19 Reacties
2 jaar geleden
Hier hetzelfde.. voor nu sws nog niet. Ik vind als ond zoontje al meer zelf kan zoals trap op en neer langer lopen zonder wagen met de hond e.d. dat we dan nog een x over na denken. Als ze wat zelfstandiger zijn word het toch wat makkelijker ook met aankleden enz.
Wij wachten nog zeker tot ons zoontje 2 is.
2 jaar geleden
Ik was na 6 maanden weer in verwachting.
We waren allebei al wel klaar voor een 2de en dan zit er ook niet zoveel leeftijdsverschil tussen.
Ik ben nu 36 weken zwanger.
Nu zijn die laatste weken wel wat zwaarder dan bij de eerste, omdat er nu nog een kleine rondloopt.
Het leeftijdsverschil zal tussen de 15 en 16 maanden zijn.
Nu heb ik het nog niet als zwaar ervaren een eerste kindje en ben ik ook aan kinderen gewend werk er al jaren mee.
Ik snap je vriend wel, maar jullie moeten er samen echt achter staan. En jij bent tenslotte degene die het 9 maanden mag dragen en daar weer van moet herstellen. Dus echt wachten tot je er zelf aan toe bent
2 jaar geleden
Je omschrijft precies wat wij hebben hahaha! Het is nu zo lekker overzichtelijk met één kindje. Twee ritmes door elkaar lijkt me best pittig. Wij zijn er niet uit, ik begin wel steeds meer de voordelen van één kindje te zien.. succes met jullie puzzel!
2 jaar geleden
Hier hetzelfde! Al hoe wel ik echt steeds leuker vindt, ben ik/zijn wij nog niet toe aan een tweede. Mijn leven is 360 graden gedraaid, met soms voordelen maar ook dat het soms pittig is. Ik was namelijk iemand die altijd weg was, sociaal leven had en vrijheid was voor mij wel erg belangrijk. En dat is toch met een kindje anders. Ik geniet nog even van 1 kindje en we willen komende zomer gaan overwegen voor een tweede kindje (mocht het gezegend zijn he) maar geen haast en daarbij voelen wij ons goed. En wat zusjes ook zei, jij moet het dragen he dus overleg met je partner waarbij je nu prettig voelt en wellicht komt het op een dag wel dat je 100% aan toe bent!
2 jaar geleden
Tussen onze dochter en zoontje zit 2 jaar en 2 maanden. Soms is het wel pittig en heb je zoiets pff even wat rust zou fijn zijn, maar die momenten vallen echt wel mee. Qua ritme is in begin even aanpassen, maar nu ze gaan s avonds gelijk naar bed en sochtends ongeveer hetzelfde wakker. Mijn man had al twee kinderen daar zat 4 jaar tussen en hij zei dat dat wel veel was ook in het samen spelen etc toen ze groter werden.
2 jaar geleden
3 jaar leeftijdsverschil hier en ideaal: eerste zelfstandig dus kan al veel dingen zelf, begrijpt het begrip broertje/zusje dus konden we goed betrekken hierbij en ook toen haar broertje er was hielp ze heel veel, lang kunnen genieten van de eerste, nu is onze tweede 1 jaar geworden en de ander 4 dus die gaat naar de basisschool, nu dus ook weer veel 1 op 1 tijd met de tweede. Heb niet heel veel nadelen eigenlijk maar als ik wat zou moeten noemen is het dat het dus langer duurt voor je uit de "luiers" etc bent, plus dat het wel puzzelen is met dr slaapjes en school maar goed dit blijf je altijd wel hebben alleen nu misschien een jaartje meer
2 jaar geleden
Wij willen ook graag een 2de kindje maar ik persoonlijk zou er liefst 3 a 3,5 tussen willen hebben. Ik denk dat dat per persoon erg verschillend is en ik denk dat dicht op elkaar en wat langer ertussen aan elk zijn voor en nadelen heeft. Het belangrijkste is dat je je er echt 100% goed bij moet voelen
2 jaar geleden
Bij mij zit er iets meer dan 2,5 jaar tussen. De oudste is van maart 2018 en de jongste van okt 2020. Ik vond het handig dat de oudste dan al goed kon praten met ons en veel dingen zelf kon doen en zelfs al helpen met dingen toen ik hoog zwanger was en toen de kleine er was (zoals dingen aangeven en oppakken enz).
