117 Reacties
2 maanden geleden
Ik ben 5 november uitgerekend. Per 1 november gaat mijn vriend met verlof en zal in de eerste week van januari weer beginnen. Daarna zal hij een half jaartje 24 uur werken ipv 32 uur. De oudste gaat in januari voor het eerst naar school en ik heb nog een kleine van anderhalf rond lopen. Ik ben erg blij met de indeling van zijn verlof aangezien 3 kinderen thuis toch echt wel pittig is. En met hem erbij zal ik minder snel het gevoel hebben dat ik een kind te weinig aandacht geef waardoor ik geneigd ben om te compenseren of mezelf voorbij te lopen terwijl ik nog hertellende ben. Vooral met de feestdagen in zicht wil ik het natuurlijk het gezellig hebben voor de 2 andere kleintjes.
2 maanden geleden
Mijn man heeft bij de eerste 3 jaar geleden het volledige geboorte verlof opgenomen; 6 weken.
En dat was zo fijn!! Heerlijk om die eerste weken samen te zijn en het écht samen te doen.
Dus dat doen we deze keer weer precies hetzelfde.
Daarna gaat hij elke week een aantal uren ouderschapsverlof opnemen om iets minder werkdruk te ervaren en soms ook op tijd thuis te kunnen zijn, nu werkt hij namelijk 40 uur in 4 dagen.
2 maanden geleden
Reactie op Sosaev
Nee in principe is dit gewoon “normaal” zegmaar. Iedereen moet t natuurlijk ...
Ik vind dit wel heel erg bot gezegd dat een vrouw al snel denkt het lukt me niet ik kan niet..... De tijden zijn nu heel anders. Dat kun je niet vergelijken. Vroeger hoefde je na een bevalling niet snel te herstellen en van alles te regelen in een paar weken want je kon van 1 salaris rondkomen en mama was na de bevalling gewoon thuis. Kon zelfs wat hulp krijgen van mensen om zich heen. Want ook die mama's waren thuis en deden elkaar ontlasten als dat moest. Tegenwoordig hoef je op weinig mensen nog te rekenen. Bijna iedereen werkt zelf allemaal met 2 personen om rond te kunnen komen. Het leven is veel drukker met beide een vaak fulltime baan, sportclubjes en een volledig huishouden naast nog een sociaal leven. Vroeger waren de sportclubs, huishouden en het sociale leven mama haar "werk" en was er rust en tijd voor elkaar als gezin in de weekenden.
Deze regeling is er nu. Dus waarom zou je als je kunt daar geen gebruik van maken. Ik verwacht zieker te worden na de bevalling door chronische ziekte. Maar ook als ik dat niet word zijn wij dankbaar voor deze regelingen nu. Dankbaar dat papa thuis kan en mag blijven zodat we samen aan ons nieuwe gezins samenstelling kunnen wennen in alle rust. Dankbaar dat mijn partner thuis wil rn kan blijven. Niet omdat ik vind dat ik het niet kan en het me niet lukt. Maar omdat hij alle taken over wil nemen zodat ik rustig kan herstellen van de keizersnede die weer komen gaat. Dat is het minste wat hij voor mij kan doen nadat ik straks maanden zijn kinderen gedragen heb en voor de 2de keer open gesneden word zegt hij zelf.
2 maanden geleden
Reactie op Miloutje
Ik vind dit wel heel erg bot gezegd dat een vrouw al snel denkt het lukt me ...
Ik begrijp je volledig ! Lees het zelf net even over en komt idd bot over. Bedoelde ik absoluut niet zo. Hoe jij t omschrijft is het in principe precies wat ik bedoel. Je eerste stuk ; zo was het écht en toen was dat oké . Ik denk dat mn reactie er vandaan komt dat t hier nog zo is in mijn gezin. Mijn man heel de week van huis ( zondagavond tot met vrijdagavond of zaterdag), eigen bedrijf een schip. Dus doe ik het thuis alleen met 4 kids.
