18 Reacties

6 maanden geleden

NIPT is een bloedtest die bij jou als moeder via de arm wordt afgenomen. Persoonlijk heb ik het wel gedaan, want je wilt toch voorbereid zijn mocht er wat zijn. Ik wilde zelf ook geen zwaar gehandicapt kind op te wereld zetten en laten lijden. Vandaar dat ik het gedaan heb. Het is een veilige test die je gerust kan stellen. Kans dat er echt iets mis is, is vrij klein als je in de familie geen aandoeningen hebt.

6 maanden geleden

Ik heb er niet voor gekozen, want het is ongeacht wat welkom. Ik probeer er positief in te staan. Een zwangerschap heeft altijd onzekerheden. Het kan gezond zijn en dan zelfs na de 20 weken kan er wat gebeuren.

6 maanden geleden

Hoi, ik heb de NIPT zelf wel laten doen. Dit omdat ik gewoon geen kindje op de wereld wil zetten die de meest erge dingen mankeert, ik vind dat geen leven voor een kind. Dus ik vind dat zelf ook egoïstisch om dan een kindje op de wereld te brengen die misschien een syndroom heeft waardoor hij/zij al binnen een jaar komt te overlijden(bijvoorbeeld Edwards syndroom) dit was in onze vriendenkring zo en dit kindje is binnen 10 weken overleden. Verschrikkelijk om te zien want dan heb je al een hele band opgebouwd met je kindje en dat kindje heeft alleen maar geleden. En een kindje met bijvoorbeeld downsyndroom kan verder gezond zijn en misschien kan hij/zij heel veel maar je hebt ook kindjes met down die weer een hartafwijking etcetera erbij hebben en ook alleen maar ellende hebben. Ik zou dat mijn kindje gewoon niet willen aandoen. Maar het is natuurlijk iedereen zijn eigen keuze maar dit is de reden waarom ik de NIPT bij beide zwangerschappen wel heb laten doen. En het is nooit een garantie natuurlijk dat je kindje dan niks heeft, maar het was voor mij wel een geruststellend gevoel om de test te laten doen.

6 maanden geleden

Als je verder niets met de uitslag wil doen, zou ik niet voor de NIPT gaan. Gewoon genieten van je zwangerschap en de 13- en 20-wekenecho laten doen. Daar kunnen ze vaak grote afwijkingen ook op zien en evt. doorsturen voor verder onderzoek.

6 maanden geleden

Reactie op ManuSharon89

Als je verder niets met de uitslag wil doen, zou ik niet voor de NIPT gaan. ...
Dit is wat wij hebben besloten te doen. Ook wij zouden geen abortus plegen vanwege ons geloof.

6 maanden geleden

Reactie op ManuSharon89

Als je verder niets met de uitslag wil doen, zou ik niet voor de NIPT gaan. ...
Ik sluit me aan bij jou.

6 maanden geleden

Stress is ook niet fijn in je zwangerschap en niet goed voor het kindje. Juist daarom zou je kunnen overwegen om wel de nipt test te doen. Mocht de uitslag goed zijn, kun je lekker genieten. En als de uitslag negatief is, kun je je in ieder geval voorbereiden op wat komen gaat. Doe in ieder geval wat voor jou goed voelt!

6 maanden geleden

bij de eerste ervoor gekozen de nipt niet te doen. ik wist nl niet wat ik met een evt slechte uitkomst zou doen. nu bij de tweede er bewust voor gekozen het wel te doen. een baby met een erge afwijking zou nl grote impact hebben op ons gezin en met name onze dochter... ondanks dat ik niet aan een wil abortus moet denken, zou ik het niet eerlijk vinden om het leven van haar misschien wel voor altijd op zn kop te zetten. en dat is als ik er rationeel naar kijk…. blijft moeilijk en ook spannend, als je besluit het wel te doen. volg je gevoel, er is geen goed of fout! besluit je het niet te doen, blijf dan van het goede uitgaan 🫶🏼

6 maanden geleden

Vanuit geloofsovertuiging zou ik ook nooit een abortus overwegen. Om die reden kiezen wij niet voor de NIPT en ook niet voor de 13-wekenecho. Ik vond de folder van de echo zo op de mogelijkheid op vroegtijdige abortus gericht, dat ik het voor mezelf niet oke vind om het te doen en het verandert niets aan ons besluit, want we houden het kindje. We doen wel de 20-wekenecho, maar puur omdat we ons dan voor kunnen bereiden mocht er iets niet goed zijn. Dan heb je nog +/- 20 weken om je voor te bereiden, dat is prima voor ons.

