117 Reacties
2 maanden geleden
Wij hebben vanaf de bevalling eerst 6 weken samen 🤍 Dan ben ik natuurlijk nog thuis met verlof, en zodra ik weer aan het werk ga heeft hij 4 weken om lekker samen te zijn met de kleine omdat hij er zo naar uitkijkt 🥰 Ieder z’n ding maar ik vind het heerlijk dat hij het graag zo wilde regelen
2 maanden geleden
Ik word heel blij van alle berichten hier met de verloven van de partners! Na mijn eerste bevalling is mijn partner na 3 weken weer zo goed als volledig gaan werken en ik vond het vreselijk. Ik was zelf nog lang niet hersteld (veel bekkenpijn en hele slechte nachten) en ik zat veel alleen thuis met een ongelukkige reflux baby in een corona lockdown... Dus deze keer blijft mijn partner 5 weken thuis en daarna nog de dag dat mijn peuter ook thuis is om te helpen. Met de afspraak eventueel langer als het fysiek niet gaat. Ik voelde me best wel schuldig hierover want op het werk van mijn partner en in onze omgeving is lang verlof nemen niet normaal, dus ik voelde me een aansteller. Maar fijn om te lezen dat er meer partners lang verlof nemen!
2 maanden geleden
Ik denk dat er tegenwoordig ook veel oma’s (en opa’s uiteraard) nog gewoon ...
Hier ook geen opa's en oma's hoor, man ging bij alle drie de kids na de kraamweek weer naar zee voor 6 weken, bij m'n dochter zelfs voor 8 weken. Die kraamweek was gewoon een betaalde week omdat hij de weken ervoor 6 weken fulltime aan boord zat. Maar verder geen sprake van verlof. Ik stond er dus na een week gewoon weer alleen voor , m'n laatste bevalling 2 liter bloed verloren maar als je hier op ingesteld bent kun je dit best wel hoor. Gewoon zonder hulp het huishouden weer opgepakt met 2 kids en een baby en dan ben je gewoon 24/7 alleen met de kinderen. Ook de nachten. Ik vind al dat verlof voor vaders tegenwoordig wel heel erg overdreven om eerlijk te zijn. Tis ook je mindset en tis hier ook welleens pittig geweest natuurlijk maar zolang je er op ingesteld bent kun je dat prima.
2 maanden geleden
Reactie op Mopsje
Hier ook geen opa's en oma's hoor, man ging bij alle drie de kids na de kra ...
Het gaat er toch niet om wat wel of niet overdreven is, maar waar jullie je als (aanstaande) ouders fijn bij voelen?
En dan is het wel fijn dat je nu als vader de keuze hebt om wat langer thuis te blijven, maar je mag ook nog steeds na 1 dag weer gaan werken.
2 maanden geleden
Reactie op Mopsje
Hier ook geen opa's en oma's hoor, man ging bij alle drie de kids na de kra ...
Fijn dat jij het zo goed alleen kunt!
Het is alleen niet voor iedereen een kwestie van ‘je mindset’ en ‘er op ingesteld zijn’. Niet iedereen hersteld even snel na een bevalling en het ene kindje is de ander niet. Daarnaast zit er ook wel een verschil tussen iets ‘kunnen’ en dat wat ook echt een fijne situatie is.
Ik sta er eerlijk gezegd wel van versteld dat je vaderschapsverlof ‘heel erg overdreven’ kunt vinden. Maar ik zou ook niet gelukkig zijn als mijn man regelmatig 6-8 weken lang van huis is 😋.
2 maanden geleden
Het is alleen niet voor iedereen ee ...
Tegenwoordig moet alles fijn zijn en zodra er even ook maar iets niet fijn gaat raken we over de kop. Daarom zeg ik, het heeft ook met je mindset te maken. Mijn 2e kindje was een huilbaby dus nee fijn was het niet. Maar ook dat overleef je wel weer.
2 maanden geleden
Het is alleen niet voor iedereen ee ...
Ik denk maar zo hoe moet een werkgever de zaak draaiende te houden als mannen om de haverklap overal bij moeten , maanden thuis blijven om alles samen te doen en een 40 urige werkweek al niet redden.
