12 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde bij mijn dochter bij de gastouder ging het eerst ook altijd goed en nu sinds ze 1 jaar is geworden is het ook echt een drama en ook bij ons weet de gastouder het niet meer en stopt ze met de opvang nu staan we op de wachtlijst voor een kdv hopelijk gaat het daar beter.
2 jaar geleden
Reactie op Laddi_angela
Ik heb precies hetzelfde bij mijn dochter bij de gastouder ging het eerst o ...
Wat vervelend voor je! Ik hoop dat het inderdaad beter gaat. Het is wel vervelend ook omdat je toch op je werk van, gaat het allemaal wel goed vandaag. Bij de gastouder was het heel erg en gelukkig zijn de leidsters op de kinderopvang heel relaxed en hebben het wel vaker gezien. Dus dat is fijn! Alleen het zou fijn zijn als ze het door heeft, dat het er ook leuk is!
2 jaar geleden
Mijn dochter is met 5 maanden naar de kdv gegaan. Slapen, drinken, alles was lastig. Er was altijd wel een leidster met haar bezig. Na de zomervakantie kon ze op een kleinschalige kdv terecht met maar 2 groepen. Hier ging het erg wisselend en was ze ook erg gehecht aan 1 leidster.
Na de kerstvakantie is een knopje bij haar om gegaan ofzo. Ze vindt het nu opeens geweldig. Natuurlijk zitten er nog dagen bij dat het iets minder gaat, maar over het algemeen heeft ze het goed naar haar zin. Eet, drinkt en slaapt goed. Is lekker aan het spelen en niet meer gehecht aan 1 leidster. Op de kdv zeiden ze ook dat ze het nu eindelijk door heeft dat het leuk is.
Misschien heeft je dochter ook gewoon tijd nodig om te wennen. Hier heeft het uiteindelijk ook 9/10 maanden geduurd 😅
2 jaar geleden
Dit hoor je vast niet graag, maar juist het weinig naar kdv gaan zorgt voor veel kindjes dat ze lang doen over wennen. Verder moet je zelf vertrouwen hebben dat het goed komt. Wij hebben kindjes die soms lastig wennen. Die mogen met het eten op ons schoot zitten als ze dan wel eten. We knuffelen ze heel de dag als ze verdrietig zijn. Dit wisselen we af omdat anders 1 het wel heel zwaar heeft. Ze mogen zo nodig heel de dag met speen en knuffel lopen(dat wordt automatisch minder zodra ze gewend zijn) en we communiceren duidelijk met ze. Uitleggen wat je gaat doen. Dat ze even zelf mogen spelen of bij je staan, maar dat je even gaat afwassen etc. Wees enthousiast met het wegbrengen, vertel wat ze gaat doen. Vertel ook dat je weer terug komt om haar op te halen. Verder is het echt vertrouwen hebben. En iets aan haar mee geven waar ze aan gehecht is.
2 jaar geleden
Reactie op Mamameisje
Dit hoor je vast niet graag, maar juist het weinig naar kdv gaan zorgt voo ...
Ik dacht eigenlijk meteen aan hetzelfde. Zelf hebben we over het algemeen nooit problemen gehad maar ik merk wel als Mille een week thuis is geweest of na de lange vakantie terug gaat dat ze ook weer een goeie week nodig heeft om te wennen. Onze dochter gaat 4 dagen per week een hele dag en als ik nu aan bel aan de deur staat ze al te springen om naar binnen te gaan.
2 jaar geleden
Reactie op Mamameisje
Dit hoor je vast niet graag, maar juist het weinig naar kdv gaan zorgt voo ...
Oh alles is prima om aan te geven hoor! Geen probleem! Hoeveel dagen zou denk je beter zijn? Ze heeft veel aan der speen en knuffels daar en als ze thuis is, is ze eigenlijk weer helemaal vrolijk dus vriendin van mij werkt bij de opvang en die zei ook al dat al ze daarna nog in der bui blijft hangen of met slapen dat ze er dan meer last van hebben. Vertrouwen hebben is de key 😊😊
2 jaar geleden
Reactie op nicolllee
Mijn dochter is met 5 maanden naar de kdv gegaan. Slapen, drinken, alles wa ...
