27 Reacties
2 jaar geleden
Mijn zoontje heeft dit ook 3 maanden gehad. Nu zegt hij wel flink mama tegen mij. Ik begrijp dat dit frustrerend kan zijn maar woordjes met de ‘m’ zijn moeilijker om uit te spreken dan met de ‘p’ klank. Komt wel goed, geen zorgen maken
2 jaar geleden
Ons zoontje heeft heeeel lang mama en oma gezegd tegen papa en opa en hij wist heel goed wie, wie was, ineens was dat over! Andere woorden met een p sprak hij zelfs wel uit, denk dat het uiteindelijk gewoon komt! Anders even bespreken op het consultatiebureau ☺️
2 jaar geleden
Onze dochter zegt ook geen mama, wel papa. De naam papa krijgen we allemaal. Zelfs de hond! Maar als we vragen waar is mama wijst ze naar mij en als we vragen waar is Lola(de hond) wijst ze naar de hond.
We zijn al heel vroeg begonnen met voorlezen en zijn heeeeeele dagen bezig alles te benoemen maar verder dan papa, bal, happen, ohoh en nee komt ze nog niet 😏 ik vraag me ook steeds af doen we iets verkeerd of moet ik al aan de bel trekken hij het cb/huisarts.......
2 jaar geleden
Reactie op Mayo35
Onze dochter zegt ook geen mama, wel papa. De naam papa krijgen we allemaal ...
Dat hebben we ook... We lezen al voor van toen ze 2maanden was, benoemen veel...
Het blijft enkel bij 'bal, ballon, Ka =drinken, toet (tutje/speen), koek, soe (schoen)
Ik heb pas 8/9 een afspraak bij het cb. Twijfel ook om eerder contact op te nemen.
2 jaar geleden
Reactie op AKY
Dat hebben we ook... We lezen al voor van toen ze 2maanden was, benoemen ve ...
Laatst hadden we een oudergesprek op de opvang over de ontwikkelingen van mijn dochter op het kdv, ze zeiden dat we ons nog geen zorgen hoefden te maken over het nog niet veel woordjes praten, ze snapt namelijk alles wel heel goed. Op alle andere vaardigheden loopt ze flink vooruit dus wss ontwikkeld ze op andere vlakken net iets sneller dan haar spraak. 🤷♀️ ik dacht ik wacht het nog even af maar maak me ook wel.wat zorgen.
2 jaar geleden
Reactie op Mayo35
Onze dochter zegt ook geen mama, wel papa. De naam papa krijgen we allemaal ...
Oooohhh dit is bij ons precies zo!!! Toch fijn die herkenning (al maak ik me niet druk, het begint alleen nu wel wat op te vallen!) Hij kan dierengeluiden van wel meer dan 20 dieren nadoen, weet feilloos wat ik bedoel als ik een opdrachtje geef, maar actief benoemen is lastig! Hij begint nu na te babbelen, 'vagwaga' voor vrachtwagen, maar iedereen is papa 😅... heeft ook wel eens mamamamama gezegd, maar dat was niet tegen mij 🙃
2 jaar geleden
Mijn zoontje zegt ook nog geen mama, en tegen papa zegt hij tata.
Verder ook nog niet heel veel woordjes. Hij snapt wel heel veel en dat is op deze leeftijd nog belangrijker, die woordjes komen wel.
Al vind ik het ook "opvallend" dat ie nog geen mama zegt want dat is bij veel kindjes toch vaak 1 van de eerste woordjes.
Maar maak me er niet druk om.
2 jaar geleden
Die van mij zegt ook papa tegen mij. Maar iedereen is papa. Zegt ook nog geen woorden met een m. Maar als ze iets heel graag wilt en eigenlijk een beetje boos is: dan zegt ze maaamaaaaaa. Ze kan het dus wel. En dan zeg ik jaaaaa mamaaa! Zij: papa🥲
2 jaar geleden
Mijn kleine zegt misschien 1x per maand mama, terwijl hij wel elke dag 10x Sharkdog kan zeggen.
Ik ken m’n plek 😂😂
2 jaar geleden
Ik heb al vanaf dat me dochter geboren was haar heel de tijd aangesproken met
Hee mama
Kom maar mama, eet maar mama
En zo ook in andere talen want ik probeer haar meertalig op te voeden.
Maar hierdoor word mama heel de dag door genoemd
En als je je kindje iets lekkers geeft Mmmmmm lekker zeggen elke keer weer.
Ik heb t idee dat dit bij mijn dochter echt heeft geholpen.
En plus ik praat echt super veel tegen mijn dochter..
Maar echt heel veel ik zeg heel de tijd wat we gaan doen en ook normaal wat je in je hoofd tegen jezelf zegt allemaal doe ik hardop maar dan tegen me dochter
2 jaar geleden
Onze kleine man noemt ook meerdere mensen ‘papa’. Ik ben dus ook vaak papa, een heel enkele keer mama. En vaak MaoMao, zo heet onze poes en dat lijkt natuurlijk wel erg veel op mama… haha!
Zolang ze het verschil weet en nog lerende is zou ik me geen zorgen maken!
2 jaar geleden
Hier precies hetzelfde hoor. Papa en mama heten allebei papa. En opa en oma heten allebei opa. Hij heeft het dan ook over “opa en opa”.
Maar hij weet precies wie mama en oma zijn als je er naar vraagt.
Nu de laatste week hoor ik af en toe ineens “mama”, vooral als hij valt of ergens van moet huilen. Komt wel goed.
2 jaar geleden
Reactie op Stefanie3
Hier precies hetzelfde hoor. Papa en mama heten allebei papa. En opa en oma ...
Alsof ik mijn eigen verhaal lees. Hier precies zo. Ook opa en opa 🤣. Ze zegt ook nog geen mama (19 maanden) alleen als ze overstuur is wanneer ze gevallen is