2 maanden geleden
Wij vinden gelijkwaardig ouderschap het belangrijkste argument en een 50-50 taakverdeling inclusief samen verlof hoort daarbij.
Ik ben de grotere verdiener van ons twee en heb de meer “ambitieuze” carrière. Toch kan ik er niks aan veranderen dat ik nou eenmaal dat kind moet dragen. Mijn werk kan daar prima even op wachten, dus het werk van mijn man ook.
2 maanden geleden
Reactie op Mopsje
Ik denk maar zo hoe moet een werkgever de zaak draaiende te houden als mann ...
Nou misschien betekent dat voor die werkgever wel dat de vrouwelijke werknemers sneller weer aan de slag kunnen? Ik vind sommige opmerkingen in dit topic echt behoorlijk achterhaald en anti feministisch.. hoezo zou de man zich moeten vervelen terwijl de vrouw met de baby aan het knuffelen is, hij kan dat toch ook doen zodat jij andere dingen kunt gaan doen?
2 maanden geleden
Reactie op kristab88
Nou misschien betekent dat voor die werkgever wel dat de vrouwelijke werkne ...
Dit dus. Alsof bij sommigen een papa alleen maar werkslaaf, spermadonor en de man die het vlees soms snijd is.
Beetje genieten thuis samen als gezin en binden. Leuke dingen doen. En groeien in het nieuwe leventje samen. Dat is waar het hier om gaat. Genieten van elkaar en de nieuwe gezins samenstelling. Daar hoort hij ook bij. Daar heeft hij ook voor gekozen. Mijn partner helpt mij in alles en doet alles als ik het niet kan zonder te vragen. Als ik dan hier die topics soms zie help mijn man doet niets in huis. Mijn man gamed alleen maar. Mijn man kijkt niet naar de kinderen om. Dan denk ik soms ook wel eens ligt dat aan jezelf of echt aan de man. Als hij niet eens thuis mag blijven na de geboorte en dat onzin bevonden word zo lang verlof door sommigen. Dan gun je je partner ook niets.
2 maanden geleden
Reactie op Miloutje
Dit dus. Alsof bij sommigen een papa alleen maar werkslaaf, spermadonor en ...
Mijn man heeft geen tijd om te gamen😂 maar mijn man is wel een man en ik weet niet of jullie mannen borsten of een baarmoeder hebben, maar die van mij niet. Dus mijn man neemt de mannelijke taken op zich en ik ontneem hem alle taken van thuis en zorg ervoor als hij thuis komt dat hij aan kan schuiven en kan slapen en opladen.
2 maanden geleden
Reactie op kristab88
Nou misschien betekent dat voor die werkgever wel dat de vrouwelijke werkne ...
Ik doe evengoed al mijn andere dingen die gedaan moeten worden hoor, daardoor is er voor knuffelen is niet altijd tijd. Want heb er nog 3 , die overal gebracht moeten worden en moeten eten en verzorgs
2 maanden geleden
Reactie op Miloutje
Dit dus. Alsof bij sommigen een papa alleen maar werkslaaf, spermadonor en ...
Niet elke man is hetzelfde. Dat kan ook nog 🤷♀️.
Mijn vriend is vrij in wat die wilt, maar hij wilt werken. Wij wonen vrije sector met een erg hoge huur en hij is zzper en kan niet zomaar even geen inkomen missen. Ik zorg voor de kinderen en het huishouden en hij werkt. Dit wilt hij ook graag zo en is ook totaal geen type die wat helpt in huis of met de kids alles doet. Als er wat moet gebeuren doet hij het wel als ik het vraag. Hij is heel lief met onze dochter van 2 en vind nu alles super leuk met haar zoals even naar de kinderboerderij, speeltuin etc, maar de hele baby tijd is voor hem niet weggelegd. Hij heeft der geen geduld voor en raakt snel gestresst. Maar wij hebben hier allebei totaal geen moeite mee. Als der wat moet gebeuren en ik vraag het doet die het wel. Niet elke man is ook hetzelfde hé. Ik vind ook sommige reacties raar maar het is niet dat elke vrouw hun man niks gund bij wie het zo gaat.
