18 Reacties
2 jaar geleden
Oooooh zo lastig! Ik heb laatst ook opgezocht hoe en of wat, ik kwam een artikel tegen om het “voor” te zijn dus zodra je door hebt dit gaat de verkeerde kant op, afleiden en hier zet ik geregeld de “ruil” theorie in als die iets niet wil afstaan.
Ennn gelukkig is het ook heel normaal gedrag hoor! Past bij de leeftijd 😅
2 jaar geleden
Reactie op driemaaldrie
Oooooh zo lastig! Ik heb laatst ook opgezocht hoe en of wat, ik kwam een ar ...
De ruil theorie is een goede tip!
Dat hebben we hier ook al gedaan en dat werkt inderdaad goed 🙈
Ik vind het momenteel lastig dat hij echt een eigen wil en gevoelens heeft, maar nog net niet kan zeggen/duidelijk maken wat hij juist wilt.
Hoe ga jij ermee om?
Ik probeer hem meestal af te leiden, of leuk te doen zodat hij terug blij is (werkt niet altijd).
Maar ik vraag mij af of dat wel de ideale manier is haha 😅
2 jaar geleden
Ik word toch weleens "boos" op mijn dochter hoor. Bepaald gedrag accepteer ik niet. Ze denkt te kunnen slaan als ze haar zin niet krijgt, nou echt niet.
Laatst gingen we naar huis vanaf de speeltuin, dat wilde ze niet. Ik mocht haar niet tillen, ze wilde niet lopen en niet met haar loopfiets. Ging op de grond liggen stampij maken. Ik ben een paar meter doorgelopen en heb niets gedaan...tot ze besefte dat het niet werkte en toch maar omhoog kwam.
Speelgoed winkels ontloopt ik met haar, want dat wordt drama als ze geen pop of knuffel mag meenemen.
2 jaar geleden
Reactie op Mamameisje
Ik word toch weleens "boos" op mijn dochter hoor. Bepaald gedrag accepteer ...
Mijn man doet hetzelfde als jou, en onze zoon lijkt hem veel meer te 'respecteren' als mij.
Dus lijkt mij zeker niet slecht!
Ik moet echt leren om iets 'strenger' te zijn, ik heb daar helaas erg moeite mee 🙈
De speelgoedwinkel/action etc vermijden we sinds kort ook met hem, we hadden inderdaad altijd wel iets mee 😅
2 jaar geleden
Is heel normaal, en mogelijk wordt het nog een tijdje erger voor het weer beter wordt. Natuurlijk is het belangrijk dat je grenzen aangeeft, maar dat duidelijker doen voorkomt niet dat je kindje soms boos wordt. Ze gaan meer oorzaak en gevolg begrijpen en worden zelfstandiger. Daarbij komt ook frustratie en boosheid kijken, als ze een plan hebben bedacht en iets of iemand houdt dat tegen. Heel gezonde emotie op zich; jij voelt je ook boos en teleurgesteld als je bv een heel gezellige avond had gepland met je partner en die appt vervolgens "ben later". En peuters hebben nu eenmaal ander soort verlangens, die willen die mooie pop, of soms willen ze zelfs iets wat helemaal niet kan zoals dat je hun boterham weer aan elkaar snijdt.
Zelf probeer ik wel bij die grens te blijven, maar niet boos te worden om het feit dat mijn dochter boos wordt. Als ze NU een banaan wil en dat mag niet, gaat ze die niet krijgen. Maar ze mag daar wel boos en verdrietig om zijn, want het ís ook heel stom als je zelf niets kunt bepalen en je wil iets en dat mag niet. Door te zien hoe jij met die boze gevoelens omgaat (erkennen, rustig blijven, woorden aan geven etc) leert je kindje uiteindelijk begrijpen wat er gebeurt en hoe je dat ook zou kunnen uiten. Maar nu hebben ze nog niet de taal of de impulscontrole om er iets anders mee te doen dan schreeuwen/slaan/stampen/etc.
