41 Reacties

één maand geleden

Reactie op Sunshine234

Ik zie dit dus niet op mijn uwv
Ik heb sowieso gebeld en formeel zelf ook naast mijn werkgever de aanvraag gedaan (complexe situatie, ik ga tijdens de wazo uit dienst dus wilde echt zeker weten dat het goed geregeld was)

één maand geleden

Ik gok dat de meesten die zich hier ‘druk om maken’ zzp’er zijn :)
Bij een wat kleine of nalatige werkgever is het ook handig om het even goed te regelen . Een maand inkomsten missen (en het verlaat krijgen) is niet voor iedereen een goed te dragen scenario.

één maand geleden

Reactie op DaCha

Bij een wat kleine of nalatige werkgever is het ook handig om het even goed ...
Maar een werkgever moet je toch gewoon (op tijd) door blijven betalen tijdens je zwangerschaps/bevallingsverlof? En over het algemeen gaat de uitkering toch rechtstreeks naar de werkgever? Dan is het toch het probleem van je werkgever als zij die uitkering niet aanvragen bij het UWV?

één maand geleden

Maar een werkgever moet je toch gewoon (op tijd) door blijven betalen tijde ...
Dat hoeft niet altijd, ik krijg van mijn werkgever niks meer en een wekelijks bedrag van UWV. Is voor de werkgever gunstiger, minder kosten aan pensioen en dergelijke.

één maand geleden

Maar een werkgever moet je toch gewoon (op tijd) door blijven betalen tijde ...
Ja klopt, dit is de normale gang van zaken als je in loondienst bent. Als je uitdienst gaat in je verlof of uitkering ontvangt gaat het anders. https://www.uwv.nl/nl/zwangerschapsverlof-bevallingsverlof/uitbetaling-zwangerschapsuitkering

één maand geleden

Reactie op An0ukkkk

Dat hoeft niet altijd, ik krijg van mijn werkgever niks meer en een wekelij ...
Ik vraag me dan oprecht af of jouw werkgever zich wel aan de regels houdt, omdat je zover ik weet in principe gewoon pensioen opbouwt bij zwangerschapsverlof. Maar ik ben geen expert op dat vlak. Ik heb alleen mijn eigen ervaring bij mijn eerste kindje (in loondienst) en m’n aankomende tweede (als zzp’er). Kan best dat dit niet overal hetzelfde is inderdaad.

één maand geleden

Reactie op Noé91

Ja klopt, dit is de normale gang van zaken als je in loondienst bent. Als j ...
Ah ja, dat zou inderdaad zeker een reden zijn om er ook als niet-zzp’er bovenop te zitten!

één maand geleden

Ik vraag me dan oprecht af of jouw werkgever zich wel aan de regels houdt, ...
Ik ben er ook niet helemaal in thuis, maar het lijkt zo wel te mogen. https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/bijlage-handboek-loonheffingen-lh0221b41fd.pdf

één maand geleden

Reactie op An0ukkkk

Ik ben er ook niet helemaal in thuis, maar het lijkt zo wel te mogen. htt ...
Ah interessant, het lijkt inderdaad wel te kloppen!

één maand geleden

Lukt het jullie allemaal om het werk ook echt los te laten? Zijn jullie ook echt met verlof vanaf de verlofdatum? Ik merk dat ik het wel moeilijk vind en dat dingen afronden nog ingewikkeld is. Alles loopt veel langer door dan de bedoeling was en overdragen kan niet echt. Nu maar hopen dat de kleine zich voorlopig rustig houdt.

één maand geleden

Iemand hier toevallig ervaring na een eerdere bevalling om na de WAZO uitkering weer de ziektewet in te gaan? Kleine toelichting; als je geen baan meer hebt..

één maand geleden

Reactie op Maike86

In augustus digitaal aangevraagd. Omdat ik 3 weken geleden daar nog niets o ...
Had je wel een ontvangstbevestiging gehad toen je de WAZO had aangevraagd?

