14 Reacties
2 jaar geleden
Blijft je eigen keuze, ik ben ingeleid bij 37+4 en vond dit eigenlijk ook zelf helemaal prima.
Wil je het niet, dan gewoon niet.
2 jaar geleden
Waarom wil je het niet?
Niet om je aan te vallen hoor, maar gewoon een oprechte vraag.
Ik had aan het eind zwangerschapsdiabetes en daardoor dus een grote baby, schatting was 4200 gram. Hij is uit zichzelf geboren bij 40+1 en ik had maar wat graag gehad dat hij er eerder was geweest. Ik mocht pas ingeleid worden vanaf 41 weken
2 jaar geleden
Ik ben bij de eerste ingeleid bij 38+1, door zwangerschapsdiabetes vermoedden ze dat onze zoon aan de grote kant zou zijn. Uiteindelijk is dit uitgelopen in een keizersnede omdat de ontsluiting uitzichzelf niet vorderde. Omdat ik het herstel daarvan zwaar vond heb ik met m'n partner besloten dat we nu niet gaan inleiden tenzij het echt echt nodig is. Als je het zelf niet wil zou ik het niet doen, rond de 4kg is volgens mij ook geen heel raar gewicht voor een kindje na 40 weken zwangerschap ☺️
2 jaar geleden
Ik zou dit persoonlijk weigeren maar dat blijft dus een persoonlijke keuze. Van gynaecoloog veranderen zou niet perse hoeven, je mag nee zeggen. Het is goed om alle voor en nadelen voor jezelf op een rij te zetten. Een kind van 4 kg baren hoeft helemaal geen probleem te zijn, dus waarom ziet de gynaecoloog dit wel als een probleem? Inleiden kent veel nadelen en op basis van de informatie die je nu geeft, zie ik helemaal geen reden voor zo’n onnodige verstoring van het natuurlijk proces.
2 jaar geleden
Ik ben met 38 weken ingeleid omdat mijn baby op ruim 4200 werd geschat. Ervoor gekozen om niet door te lopen en vanwege nog 5 anderen kinderen ervoor gekozen om een datum te prikken. Uiteindelijk een baby gekregen van 3780 dus niet extreem groot. Snelle bevalling, geen bloedverlies, inknip of hechting nodig gehad. Als je niet ingeleid wilt worden zou ik het ook niet doen. Ik vond het een fijn idee en weet niet beter maar doe vooral waar je je zelf goed bij voelt en niet uit angst voor een groot kind
2 jaar geleden
Hoi!
Als je het niet wilt zou ik het zeker niet doen. De weeenstorm na zo'n inleiding kunnen best heftig zijn, die kans zit er met een natuurlijke bevalling wat minder in denk ik.
Dit is mijn reden om het nu wel te doen:
M'n 1e bevalling van ons kindje van 3900 gram op z'n zachts niet echt best is verlopen (schouderdystocie, vacuümpomp, stress om naar de ok te moeten op het laatste moment, kind in de couveuse, geen huid op huid moment).
Omdat ik dit nu niet meer wil kies ik er dus voor om niet over de 40 weken te gaan lopen. Aan de andere kant ben klein van stuk, dat mij misschien niet zon beste kandidaat maakt voor grotere kindjes...
Dit hoeft voor jou uiteraard niet zo te zijn, maar vond het toch belangrijk dat je weet hoe het eventueel kan zijn.
2 jaar geleden
Als dat de enige reden is, dan zou ik het je afraden. 4kg is super normaal voor een new born. Mijn kindje is precies op tijd geboren en werd met 4kg als normaal gemiddelde baby gezien. Niemand had er last van. Niet ik en de baby ook niet. Ik was overigens wel ingeleid, maar dat had een heel andere reden. De vliezen waren gebroken, maar de weeën zetten niet door. Had niets te maken met het gewicht
2 jaar geleden
Wat is de reden van de gynaecoloog voor een inleiding? Alleen het gewicht?
Ik snap je twijfels wel, maar ik zou je gevoel volgen.
Mijn zoontje werd geschat op 4 kg (p91) en was uiteindelijk 4,6 kilo. Hij zat klem want het pasten niet zonder knip. Achteraf was ik liever ingeleid geweest, maar goed dat is achteraf 😅
2 jaar geleden
Zelf zou ik vragen wat de risico's zijn om langer te wachten. Zijn er inderdaad verhoogde kans op complicaties?
Als dit klopt zou ik t wel doen.
Er is vaak een diepere grond waarom ze dringen op zo iets...
Als je een tussen weg zoekt zou je 39 weken kunnen voorstellen.
Er is zelfs kans dat je kindje er dan op de "natuurlijke" manier al is. (Mijn zoontje was er al met 38 weken en een dag, de humor was dar ze 2 dagen er voor nog hadden gezegd die zit wel lekker die komt vast pas met 40 weken 🤭)
2 jaar geleden
Ik zou bij de eerste ook ingeleid worden omdat het een grote baby zou zijn. Uiteindelijk kwam hij drie dagen daarvoor gelukkig vanzelf al. Hij was toen net 3700 gram en dus totaal niet aan de zware kant, terwijl ik echt onwijs veel echo's heb gehad waarbij ze elke keer zeiden dat hij zo groot was. Het blijft een schatting... Ik heb toen ook gezegd dat ik bij een volgende zwangerschap niet zou willen inleiden gelukkig kwam ook zij al uit haarzelf wat eerder.
2 jaar geleden
Ik ben ingeleid ivm een macrosome baby oftewel een grote baby. Ben ingeleid op 39+5 en was een enorm pittige bevalling. Hij woog uiteindelijk 4300 gram en paste eigenlijk niet door het geboorte kanaal. Was liever al eerder ingeleid. Helaas kwamen ze er pas heel laat achter dat hij zo groot was. Had geen extreem grote buik en mijn vorige kindje was niet zo groot😬 Ik zou dus bij een volgende zwangerschap en weer een grote baby liever al eerder worden ingeleid.
2 jaar geleden
Reactie op Carly90
Hoe weten ze dat je een macrosome baby had dan?
Mijn zoontje woog bij de ...
Ik voelde minder leven en kreeg toen een extra echo waaruit bleek dat hij nogal groot was. Werd geschat op 5 kilo met 40 weken. Daarom wouden ze toch wel zo snel mogelijk gaan inleiden. Na de bevalling had hij ook moeite met zijn suikerwaardes wat blijkbaar vaker voorkomt bij grote baby’s. Hij heeft het gewoon erg goed gehad in de buik😬