Als het dan wat gezakt is of als je kindje de hele tijd dit soort buien heeft, kan afleiden inderdaad ook helpend zijn.
2 jaar geleden
Ik heb hier ook zo’n ‘exemplaar’.
Hij kan enorm kwaad worden en gaat dan idd met alles gooien en ook echt heel hard gillen, krijsen, brullen.
Ik ben er zelf ook nog niet achter wat de juiste manier is.
Soms word ik ook echt boos op hem, meestal probeer ik rustig te blijven. Het ligt ook een beetje aan hoe ik zelf gemutst ben denk ik.
Ik merk ook dat m’n zoon ook echt heel ongeduldig wordt, gaat echt staan te trappelen met z’n benen als hij iets wil.
2 jaar geleden
Is heel normaal, en mogelijk wordt het nog een tijdje erger voor het weer b ...
Bedankt voor je reactie, ik had het nog nooit langs die kant bekeken..
Het is inderdaad logisch dat zo kleine kindjes nog niet goed weten hoe ze met hun gevoelens om moeten.
Ik denk dat ik soms gefrusteerder ben als hij.. ik ben namelijk 24/7 bij hem (thuisblijfmoeder).
Ik doe dus de hele dag alles voor hem alleen, als mijn man s'avonds thuis komt is de kleine plots super lief 😅
Heel leuk voor mijn man, maar minder voor mij natuurlijk.
Aan de andere kant denk ik dat hij zich net afreageerd op mij omdat ik degene ben die hem 'verzorg' en zijn 'veilige' persoon ben.
Achja..het zal wel beteren wanneer hij zich meer kan uitdrukken. Voor nu even volhouden dus 😊
2 jaar geleden
Reactie op Pink27
Ik heb hier ook zo’n ‘exemplaar’.
Hij kan enorm kwaad worden en gaat dan i ...
Zo herkenbaar dat ongeduldig zijn..
M'n zoon word zelfs heel boos als ons ander kindje begint te huilen.
En dat is een baby van 2 maanden.
Dus laat ons zeggen dat het hier vaak gezellig is haha! 😅
2 jaar geleden
Reactie op Kas97
Mijn man doet hetzelfde als jou, en onze zoon lijkt hem veel meer te 'respe ...
Maar grenzen zijn ook heel belangrijk. En mijn motto is choose your battle. Als ze fruit wilt, dan krijgt ze fruit, ik ga haar niet beperken in gezonde keuzes. Als ze iets van mij afpakt en ik wil het terug, zij begint te slaan....daar ligt een grens. Je gaat je moeder(of wie dan ook) niet slaan, bijten of wat dan ook. Zoals net geschreven ze mag best boos zijn dat ze niet met de schoonmaakmiddelen, mijn bankpas of telefoon mag spelen. Maar ze krijgt haar zin niet. Zodra ze gaat slaan speel ik een boze mama, want dat doen we gewoon echt niet. Ik zag een keer een boos meisje,jaar of 9, haar vader slaan in een restaurant...die vader lachte alleen kei hard...dan mis je wel iets in de opvoeding...lach je nu je kind uit? Lach je dat ze jou slaat en is dat normaal? Waar zijn de grenzen?
Begrijp je? Je hoeft niet iets te doen met iedere meltdown van je kind. Soms zeg je ik begrijp dat het vervelend is en soms moet je een beetje mopperen
2 jaar geleden
Dit soort buien heeft onze zoon ook. Als hij dit doet dan leggen wij hem in bed neer om daar af te koelen en kamer deur dicht. Met een paar minuten is hij weer stil en weet dat we hem dan er uit halen. Het is meteen dan weer lief en gaat rustig verder spelen. Hij lijkt de link te leggen van ok ik ben te ver gegaan en wat de gevolgen zijn voor zijn gedrag.