Hahaha wat goed om te horen zeg!! Dat geeft hoop!
2 jaar geleden
Oh alles is prima om aan te geven hoor! Geen probleem! Hoeveel dagen zou de ...
Het kan ook nog meespelen welke dagen ze gaat. Gaat ze maandag en dinsdagochtend? Dan is de weg naar weer naar het kdv gaan heel lang. Als ze bijvoorbeeld maandag en donderdag zou gaan zit je meer verspreid over de week en duurt her minder lang voor ze weer opnieuw moet wennen en kan ze de herkenning/herinnering van de laatste keer nog hebben
2 jaar geleden
Oh alles is prima om aan te geven hoor! Geen probleem! Hoeveel dagen zou de ...
Zelf zou ik voor 2 hele dagen verspreid of 3 dagen gaan. Ik vind zelf 3 dagen perfect. Dat vinden de meeste van mijn collega's ook. Maar je moet doen waar jij je goed bij voelt. Zoals ik zei is zelf enthousiast zijn en duidelijk zeggen dat je terug komt heel belangrijk. War ik persoonlijk wel belangrijk vind is dat je met het enthousiast zijn niet haar gevoelens onderkent. Heeft ze heel de dag gehuild, dan zeg je niet ohh ja kdv is zo leuk, heb je weer lekker gespeeld. Want dat heeft ze dan niet. Maar leg het dan op de lieve leidsters die heel graag weer met haar willen knuffelen en heel goed voor haar gaan zorgen, de lieve kindjes die er ook zijn om mee te spelen etc...
2 jaar geleden
Ze gaat dinsdag de hele dag en de donderdagochtend. Ik ga even kijken of donderdag de hele dag beter is ook qua financiën. Bedankt voor jullie adviezen! Daar ga ik wat mee doen! En idd gaan we letten op enthousiasme 😊😊
2 jaar geleden
Vervelend dat jouw gastouder er mee wilde stoppen zeg! Ik zou het gewoon nog even de tijd geven! Ze is er nog maar kort, en 1.5 week er nog uit geweest ook. Wennen aan het kinderdagverblijf kan echt wel ecen duren.
Qua prikkelvergelijking: Een monkeytown is natuurlijk maar kort dat je daar vertoeft en het is er leuk, want jij bent er dan zelf bij. Opa en oma zijn ook bekenden. Bij de opvang zitten én allemaal nieuwe kindjes, én mama en papa/opa oma zijn er ook de hele dag NIET bij. Alles is anders, andere omgeving, andere rituelen, ander ritme, noem maar op.
Ze zeggen dat 1 dag vaak te weinig of te kort is om goed te aarden, soms is dat zo. Jij brengt haar al 1.5 dag dus het zou moeten kunnen.
Wij brengen onze mup sinds ze 8 maanden oud is, 1 dag in de week en hoewel het ook even duurde (3 maanden?) is ze inmiddels goed gewend. Nee, eten en drinken lukt vaak nog niet goed daar (snel afgeleid daar denk ik) dus in de avond hebben we een uitgehongerd kind die we snel moeten volproppen voor ze naar bed gaat, maar het is wel goed die ene dag om te wennen aan dat wij er niet altijd zijn, en lekker spelen met andere kindjes! Op de foto's die we krijgen ziet ze et altijd vrolijk uit dus dat zal verder goed gaan haha!
Geef het dus wat tijd, het ene kind went sneller dan de ander. Ik denk als het thuis altijd rustig is (zij is ons 1e kindje) dat zo'n dag op de opvang echt wel even schakelen is voor die kleine.
2 jaar geleden
Inmiddels zitten we in maand 4 van de opvang en het gaat nu al 1,5 maand goed. Ze doet het geweldig en heeft het echt naar der zin! Ze wil ook niet meer naar huis nu 😂. Kortom, allemaal goedgekomen!