17 Reacties
8 maanden geleden
Helaas niet, zelf woon ik in Zwitserland waar het ook net allemaal anders gaat in NL. Ik lees mee, ben benieuwd.
8 maanden geleden
Helaas niet, zelf woon ik in Zwitserland waar het ook net allemaal anders g ...
Hoe is het bij jou? Heb je al afspraken gehad?
8 maanden geleden
Reactie op krulstaartjes
Hoe is het bij jou? Heb je al afspraken gehad?
Ik heb a.s. maandag mijn eerste afspraak staan bij de gyn (ben dan 7+1).
Hier ga je dus voor je controles naar de gyn en later pas een midwife🤷🏻♀️
7 maanden geleden
Oh hier ook zolang wachten… ik woon in Spanje. Net 1e afspraak bij gynaecoloog, alleen bloeddruk opgemeten, gewicht en lengte.
30 april bloed/urine inleveren (ben nu 5 weken) en 14 mei pas eerste echo bij 12 weken. Voelt echt alsof alles nu op pauze wordt gedrukt. Ben er ook echt ff van uit m’n hum 😅
7 maanden geleden
Reactie op J-91
Oh hier ook zolang wachten… ik woon in Spanje. Net 1e afspraak bij gynaecol ...
Even een aanvulling; ik heb een privékliniek gebeld en hier kan ik eerder terecht (je hebt hier private en publieke zorg; ik heb alleen publieke zorg). Ik reken het gewoon daar af (80 euro) en dan kan ik al eerder terecht. Geeft mij wat zekerheid; misschien hebben ze dat in Frankrijk ook?
7 maanden geleden
Hi,
Ik woon ook in Frankrijk, en inderdaad gaat het anders dan in Nederland, maar ik merk niet de zelfde moeilijkheden qua afspraken. Je kunt je laten volgen door je huisarts of een verloskundige en op Doctolib kun je makkelijk afspraken maken voor een Echo. Je zit in principe niet vast aan 1 verloskundige maar kunt vooral in het begin ook wisselen. Als je op een meer natuurlijke manier wil bevallen is het alleen wel aan te raden om door een verloskundige van het geboortehuis te laten begeleiden. (Ik heb zelf tot noch toe alleen een vroege echo gehad = datation, en alles wordt vergoed).
7 maanden geleden
Reactie op J-91
Even een aanvulling; ik heb een privékliniek gebeld en hier kan ik eerder t ...
Wat fijn dat je een oplossing gevonden hebt! Kan me heel goed voorstellen dat wachten tot eind april moeilijk is.
Ik heb inderdaad ook bij een privé kliniek aangeklopt. Ik heb volgende week de eerste echo. Gezondheidszorg is hier niet makkelijk dus ben al lang blij een verloskundige te hebben. Ik heb geduld en wacht rustig af. Ik heb toch geen keuze.
7 maanden geleden
Dit wordt mijn derde zwangerschap in het buitenland, ik woon namelijk al 10 jaar in Australia. De zorg is anders maar zeker net zo goed.
5 maanden geleden
Reactie op EliveB
Eerste zwangerschap, ik woon nu bijna 6jaar in Duitsland. :)
Wat leuk en gefeliciteerd! Hoe is het daar allemaal geregeld? Ik begreep dat ze qua verlof veel beter zijn?
5 maanden geleden
Ik woon in Duitsland en hier gaat het ook anders dan in Nederland. Ook hier ga je met een zwangerschap naar de gynaecoloog. Ik moet nog uitzoeken hoe het hier gaat met bevallen, maar volgens mij kan dat hier ook niet thuis. Het is even extra uitzoeken als buitenlander! Ik kan je helaas niet helpen met info in Frankrijk, maar ik weet een beetje hoe je je voelt. Succes! 🤍
5 maanden geleden
Reactie op krulstaartjes
Wat leuk en gefeliciteerd! Hoe is het daar allemaal geregeld? Ik begreep da ...
Ik woon ook in Duitsland :-) verlof is hier inderdaad stukken beter; je mag 3 jaar opnemen en het zelfs verdelen over de vader en de moeder. Maar qua opvang is het dezelfde ‘crisis’ als in Nederland: weinig plek en lange wachtlijsten.
5 maanden geleden
Reactie op krulstaartjes
Wat leuk en gefeliciteerd! Hoe is het daar allemaal geregeld? Ik begreep da ...
Dankjewel!! ❤️🤗 Was een ingewikkeld proces met ICSI, zijn ontzettend dankbaar dat het binnen de behandeling zo snel heeft mogen lukken. 🤗
Redelijk beter denk ik, maar ook ingewikkeld en erg bureaucratisch allemaal hier in Duitsland. Betaald verlof is max 2 jaar (met €900 in de maand) of bijv. 1 jaar (met €1800 max. per maand.) 60% van je salaris maar nooit meer dan €1800.
Sinds Maart mogen ouders ook beperkt samen opnemen volgens mij 😅
Bevallen mag hier volgens mij idd niet thuis, en kraamzorg is hier ook niet echt.
Ik heb ook wisselend afspraken met Verloskundige en ook de gynaecoloog. :)
5 maanden geleden
Hi!
Ik woon ook in Duitsland (Düsseldorf), en dit is mijn tweede zwangerschap hier! Als er dus vragen zijn over hoe/wat help ik graag!
Thuisbevalling kan wel, maar alleen via een Geburtshaus en je mag echt 0 complicaties hebben, en is dus echt niet zo gangbaar.
Goede is wel dat je na je bevalling 3 dagen in het ziekenhuis mag blijven om aan te sterken. Controles van de kleine zoals bij consultatiebureau gebeuren allemaal bij de Kinderatzt.
Let me know als ik ergens bij kan helpen!