32 Reacties

2 jaar geleden

Komt vanzelf hoor!! Toen ik zei dat ons zoontje 10 woordjes kon verbaasde ze zich over hoeveel het wel niet was.. het verschilt denk ik ook echt per cb

2 jaar geleden

Hier zegt hij wel eens een woordje na. Maar heb niet het idee dat het bewust is. Als je het tweede keer vraagt zegt hij niks meer. Als hij tien woordjes kent... (Papa,mama,poes, nee,ja,... ) Maar volgens mij zijn jongens sowieso later dan meisjes toch.

2 jaar geleden

Maak ik me ook wel eens druk over ! Dochter van 15,5 maand. Zegt héél bewust "haiiii" en "die". Ook zegt ze wel papa en mama, maar niet echt naar ons gericht ofzo😅 Weet ook niet zo goed hoe haar nog beter te motiveren... We lezen veel boekjes, praten veel met haar, benoemen de dingen...

2 jaar geleden

Hier ook zoon van 14 maanden die nog maar 3 woorden spreekt. Maar wel zeer communicatief is op zn eigen manier. Dochter sprak rond deze tijd al veel woorden. Maakte me er een beetje zorgen over het verschil dus fijn te lezen dat t bij jullie ook nog niet zo vlot :) ieder kind zn eigen ontwikkeling

2 jaar geleden

3 woordjes: mama, papa en aai. Terwijl we heel veel praten en lezen met haar vanaf de geboorte zou niet weten wat we nog meer zouden kunnen doen. Ze is nu 15 mnd

2 jaar geleden

Ik ken echt geen mens wat niet kan praten omdat ie met 15mnd “maar” drie woorden sprak.. ik denk dat je je echt geen zorgen hoeft te maken toch..

2 jaar geleden

Nou als hij wel al super veel wijst enzo gaat het toch goed :) hij snapt het wel allemaal! 💪🏻 Stom dat het CB je een ander gevoel heeft gegeven

2 jaar geleden

Mijn mannetje zegt vooral tatata😉 Hij zegt ook mama(mama), maar alleen niet tegen mij, maar dat is eten of drinken🥴

2 jaar geleden

Mijn zoontje is 15,5 maand en zegt alleen mamamama en verder veel gebrabbel. Ze hoeven nog helemaal geen woordjes te zeggen, zolang ze maar wel dingen begrijpen. Stom dat CB je hiermee onzeker maakt!

2 jaar geleden

Hier ook een dochter van 15 mnd, die zegt dada (papa), mama, aai, nee, ja en die, maar verder heel veel babbels waar je niet wijzer van wordt haha, alles op z'n tijd!

2 jaar geleden

Gisteren toevallig op het CB geweest en zij gaven aan dat kinderen op deze leeftijd ook alleen maar veel hoeven te brabbelen nog. Mijn dochtertje zegt Auko (auto) en ja, nee, bal, appel, koe, mama, poeh (poes) en kijk en die. Komt van zelf allemaal! Niet druk om maken hoor! 😘

2 jaar geleden

De ene is wat meer bezig met praten de ander meer met motoriek en later wisselen ze dat ook weer af. Mijn oudste dochter begon ook niet heel snel met woordjes maar nu staan ze er bij het CB van versteld hoe goed ze kan praten (veel woorden lange zinnen etc). Mijn jongste van bijna 15 maanden zegt ook nog niet meer dan soms mama papa ook door elkaar en aai en die of dit en boe (koe) maar ze is nu ook druk met los staan en proberen los te lopen enz. Ik zou me er dus echt niet druk om maken.

2 jaar geleden

Hoeft nog totaaaal niet. Mijn dochter zegt al het een en t ander maar als ze het niet deed werd ik niet ongerust. Ze zegt hier een woordje of 20

2 jaar geleden

Onze dochter van 15 mnd zegt alleeen nog maar "daagg" "haaaii" en die of deze. Verder niets, geen mama of papa. Ze snap wel al een hoop en wijst ook naar veel dingen en maakt dan duidelijk dat ze iets wil hebben door te wijzen en te gillen 🙄 Bij ons op het CB gaven ze aan dat ze nog niet echt woordjes hoeft te spreken als ze maar brabbelt...

2 jaar geleden

Hij snapt best veel, maar zegt niks! Jawel, hij vertelt hele verhalen 😆 maar geen woorden. Zelfs papa en mama niet... dat kan hij wel zeggen, maar is dan niet voor ons bedoeld. Ik gok dat dit er zo een is die als hij het eenmaal kan, er geen houden meer aan is (lopen werd in een paar dagen al hele afstanden!). Bijzonder van het CB, daar zou ik ook onzeker van worden, maar op het KDV vinden ze het niks bijzonders dus we wachten geduldig af...(wel zijn we er ons inmiddels van bewust dat wij ook veel taal aanbieden, maar dat daar misschien wat weinig herhaling in zit 🙂🙃 dus dat gaan we wel opschroeven!)

2 jaar geleden

Lize zit ongeveer op hetzelfde niveau qua woordjes. Ik heb hier naar gevraagd op het CB. Arts gaf aan dat dat prima is. Wel belangrijk dat ze taal begrijpt. Als ik zeg: Kom we gaan naar buiten - dan loopt ze naar de gang om haar jas te pakken en schoenen aan te doen. Als ik zeg: Wil je wat eten? - dan loopt ze naar de keuken en wijst aan wat ze wil hebben. Etc. Zolang dat goed zat, hoefde ik me geen zorgen te maken. Misschien was ze wel een perfectionist die eerst zeker moet weten dat ze het goed zegt voordat ze het echt gaat zeggen? 🤷🏻‍♀️ Stelde mij erg gerust, hopelijk kun jij er ook wat mee 😉

2 jaar geleden

Zoals je hier al meer leest is dat helemaal niet gek hoor. Ze moeten wel taalbegrip hebben, maar hoeven met 15 maanden helemaal nog niet zo veel te zeggen. Met de 14 maanden controle op het CB zei de kinderarts ons dat onze dochter vooral moest brabbelen. Die kletst de oren van je hoofd, in babytaal 🤣 als woordjes zegt ze voornamelijk papa, mama, die en ja (ze kan ook fles, speen en daa (dag)). Daar blijft het bij. Ze begrijpt daarentegen al super veel.

2 jaar geleden

Reactie op Sassiej89

Lize zit ongeveer op hetzelfde niveau qua woordjes. Ik heb hier naar gevraa ...
Gianni begrijpt gelukkig ook een hoop en kan duidelijk maken wat ue wilt met aanwijzen of aangeven.

2 jaar geleden

Wat!! Jou cb zegt dat ie nog weinig zegt 😅 onze vind mama, papa, en die al ruim voldoende... Lopen kan hij al wel een beetje. Maar onze jongen houd t vooral nog bij brabbelen en hand gebaren met iets dat klinkt als "die". En mama roept hij alleen als ik iets doe wat hij niet leuk vind. (Aankleden ofzo) papa wordt nog minder gebruikt. Maar omdat hij al wel loopt vind t cb dat t wel oké is voor 15 maanden. Ik vind t ook best want hij is slim genoeg en komt vast vanzelf.. 😅

2 jaar geleden

Mijn dochter zegt mama en dan bedoeld ze mij of een hond 😳, katten zijn 'papa' en verder antwoord ze op alles 'ja' Alles is een telefoon (houdt t tegen dr oor en heeft hele gesprekken) Maar verder zit er nog geen herkenbaar woord in. Wel keihard gillen de hele dag, dat je oren ff tuuten 😂