79 Reacties

5 maanden geleden

Reactie op IK12342024

Ik had iemand aan de lijn die zegt “Het kost dit staat er op mijn papiertje ...
Hmm oke, en het ging echt over een niet medische bevalling? Dat haar dat wel duidelijk was Want anders komt het totaal noet overeen met de ervaringen eerder gedeeld. Misschien weet je vk er ook nog wel wat over?

5 maanden geleden

Ik durf niet te zeggen hoe duur het zal zijn. Zowel bij mijn dochter als bij mijn zoontje werd het medisch, mijn weeën waren niet sterk genoeg en moest daarom aan de weeënopwekkers. Ook had mijn dochter in het vruchtwater gepoept. Eigenlijk hoop ik dit keer dat mijn lichaam dit wel allemaal zelf kan, maar we zien het van zelf en zorg er wel gewoon voor dat er een extra spaarpotje voor de bevalling is.

5 maanden geleden

Reactie op Maris Baby 1

Hmm oke, en het ging echt over een niet medische bevalling? Dat haar dat w ...
Jep, nog duidelijk benadrukt dat het niet ging om thuis bevallen en later naar het ziekenhuis, maar echt de wens om te bevallen in het ziekenhuis zonder medische noodzaak. Toen kreeg ik een “oh hmm” alsof het nooit voorkomt 🙊 Ik ga een andere keer nog eens bellen en hopelijk krijg ik dan een duidelijker verhaal!

5 maanden geleden

Reactie op IK12342024

Ik heb het bij mijn ziekenhuis nagevraagd en zij vertelden mij dat het dan ...
Nee want het ligt eraan hoe lang een bevalling duurt. Is je kindje er binnen 24 uur of lig jij daar 3 dagen met flinke weeën dan betaal je 3 dagen voor dat bed. Avond/nacht is duurder ivm minder personeel. Word het spoed of gaat er iets mis dan pas word het medisch maar er zijn genoeg andere dingen waardoor je daar ligt en het duurder worden kan zonder dat je medisch bent. Vriendin moest niet medisch flink bijbetalen toen ze daar meer als 24 uur lag te puffen en in de late avond dienst beviel. Alleen is er dan geen ontslag dat gebeurd een dag later dus nog een nacht blijven en nog een nacht zorg en een bed betalen.

5 maanden geleden

Reactie op Miloutje

Nee want het ligt eraan hoe lang een bevalling duurt. Is je kindje er binne ...
Maar zijn dat dan extra kosten die nooit worden gedekt door de verzekering o.i d ? Want in principe zit er in elke basisverzekering toch dat je alleen tot een max bedrag betaald? Je eigen bijdrage van 5 a 600,- en daar kan je je middels een aanvullende verzekering voor verzekeren en wat daar boven komt wordt door de verzekering betaald volgens mij dacht ik.

5 maanden geleden

Reactie op Lottielot

Maar zijn dat dan extra kosten die nooit worden gedekt door de verzekering ...
Dat ligt echt helemaal aan jou verzekering en hoe je verzekerd bent. Daar valt door een buitenstaander geen zinnig woord over te zeggen. Behalve dan wat ik zeg wat de kosten dus echt kunnen laten oplopen. Die vriendin was daar in ieder geval niet voor verzekerd en heeft echt wel een goede rekening gehad na tijd.

5 maanden geleden

Reactie op Miloutje

Dat ligt echt helemaal aan jou verzekering en hoe je verzekerd bent. Daar v ...
Ah ja je noemt inderdaad wel wat goede punten op. Ik dacht (verkeerd dus) dat het al snel medisch zou worden als het niet “zo makkelijk gaat” even kort door de bocht gezegd. Mag ik vragen wat een goede rekening ongeveer inhield? Ik ben best bereid om tot een bepaald bedrag zelf te betalen, alleen heb toch ook wel een grens (+/- 1500)

5 maanden geleden

Reactie op IK12342024

Ah ja je noemt inderdaad wel wat goede punten op. Ik dacht (verkeerd dus) d ...
Precieze kosten hebben ze niet willen vertellen. Maar hij grapt nog steeds dat hij ook een gloednieuwe scooter had kunnen hebben voor zijn werk als zij niet ineens zo bang had geworden en thuis had bevallen. Ze hadden wel ook een zorgverzekering die niet veel vergoeden deed. Was ook eerst de bedoeling dat het thuis was. Maar ineens durfde ze dat niet meer. Achteraf had ze na de rekening wel spijt van. Sommige zorgverzekeringen hebben bij een goede verzekering een dag maximum. Zou het bij de jouwe eens nakijken. En niet vergeten dat je je eigen risico van 385 euro er ook nog bij krijgt. Die waren hun ook vergeten 🙈