Bij iedereen is de rolverdeling anders en niet iedereen heeft de luxe om zomaar even thuis te blijven. Plus mijn vriend is geen type voor thuis te blijven hij wilt altijd zo snel mogelijk weer werken( heeft ook nooit langer als 1 week vakantie omdat die dat niet trekt)
2 maanden geleden
Reactie op Mopsje
Mijn man heeft geen tijd om te gamen😂 maar mijn man is wel een man en ik w ...
Mannelijke taken.. wat moet dat precies inhouden? Dat hij alleen maar werkt en geld moet verdienen en als beloning een jaren 50 huisvrouw krijgt? Meteen aannemen dat een man geen echte man meer is als hij verlof opneemt is ook wel weer overdreven 😅
2 maanden geleden
Reactie op Mopsje
Ik doe evengoed al mijn andere dingen die gedaan moeten worden hoor, daardo ...
Maar waarom moet jij dat allemaal doen? Misschien kijk ik hier anders tegen aan omdat ik meer verdien dan mijn partner, maar behalve bevallen en borstvoeding geven zie ik niet zozeer in welke andere dingen nog vrouwentaken zouden moeten zijn..
2 maanden geleden
Hier neemt mijn man 1 week geboorteverlof en dan, afhankelijk van de bevaldatum nog 2 tot 4 weken aanvullend geboorteverlof op. Hij werkt in het onderwijs, dus daarna heeft hij 2 weken kerstvakantie.
Na de kerstvakantie gaat hij 3 dagen per week werken (hiervoor maakt hij eerst het aanvullend geboorteverlof op en daarna het betaalde ouderschapsverlof). Dit zodat ik in het begin niet te vaak alleen ben met 2 kindjes en zodat, op het moment dat ik weer ga werken, ons dochtertje nog niet gelijk naar de opvang hoeft. Dit hoeft dan pas als ze 6 maanden is. We hebben dan in de tussentijd wel opa en oma die 1 dag per week oppassen.
Wij hebben het wat dat betreft altijd heel gelijkwaardig verdeeld. Werken allebei evenveel (nu allebei 4 dagen, straks allebei een periode 3 dagen en daarna weer allebei 4 dagen). Thuis is de verdeling ook ongeveer gelijk. Hij had zelf een vader die heel veel van huis was en vond dit verschrikkelijk, dus daardoor wil hij nu juist heel veel tijd met de kinderen doorbrengen 😊
2 maanden geleden
En overigens vind ik het ook helemaal prima als vrouwen er wel voor kiezen om thuis te blijven en een groter deel van de zorg voor hun kinderen op zich te nemen natuurlijk, die individuele keuzevrijheid is juist erg feministisch. Maar doen alsof dat 'normaal' is em alsof het onzin of zielig is als mannen ook lang thuisblijven met hun eigen kind (!!) vind ik echt zo kwalijk en ondermijnend voor de strijd die veel vrouwen (en mannen) voeren om gelijkwaardiger behandeld te worden op de werkvloer en in de maatschappij.
2 maanden geleden
Reactie op Mopsje
Mijn man heeft geen tijd om te gamen😂 maar mijn man is wel een man en ik w ...
Wat zijn mannentaken en wat zijn vrouwen taken dan? Ik vind dat echt dom zo een uitspraak. Wij doen alles samen verdelen als het mij lukt. En lukt het mij niet dan doet hij het. Ik heb zondag de winterbanden onder de auto gezet en de auto een kleine beurt gegeven met een jurkje en enkellaarsjes met hakken aan. Terwijl mijn partner de badkamer ging poetsen en het eten heeft voorbereid. Maakt mij dat nu dan ineens een man en hem een vrouw? Ik heb echt geen ballen nodig om aan een auto te klussen en hij heeft geen tieten en een baarmoeder nodig om te koken en te poetsen. We hebben alle 2 handen en kunnen allebei aanpakken wat nodig is. Wat dat dan ook is.