417 Reacties

4 jaar geleden

Reactie op Ltls

Wij hebben gekozen voor de nipt met nevenbevindingen. We vinden het belangr ...
Heb gehoord dat nevenbevindingen een risico kan zijn en dat er een kans is op een miskraam? Nipt niet omdat ze alleen prikken maar een nevenbevindingen word er aan je vruchtwater gezeten toch? Of heb ik het mis..

4 jaar geleden

Reactie op Leeuwtje-25

Wij kiezen ervoor om de test niet te doen. Onze verloskundige vertelde als ...
Wij doen ook geen test, om deze reden

4 jaar geleden

Heb gehoord dat nevenbevindingen een risico kan zijn en dat er een kans is ...
Nee, ik denk dat je een vlokkentest/vruchtwaterpunctie bedoeld. Als er iets uit de NIPT komt kun je kiezen om dat verder uit te laten zoeken en dan komt er inderdaad onderzoek met een hoger risico. Bij de NIPT wordt alleen wat bloed afgenomen, of je nu met of zonder nevenbevindingen kiest. Uit jouw bloed wordt het DNA van je kindje gehaald (waarvan een beetje in jouw bloed komt via de placenta). Dat DNA wordt onderzocht. Als je zónder nevenbevindingen kiest, kijken ze alleen naar de 3 kleine stukjes van het DNA (chromosomen) die te maken hebben met die 3 syndromen (Down, Patau en.... Weet ik even niet meer). Als je mét nevenbevindingen kiest, kijken ze ook naar de andere stukken/chromosomen of dáár nog dingen aan de hand zijn. Het kan zijn dat er dan andere (mogelijke) aandoeningen al uit komen. Dus je vraagt ze eigenlijk om te kijken of er náást ('neven') die 3 syndromen nog iets anders aan de hand is. Maar dan heb je dus ook meer kans dat er iets uit komt. Dat kan iets groots, maar ook iets relatief kleins zijn zoals kans op een klompvoetje. En ik geloof dat sommige nevenbevindingen ook moeilijker te voorspellen zijn. Dus dat ze in de NIPT zien dat er mogelijk iets mis is terwijl je kindje uiteindelijk prima gezond is. Een beetje zoals ze bij de grote beurt van je auto bijna altijd wel iets vinden. Dat kan dan een groot probleem zijn met de remmen, maar ook iets kleins met de airco, waar je prima nog mee door had kunnen rijden.

4 jaar geleden

Hier ook voor de NIPT met nevenbevindingen gekozen. Ze noemden bij ons ook het voorbeeld dat er ook zaken mbt de moeder gevonden kunnen worden. Gelukkig waren we het er allebei unaniem over eens dat als er iets zou zijn, wat dan ook, we het wilden weten. Je kunt je kop wel in het zand steken, maar daar gaat iets niet mee weg. En ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat er in bepaalde gevallen andere controles/zorg nodig zijn tijdens je zwangerschap. Gelukkig hier een positieve uitslag gekregen gisteren, maar nog geen seconde spijt gehad van ons besluit. En tegelijkertijd heb ik ook juist heel veel bewondering voor de mensen die het niet hoeven te weten omdat ze er hoe dan ook volledig voor gaan. Het zijn zulke persoonlijke keuzes. Er is geen goed of fout, doe wat voor jullie het beste voelt.

4 jaar geleden

Hier schrik ik van! Met 20 weken de keus maken je kind weg te laten halen.. ...
Ja daarom heb ik nipt gedaan omdat ik niet tot zo lang zou wachten

4 jaar geleden

Nee, ik denk dat je een vlokkentest/vruchtwaterpunctie bedoeld. Als er iets ...
Dat wist ik niet! Thanks voor de uitleg.

4 jaar geleden

Reactie op Dees90x

Ja daarom heb ik nipt gedaan omdat ik niet tot zo lang zou wachten
Dat is indd heel begrijpelijk.

4 jaar geleden

Reactie op CH88

Wij doen ook geen test, om deze reden
Yes, ik ook. Het lijkt alsof we flink in de minderheid zijn!

4 jaar geleden

Wat betreft de vraag of de NIPT test momenteel nog kan worden afgenomen; ja, vooralsnog wel! Misschien moet je wel naar een andere locatie dan eerder afgesproken, vanwege sluiten door Corona. Zie site: https://www.pns.nl/screening-op-down-edwards-en-patausyndroom

4 jaar geleden

Iemand de NIPT recent gedaan via Erasmus MC Rotterdam? Hoe lang moest je wachten op de uitslag? Ik heb gister bloed laten afnemen.. ben benieuwd hoe lang het daar duurt ongeveer!

4 jaar geleden

Reactie op Lois1987

Iemand de NIPT recent gedaan via Erasmus MC Rotterdam? Hoe lang moest je wa ...
Ik heb op een woensdag (2 weken geleden) laten prikken en kreeg op vrijdag ochtend de week erna de uitslag! 7 a 8 werkdagen later dus 😊

4 jaar geleden

Reactie op Lois1987

Iemand de NIPT recent gedaan via Erasmus MC Rotterdam? Hoe lang moest je wa ...
Ik heb op vrijdagochtend 20 maart mijn bloed laten prikken voor de Nipt en ik werd vanmorgen de uitslag. Wij hebben gekozen voor de volledige test en binnen 4 werkdagen de uitslag

4 jaar geleden

Reactie op Lois1987

Iemand de NIPT recent gedaan via Erasmus MC Rotterdam? Hoe lang moest je wa ...
Hoi Lois, Ik heb maandag 16 maart de NIPT laten doen via het Erasmus MC en vrijdag 20 maart belde de verloskundige mij s'avonds met de uitslag. Schrok mij kapot, maar was gelukkig helemaal goed!

4 jaar geleden

Reactie op Framini

Ik heb op vrijdagochtend 20 maart mijn bloed laten prikken voor de Nipt en ...
Wow dat is snel! Fijn om te horen!

4 jaar geleden

Reactie op Cataleya1988

Hoi Lois, Ik heb maandag 16 maart de NIPT laten doen via het Erasmus MC en ...
Wow dan schrik je zeker, want normaal krijg je een brief van de verloskundige thuis toch! Gelukkig dat alles goed was!

4 jaar geleden

Reactie op Julia-JCC

Ik heb op een woensdag (2 weken geleden) laten prikken en kreeg op vrijdag ...
Gelukkig binnen twee weken! Bedankt voor je reactie! Hoop dat de uitslag goed was!

4 jaar geleden

Reactie op Cataleya1988

Hoi Lois, Ik heb maandag 16 maart de NIPT laten doen via het Erasmus MC en ...
Ze wou je vast niet het hele weekend laten wachten en je het nieuws voor het weekend brengen!

4 jaar geleden

Ik heb vandaag bloed laten prikken met neven bevindingen .. nu al zenuwachtig 😩

4 jaar geleden

Reactie op Lois1987

Ze wou je vast niet het hele weekend laten wachten en je het nieuws voor he ...
Ja klopt. Was echt heel lief!

4 jaar geleden

Reactie op manonnie30

Ik heb vandaag bloed laten prikken met neven bevindingen .. nu al zenuwacht ...
Spannend! Ik wacht ook in spanning af!