2 jaar geleden
Reactie op Lynnz
Dit soort buien heeft onze zoon ook. Als hij dit doet dan leggen wij hem in ...
Dat is inderdaad een oplossing!
Helaas hebben we dat al eens geprobeerd, die van ons schreeuwt heel het kot bijeen en weet van geen ophouden (doet hij ook als hij geen zin heeft in een dutje)..
Dus dat lukt hier jammer genoeg niet 😅🙈
2 jaar geleden
Hier ook tegenwoordig een dame die flink uitprobeert en bij haar zin niet krijgen flink gaat gillen. We laten haar altijd maar, geen aandacht aan haar uitproberen besteden.
Wel maken we ‘korte metten’ met het gillen. Dat willen we absoluut niet in huis, en geven dit ook gewoon bij haar aan dat dit niet mag.
Ze mag boos zijn en laten zien, ze mag huilen, ze mag emotie tonen.. maar daar hoeft geen full frontal schreeuw bij elke keer.
Tot nu toe stopt ze ook netjes steeds ermee, gaat dan ineens vol blijheid een auto aanwijzen of iets🤣
Kleine Borderline mensjes zijn het ook🤣
2 jaar geleden
Reactie op lowara
Hier ook tegenwoordig een dame die flink uitprobeert en bij haar zin niet k ...
Er geen aandacht aan besteden lijkt hier de beste manier op het moment..
Als ik vraag/zeg dat hij niet zo hoeft te roepen, dan roept hij 10x harder pff 😂
Blijven herhalen tegen mezelf 'het is een fase, het gaat voorbij ooit' 😅
2 jaar geleden
Hoe gaat het nu TS?
Hier gaat het nu wel ok. We beginnen er een weg in te vinden. Als hij zijn bestek op de vloer gooit geven we het 1x terug (dat zeggen we er ook bij). Doet hij het daarna weer dan reageren we er niet meer op. Dan gaat hij wel boos zijn en huilen maar dat is dan maar zo.
Hij slaat ons soms ook, dan zeggen we duidelijk dat hij zachtjes moet doen en dan begint hij te aaien 😂
Dus met kleine stapjes gaat het wel beter. Nog geen goede aanpak gevonden voor het gooien met speelgoed... Tips zijn welkom!
2 jaar geleden
Reactie op Sesame
Hoe gaat het nu TS?
Hier gaat het nu wel ok. We beginnen er een weg in te ...
Voor speelgoed hebben wij een setje kleine ballen gekocht. Daar mag ze mee gooien, met ander speelgoed niet. Zo kun je iets corrigeren wat niet mag, maar daarbij ook laten zien wat wel mag. Hier helpt het om het corrigeren/boos worden/grens aangeven af te sluiten met iets positiefs om haar uit de driftbui te halen zonder dat het een 'beloning' is.
2 jaar geleden
Reactie op Sesame
Hoe gaat het nu TS?
Hier gaat het nu wel ok. We beginnen er een weg in te ...
Hier gaat het iets beter ondertussen 👍
Ik probeer grenzen aan te geven zonder echt boos te worden..
Ik zeg op een iets fellere toon nee.
Onmiddelijk erna leg ik uit waarom, bv : dat mag niet want je doet mama pijn.
Het lijkt te helpen.. hij word er niet liever door maar hij stopt wel met slaan en roepen, negeert mij even en gaat dan iets anders doen 😅
Voor het speelgoed had ik ergens een artikel gelezen over rotatie.
Onze zoon had echt extreem veel speelgoed waar hij altijd aan kon.
Ik leg nu maar een deel speelgoed klaar, de rest zit in een bak. Om de paar dagen wissel ik 😊
Hij gooit er nog mee hoor, maar al veel minder. Hij lijkt ook veeeel rustiger en aandachtiger te spelen, omdat er niet meer zo extreem veel ligt waarschijnlijk.