En het eerste jaar is idd altijd zwaar en zeker als je er al eentje hebt.
2 jaar geleden
Hier zit tussen beide straks ongeveer 14 maanden. Denk dat het allemaal z'n voor en nadelen heeft. Wij zitten nu nog in de luiers, tandjes, af en toe wat onrustige nachten. Dat blijft dus wel even zo. Ergens vind ik het jammer dat onze oudste het allemaal niet zo meekrijgt, ze zegt wel baby en aait mijn buik maar echt besef is er denk ik niet. Al zie ik op mijn werk soms ook dat oudere kinderen veel meer moeite hebben met een broertje of zusje. Jaloezie komt regelmatig voor maar dit gaat ook weer over. Kortom ik denk dat alles went in die zin. Het is nu wel pittig, hoogzwanger met een kindje wat net loopt en nog vol aan het ontdekken is. Maar geniet ook heel veel van alles🥰
2 jaar geleden
Ons 2de kindje is net 6 weken. Er is een leeftijdsverschil van 14 maanden.
2 jaar geleden
Wij willen ook graag een 2e kindje. Maar wij kiezen wel bewust voor iets meer tijd er tussen zo'n 2,5 a 3 jaar. Dan kan Kyan als iets meer zelf dan nu. Dat geeft al iets meer rust denken wij. Maar jij moet het kindje dragen en als jij er nu nog niets klaar voor bent moet je daarover durven prsten met je partner. Een kindje is niet iets wat over een nacht ijs gaat. Hoewel je waarschijnlijk dolblij zal zijn, moet je er wel achter staan. Ik zou het gesprek aan gaan.
2 jaar geleden
Ik snap je dilemma!
Ik ben er zelf nog niet uit of ik een tweede kindje wil, ben alleen en heb m’n portie qua slapen al wel gehad (sterker nog, zit er nog midden in) en ik ben de jongste ook niet meer🙈
Voordat ik zwanger werd riep ik ook steeds dat ik er twee vlak op elkaar wilde als dat mogelijk was, maar dat is hier nu echt niet te doen.
Mijn broertje is 4,5 jaar jonger, ik een vroege leerling, hij blijven zitten op de basisschool, waardoor het leeftijdsverschil ‘nog’ groter werd.
Ik zal eerlijk zijn, ik heb nooit veel aan m’n broertje gehad, we zaten in een totaal andere levensfase. Sinds hij de 25 gepasseerd is (ongeveer), zijn we elkaar gaan begrijpen en sindsdien ook wel maatjes
2 jaar geleden
Ik denk dat je er zelf we echt achter moet staan, wij zijn sinds deze maand het weer aan het proberen, dan zal ons zoontje rond de 2 jaar zijn mocht het gelijk lukken en de zwangerschap goed verlopen, lijkt mij een mooi verschil
2 jaar geleden
Hier 13 maand leeftijdsverschil.
Het is enorm pittig, heb gisteren (na 7 weken) voor het eerst een moment gehad dat beide kids sliepen. Heerlijk, maar te kort 😂 ben wel echt vermoeid en alles doet me letterlijk zeer.
Desondanks ben ik toch blij dat het is gebeurd. Ik moet er niet aan denken dat je een redelijk zelfstandig kindje hebt, je hebt jezelf weer terug, er is ritme etc. Dat je dan opnieuw door alles heen moet.
We hebben wellicht tropenjaren, maar straks is alles haast in ene voorbij en hebben we die 'terugval' niet.
2 jaar geleden
Hier (op 6 weken na) 4 jaar leeftijdsverschil, en ik zou het iedereen aanraden. 2 kids in de luiers zou ik persoonlijk niet aan moeten denken. De oudste krijgt het ook allemaal mee, kan en wil helpen, en is zo trots als de kleine meid iets nieuws kan.
Wij hebben bewust ervoor gekozen, maar denk dat elke leeftijd zn voor en tegens heeft.