Het is idd veel chaotischer en drukker. 100 verplichtingen afspraken clubjes . Minder tijd voor hulp bieden aan elkaar.
Ik begrijp dus volledig wat je zegt dat jullie daar 100% dankbaar voor zijn en van genieten. Zeker doen!!en ook heel lief van je man dat hij je alles uit handen wil nemen. succes met de laatste loodjes! ☘️
2 maanden geleden
Er zijn genoeg alleenstaande moeders die het ook redden zonder partner, dus het gaat er denk niet om wat noodzakelijk is, maar vooral wat je fijn vindt. En wat je financieel kunt dragen, want voor de meesten wordt het salaris niet aangevuld tot 100%.
En dan zijn er nog omstandigheden die het natuurlijk anders kunnen maken zoals ziektes, beperkingen, kwetsbaarheden, andere kinderen, een keizersnede of andere ‘schade’ na de bevalling.
2 maanden geleden
Mijn man neemt de week voor mijn geplande keizersnede vrij. Daarna 6 weken (aanvullend) geboorteverlof, maar rond kerst nog feestdagen en vakantiedagen ertussen, waardoor het neerkomt op 8 weken vrij aan een stuk. Daarna twee dagen per week ouderschapsverlof totdat ze naar het kinderdagverblijf gaat rond 3 maanden. Vanaf dan nog 1 dag per week ouderschapsverlof.
Wij kiezen hiervoor omdat we dat prettig vinden om veel samen te doen in die periode, maar het kost ons tegelijkertijd ook een hoop geld. Niet alleen omdat mijn man minder salaris krijgt dan, ik ben zelf 18 weken in totaal vrij (waarvan 8 weken voor de uitgerekende datum) en heb al die weken geen inkomsten uit mijn bedrijf. Dus het wordt een tijdje minder tot niet sparen, maar dat hebben we er voor over.
2 maanden geleden
Mijn zal 2 weken thuis zijn. 1 week geboorteverlof en 1 week ouderschapsverlof tegen 70%.
Bij ons 1e kindje vond ik het echt heftig om na 1 week al zonder kraamzorg én zonder man al alles alleen te moeten doen. Zeker nu we al een 3-jarige hebben rondlopen wil ik dat deze keer écht anders 😊
2 maanden geleden
Reactie op Sosaev
Dat hoeft toch niet de reden te zijn? Misschien huppel ik 5 dagen na de bevalling wel weer rond, maar ik vind het vooral belangrijk dat mijn man net zo'n volwaardige band met ons kind heeft als ik. Onderzoek toont aan dat daarbij die eerste periode qua hechting heel belangrijk is.
2 maanden geleden
Reactie op kristab88
Hmm, maar je hebt toch als partner 1 week geboorteverlof wat je alleen aans ...
Helaas lukt het niet anders bij hun op het werk. Daarom krijgt hij die dagen wat later. Maar hij zal wel die week aangepast werken dat hij ook nog wel wat thuis is. Als het echt moeilijk zal worden heb ik onze moeders en anders werkt hij dicht bij huis dat scheelt weer
2 maanden geleden
Ik krijg een geplande keizersnede bij 37 weken en mijn man neemt 4 weken verlof op erna, hij werkt 40 uur pw. Langer vrij lukt niet met zijn functie .
Mijn man werkt volledig thuis dus mocht er iets zijn dan kan hij altijd even bijspringen.
Vervolgens neemt hij 1 dag in de week verlof op.
We houden nog wel een slag om de arm omdat mijn schoonvader terminaal is en mogelijk de geboorte niet meer haalt of vlak erna komt te overlijden.
Mijn ouders staan op backup om te helpen met de zorg voor de baby, de hond en mij.
De rest zien we erna wel weer, we kijken momenteel niet te ver vooruit
2 maanden geleden
Reactie op Sosaev
Wat? Nee dat is jou normaal. Ik vind het niet normaal. Dat ligt bij iedereen anders.