één maand geleden

Reactie op o0O0o_Mies

Lukt het jullie allemaal om het werk ook echt los te laten? Zijn jullie ook ...
Dinsdag ga ik m’n laptop, gsm en pasje inleveren. Afgelopen 2 weken nog aan werk gedacht en aan kleine todo’s die ik nog moest(en moet) doen voor het inleveren. Ik zit al wel 2 weken thuis en behalve gedachtes en die kleine klusjes heb ik niks te doen wat werkgerelateerd is. Maar ik ben er wel klaar mee inmiddels, met m’n hoofd nog een stukje bij m’n werk te zijn. Ben er echt aan toe om mn laptop in te leveren en dat boek dicht te doen. Ookal doet het ook wel een beetje pijn (ik kom niet meer terug na mn verlof)

één maand geleden

Reactie op didy1124

Iemand hier toevallig ervaring na een eerdere bevalling om na de WAZO uitke ...
Nope, maar kans is aannemelijk bij mij dat het zo gaat lopen. Zitten we in hetzelfde schuitje?

één maand geleden

Reactie op DaCha

Nope, maar kans is aannemelijk bij mij dat het zo gaat lopen. Zitten we in ...
Helaas door HG zwangerschap erg zwak en met 17 weken is mijn contract niet verlengd. Toen de ziektewet al ingegaan (daarvoor ook al trouwens) en nu dus WAZO. Alleen ben benieuwd of ik straks de ziektewet weer in zou kunnen. 10 weken herstel na zo'n zwangerschap en dan ook een hele nieuwe fase met een newborn, lijkt me allemaal best heftig. En ik heb natuurlijk geen baan nu waar ik aanvullend verlof op zou kunnen nemen..

één maand geleden

Reactie op didy1124

Helaas door HG zwangerschap erg zwak en met 17 weken is mijn contract niet ...
Ga je dan niet 'gewoon' de WW in? Ik zit thuis vanaf 29 wkn zoiets, paar dagen WW en daarna ook Ziektewet. Zolang ik geen baan heb bij einde verlof ga ik er een beetje vanuit dat je terugvalt in de WW. Nu ook WaZo inderdaad. Pittig is het zeker!

één maand geleden

Reactie op didy1124

Helaas door HG zwangerschap erg zwak en met 17 weken is mijn contract niet ...
Ik werk(te) in een team van bedrijfsartsen. En ik heb het na laten gaan bij een arbeidsjurist; Dus gelukkig heb ik antwoord op deze vraag. In die laatste wazo-weken moet er iemand vanuit het uwv bij je op de lijn komen met de vraag hoe het met je gaat. Er zijn drie opties; 1. Het gaat goed, je bent hersteld en kan weer aan het werk > na de wazo ga je de ww in. 2. Je bent nog arbeidsongeschikt, zwangerschapsgerelateerd (door bevallingscomplicaties of wat dan ook). Dan krijg je een verlengde wazo uitkering. 3. Je bent nog arbeidsongeschikt maar niet zwangerschap/bevallinggerrlateerd (zaken die dus los van de zwangerschap spelen als een complexe fysiek ongeluk hebben gehad, zaken als complexe rouw en burn-out.> dan val je terug in de ziektewet. De begindatum ziektewet is wel de eerste datum dat je bent ziekgemeld. Je hebt geen “bevallingspauze” ofzo dus als ik me niet vergis zit jij dan al op 3/4 jaar ziektewet tegen de tijd dat dit eventueel zou spelen. Maar als je ziek bent geworden door de HG zwangerschap, val je waarschijnlijk onder 1 of 2. Oh en nog een tip; ze moeten op de lijn komen, maar als zij verzuimen door alle drukte etc zijn de gevolgen voor jou. Dus in je laatste week verlof; contacteer het UWV en voor de zekerheid je laatste werkgever om de situatie kenbaar te maken. Ennn nu is er nog geen probleem, maar check even je verzekering voor rechtsbijstand werk&inkomen zodat je kan sparren met een juridisch adviseur.

één maand geleden

Reactie op DaCha

Ik werk(te) in een team van bedrijfsartsen. En ik heb het na laten gaan bij ...
Wat fijn dat je de moeite neemt dit even zo uit te typen! Dankjewel. Ik ben gelukkig goed verzekerd, helaas ook al nodig gehad toen ik uit dienst ging..

één maand geleden

Reactie op dream2024

Ga je dan niet 'gewoon' de WW in? Ik zit thuis vanaf 29 wkn zoiets, paar da ...
Yes dat zal een van de opties zijn indd. Sterkte en succes!

één maand geleden

Reactie op Sunshine234

Had je wel een ontvangstbevestiging gehad toen je de WAZO had aangevraagd?
Nee, niet bij de aanvraag in augustus maar ook niet nadat ik het per post had opgestuurd. Heb er zelf achteraan gebeld of ze het nu wel ontvangen hadden.