4 weken ervoor in, maar dat vul ik al eerder op met vakantie. Erna pak ik de 9 weken ouderschapsverlof:)

2 maanden geleden

Ik hoop tot 36 weken te kunnen werken, maar terugkijkend op mn vorige zwangerschap én wetende dat ik nog een peuter heb rondlopen, ga ik er wel een beetje vanuit dat het met 34 weken zal zijn. Houd met de opties rekening😝 Ik werk in het onderwijs en heb 3 vakantieweken die in mijn verlof vallen. Deze 3 weken mag ik dan compenseren, dus direct achter mijn verlof plakken. Vanaf 1 maart zal ik weer gaan werken, dus wellicht wat overbruggen met ouderschapsverlof. Baby heeft vanaf maart nog maar 1 dag opvang aangezien het nogal vol zit (we hebben 3 dagen nodig). Ik zal maart dan nog 2 dagen ouderschapsverlof nemen, dus 1 dag in de week werken. Vanaf april 2 dagen werken, 1 dag ouderschapsverlof. En we moeten dan even kijken of we dit op deze manier kunnen blijven doen tot einde van het schooljaar. Man zou ook wel ouderschapsverlof willen opnemen, dan zou ik vanaf maart 1 dag ouderschapsverlof opnemen. Maar zijn we nog even aan het berekenen wat slim is!

2 maanden geleden

De intentie is hier met 36 weken met verlof te gaan. Na de bevalling kan ik dan de volle 10 weken nemen en dan het onbetaalde deel uitsmeren over het jaar. Ik werk 28 uur en ik heb dus 1 vaste vrije dag in de week en ben dus van plan om hier nog een dag onbetaald aan vast te plakken zodat ik het eerste jaar lekker twee dagen thuis kan zijn voor de kleine meid ☺️

2 maanden geleden

Ik neem 2 weken vakantie en 4 weken verlof voor de bevalling, zodat ik 12 weken verlof heb na de bevalling. Daarna hangt het er vanaf hoe ik me voel én hoeveel kinderopvang we kunnen krijgen! We hebben een maand verlof van mijn partner achter de hand, een extra maand voor mij en kunnen daarna nog kiezen tussen 1 of 2 dagen verlof per week.

2 maanden geleden

Reactie op kimhartjebaby

Onzettend slim, hierdoor zit ik er nu ook aan te denken om misschien wel le ...
Ja daar wil ik rekening mee houden. Mijn uitgerekende datum is niet heel betrouwbaar omdat ik een onregelmatige cyclus heb, en op een bonus echo leek ik toch iets verder te zijn (19 nov. Ipv 24 nov als uitgerekende datum). De verloskundige past de datum niet meer aan bij ons na de 13 weken echo, maar voor mij des te meer reden om echt op tijd met verlof te gaan. Ik wil m’n lijf zo gezond hebben als realistisch haalbaar is tegen de tijd van de bevalling. En ik kan me echt niet voorstellen dat mijn kantoorbaan met hele dagen zitten goed is voor mn bekken. Overigens had ik nog niet geschreven wat ik daarna wilde doen; ik heb nog best wat verlof uren gelukkig. Ik werk nu 32 uur over 4 dagen verdeeld. Ik wil wat langer verlof pakken en dan een periode 3 dagen werken en een dag ouderschapsverlof pakken. Ik heb het niet zo precies uitgedacht qua weken/maanden als de meesten hier. Maar mijn werk geeft me daar ook de ruimte voor om dat wat meer te zijner tijd te zien.

2 maanden geleden

Ik heb morgen gesprek met mijn manager, ik wil graag 6 weken van te voren en dan 10 na. En daarna nog 3 weken vakantie opnemen dus eigenlijk 13 weken na. Hou ik nog 2 weken vakantie voor het voorjaar over. (Heb dit jaar niet alles opgemaakt) Ik werk als vaste nachtdienst dus vandaar ook mijn keuze 6 weken van te voren.

2 maanden geleden

Wat ontzettend handig om te lezen hoe jullie dit allemaal gaan inrichten!! Ik dacht dat alles gewoon vaststond 😜 Zoals je dus kan lezen heb ik dus nog helemaal geen plan. Het enige wat ik dacht was ik ga van 32 uur naar 24 voor de kleine, werk in de zorg dus fysiek wel zwaar. Nu lees ik over ouderschapsverlof en denk ik toch dat wij hier even serieus naar moeten kijken 😀

2 maanden geleden

Ik hoop gewoon net als bij mijn vorige zwangerschap tot 36 weken door te kunnen blijven werken. Ik werk 28u per week op een woonlocatie voor mensen met een verstandelijke beperking. Na de in totaal 16 weken verlof wil ik m’n resteren 40u vakantie plakken van 2024 en een aantal weken ouderschapsverlof. Eigenlijk wil ik het zo doen dat ik eind maart/begin april pas hoef te gaan werken. En tot de baby 6mnd is zijn wij geen slaapdiensten verplicht dus daar wil ik het ook over hebben. Ook ben ik van plan resterend ouderschapsverlof op te nemen zodat ik bv. 24u per week werk in plaats van 28u. En dan wellicht na dat jaar m’n contract bij laten stellen. Binnenkort even een gesprek met mijn manager plannen hoe ik dit kan gaan inrichten. 😊

2 maanden geleden

Ik heb bij mijn eerste ook een maand extra ingezet na mijn verlof en ik heb er echt ontzettend van genoten! Kon me niet voorstellen dat ik als ze 10/11 weken was alweer zou moeten werken.. ben dat deze keer ook zeker weer van plan

2 maanden geleden

Het plan is voor om met 36 weken met verlof te gaan als mijn lichaam dit toelaat. Na mijn verlof zet ik nog 5 weken vakantie + 4 weken ouderschapsverlof in