5 maanden geleden

Reactie op Miloutje

Dat ligt echt helemaal aan jou verzekering en hoe je verzekerd bent. Daar v ...
Dat klopt niet hoor. Misschien zijn ze dan bevallen bij een een ziekenhuis die niet gecontracteerd was bij hun zorgverzekering, alleen dan heb je dat je mogelijk meer moet betalen. Maar er is landelijk afgesproken dat er een maximum tarief is. Daarbij kunnen er wat extra kosten bijkomen zoals eten, maar dat zullen geen 100en euro's worden En het eigen risico betaal je ook niet voor een bevalling in het ziekenhuis. ' Het landelijke maximumtarief voor een poliklinische bevalling zonder medische indicatie of een bevalling in een geboortecentrum is € 806,89. Dat betekent dat u na de vergoeding uit de basisverzekering van € 246,- bij een gecontracteerde zorgaanbieder nog maximaal € 560,89 eigen bijdrage betaalt voor de bevalling zelf. Hier kunnen nog kosten bij komen voor bijvoorbeeld maaltijden en overnachtingen van partners, die u ook zelf moet betalen.' https://www.dsw.nl/consumenten/vergoedingen/bevalling-zonder-medische-indicatie#:~:text=Het%20landelijke%20maximumtarief%20voor%20een,betaalt%20voor%20de%20bevalling%20zelf Eigen risico staat hier ook benoemd: https://www.24baby.nl/zwanger/zorgverzekering/kosten-bevalling-ziekenhuis/

5 maanden geleden

Reactie op Lottielot

Dat klopt niet hoor. Misschien zijn ze dan bevallen bij een een ziekenhuis ...
Dit is wat hun zeggen niet ik. Daarom zou ik gewoon alles goed uitzoeken via de zorgverzekering of je wel mag en kan en verzekerd bent. Kun je heel goed navragen.

5 maanden geleden

Reactie op Miloutje

Dit is wat hun zeggen niet ik. Daarom zou ik gewoon alles goed uitzoeken v ...
Ja, maar jij noemt het toch hier? Wat inderdaad met name belangrijk is om uit te zoeken is welke ziekenhuizen een contract hebben met jouw zorgverzekering. Dan geldt namelijk gewoon die 560,-.

5 maanden geleden

Reactie op Lottielot

Ja, maar jij noemt het toch hier? Wat inderdaad met name belangrijk is om u ...
En dat zeg ik er ook bij dat dat goed kijken is bij welke zorgverzekering je zit en hoe je verzekerd bent en wat hun vergoeden omdat je anders wel degelijk met dikke rekeningen kan komen te zitten zoals hun zeggen. Kun je gewoon navragen bij je verzekering lijkt mij. Iets wat hun niet gedaan hebben vooraf waardoor ze dik hebben moeten betalen

5 maanden geleden

Reactie op Miloutje

En dat zeg ik er ook bij dat dat goed kijken is bij welke zorgverzekering j ...
Nou dat zag ik niet helemaal terug in je post, vandaar mijn vraag in eerste instantie ook. Ik dacht misschien heb jij meer info ergens vandaan, maar ik begrijp dat dit dus niet zo is.

5 maanden geleden

Reactie op Miloutje

Nee want het ligt eraan hoe lang een bevalling duurt. Is je kindje er binne ...
Ligt ook aan het ziekenhuis, Wij zijn wel gewoon midden in de nacht naar huis gestuurd hoor. Juist als je niet medisch bent hoef je ook niet te worden ontslagen...

5 maanden geleden

Weet iemand hoe het zit met reiskosten? Ik ben medisch en hoog risico, word behandeld in een academisch ziekenhuis en daarvoor worden aardig wat km’s afgelegd. Ik word zelf niet veel wijzer van de information die ik hierover kan vinden dus misschien een ervaringsdeskundige?

5 maanden geleden

Weet iemand hoe het zit met reiskosten? Ik ben medisch en hoog risico, wor ...
Ik weet dat je dit vanaf een bepaald bedrag bij je belasting aangifte kan aangeven.

5 maanden geleden

Weet iemand hoe het zit met reiskosten? Ik ben medisch en hoog risico, wor ...
Mag je aangeven bij je belastingaangifte volgendjaar..

5 maanden geleden

Reactie op Maris Baby 1

Ik weet dat je dit vanaf een bepaald bedrag bij je belasting aangifte kan a ...
Km, datums, parkeertickets alles bewaren en opschrijven. En dan volgend jaar bij je belasting aangifte invullen. Of je iets terug krijgt ligt aan hoeveel jullie gezamenlijk verdienen en hoe hoog jullie drempel is waarbij jullie iets terug krijgen.