Mijn gedachte. Wij krijgen samen een kindje, gaan er samen voor zorgen. Willen dat ze kan hechten aan ons beiden. Heeft helemaal niets te maken met ik kan het niet. We hebben samen een kind, wij doen het samen. Mijn man neemt zo een 9weken vrih (verlof +vakantie) op hiervoor.
Voor jou is het ws anders, dat is prima natuurlijk. Ieder zijn eigen manier die werkt. Maar om te zeggen het is het normaal.... Ehm nee
2 maanden geleden
Ik ben echt wel verbaasd van wat ik hier allemaal lees.....
Dit is ons derde kindje en derde keizersnede, ik woon ik heb buitenland (geen familie die komt helpen).
Mijn man heeft hier 2 weken verlof, en vanuit mijn ervaring moet ik zeggen dat ik ook echt wel blij was dat hij na twee weken weer ging werken en ik rust had en weer in een lekker ritme kom.
En qua bondig zie ik het probleem niet, mijn man werkt tussen 06:00 en 14:30, hij is een hele goed,betrokken vader en echtgenoot.
Maar still zitten kan hij niet, ik zou gek worden om hem 6 weken thuis te hebben terwijl ik lekker op de bank wil baby knuffelen zou hij het halve huis verbouwen.... 😂
2 maanden geleden
Reactie op Sosaev
Ik denk dat er tegenwoordig ook veel oma’s (en opa’s uiteraard) nog gewoon werken als ze net een kleinkind krijgen en dus niet iedere dag de hele dag paraat kunnen staan om hun dochter te ondersteunen, waar dat vroeger waarschijnlijk meer de norm was. Als je vandaag de dag echt hele weken alleen thuis moet zitten met een newborn als moeder dan kan dat gewoon heel zwaar zijn. Je lichaam heeft de maanden vooraf ook gewoon veel te verduren gehad. Laat staan dat je een heftige bevalling hebt gehad en/of langer moet herstellen.
Ik denk dat het vandaag de dag daarom niet meer als ‘normaal’ gezien wordt dat de vader maar een dag of een paar dagen thuis is na de geboorte en vervolgens weer fulltime gaat werken. Als dat uiterst noodzakelijk is voor het inkomen dan begrijp ik het natuurlijk, maar het is juist goed dat er in de afgelopen jaren steeds betere regelingen zijn gekomen voor vaders om het opnemen van verlof aantrekkelijker te maken.
2 maanden geleden
Mijn man heeft de eerste 6 maanden 180 uur volledig betaald verlof.
Dus hij neemt de eerste 5 weken aaneengesloten op. En daarna neemt hij de laatste dagen 1 dag in de week op, als ik weer ga werken. Dan hoeft de kleine nog niet naar de opvang namelijk, kan ie het eerste halfjaar lekker thuis zijn!
2 maanden geleden
Oh en hij heeft na die 5 weken ook nog 2 weken vakantie, kwam precies zo uit dat ie de kerstvakantie vrij had gevraagd voor we wisten dat ik zwanger was😂 Ligt natuurlijk ook wel aan wanneer ik precies ga bevallen, maar zo is het nu berekend op de uitgerekende datum.
We hadden het zo ook gedaan na de geboorte van de eerste. En ik vond het héél fijn dat ie na 5 weken weer ging werken, maar het was ook heel fijn dat ie de eerste 5 weken de nachten bijna volledig deed zodat ik kon aansterken enzo🤭
2 maanden geleden
Mijn man is zzper dus eerste week zal hij misschien een paar uur werken, maar veel thuis zijn. Zodra het kan weer gaan werken... Zo heeft zzper voor en nadelen, zelf inplannen maar ook niet werken is geen geld. Het hangt heel erg van de kraanwerk af, hoe ik genees en me voel en hoe het met de ukkepuk gaat!