6 maanden geleden

Ik heb hem bij me vorige 3 zwangerschappen niet gedaan . Ik ben nu 39 jaar en ik ga hem wel doen .

6 maanden geleden

Wij hebben m wel gedaan, ook in de overtuiging dat als t niet goed was we het weg kunnen laten halen. Mijn neefje z'n vrouw is ongeveer even ver als wij en streng gelovig. Zij doen geen NIPT en hij wist me te vertellen dat ze alleen down kunnen missen op een echo, de andere twee kunnen ze ook op een echo zien. Down is een syndroom waar een kindje mee kan leven, de andere twee niet, of niet lang.. dus als je het toch niet weg laat halen lijkt een NIPT me niet echt noodzakelijk en kun je met echo's ook op t ergste zijn voorbereid.

6 maanden geleden

Vanuit geloofsovertuiging zou ik ook nooit een abortus overwegen. Om die re ...
De 13 weken echo wordt erg zwaar besproken. Het is echt niets bijzonders (behalve mooi om je kindje even te zien). Ik ben zelf moslima en vanwege geloofsovertuiging zou ik me kind nooit weghalen, mits het overlevingskans heeft uiteraard. Het is ook iets goeds om het vroegtijdig te weten als het voor je kind niet levensvatbaar zou zijn…

6 maanden geleden

Reactie op Lilly1999

Hoi, ik heb de NIPT zelf wel laten doen. Dit omdat ik gewoon geen kindje op ...
Helemaal mee eens. Lijkt me echt verschrikkelijk om je kindje waarvan je denkt dat het gewoon gezond is te moeten verliezen na de geboorte. Tuurlijk is een abortus ook verschrikkelijk naar, maar in mijn beleving toch anders. Met name als je zeker weet dat het kind geen kans op leven heeft. En voor het kind lijkt me dit ook beter, want wat heeft het aan zo'n kort leven op de wereld. En al zou je nooit kiezen voor een abortus wegens persoonlijke overtuigingen, dan zou ik het alsnog liever van te voren vast weten, zodat je je er enigszins op kan voorbereiden. Ik ben blij dat we met de kennis van tegenwoordig zoveel kunnen weten en beslissingen kunnen nemen dat nog groter leed kan besparen. Als ik er alleen al aan denk dat ik mijn baby'tje kwijt raak terwijl je er inderdaad al helemaal een band mee heb opgebouwd. Dat lijkt me echt het allerergste wat me zou kunnen overkomen.

6 maanden geleden

Ik heb deze zwangerschap wel de nipt gedaan. Laten weghalen is voor mij geen opties dus meer gedaan met de gedachte als er wat mis is kan ik me hierop voorbereiden. Collega van mij heeft meisje met down gekregen ( wist dit dankzij de nipt) en heeft zich hierdoor goed voorbereid en ingelezen en was goed voorbereid.

6 maanden geleden

Reactie op Happy mother

De 13 weken echo wordt erg zwaar besproken. Het is echt niets bijzonders (b ...
Dat weet ik, maar de reden waarom de echo bedacht en ontwikkeld is, is niet 'mooi om even je kindje te zien.' Dus vandaar ons bezwaar :)

6 maanden geleden

Ik zou zeggen: alleen de NIPT doen als je ook iets met de uitslag wilt / kunt doen. Bij ons was het een bewuste keuze, mocht er een ernstige afwijking uitkomen dan zouden wij ervoor kiezen om de zwangerschap af te breken. En dan kun je ook nog kiezen uit de NIPT of de NIPT met neven bevindingen natuurlijk.

5 maanden geleden

Reactie op kaytea

Dit is wat wij hebben besloten te doen. Ook wij zouden geen abortus plegen ...
Hier sluit ik me ook bij aan 🤍