18 Reacties

2 jaar geleden

Hoi, hier ook een meisje van 2 met nog weinig woordenschat. Ik merk dat liedjes het goed doen. Af en toe laat ik een woord weg en dan kan zij aanvullen (of niet 🙈) En voor de rest is het denk ik verhaaltjes lezen, veel benoemen, ….

2 jaar geleden

Ook al geprobeerd om met gebaren te beginnen, dit moet communicatie en het leren van taal verbeteren. Mijn dochter praat en begrijpt al veel en deed helaas nog niks met gebaren dus daarom mee gestopt. Maar lees er goede dingen over.

2 jaar geleden

Misschien dat deze helpen?

2 jaar geleden

Heel herkenbaar, onze dochter wordt eind okt 2. Maar ze loopt wel voor qua motoriek. Wij hebben via bol.com van die kaartjes gekocht met een plaatje en een woord eronder, was iets van 10 euro. Sinds we die gebruiken kent ze al veel meer (sinds een maand) Ik merk wel dat onze dochter meer met geluiden doet dan worden.. een uil is oehoe en een vlinder is fladder fladder met handgebaren. Paard kent ze als woord (klinkt wel als paart) maar ze maakt dan een geluid dat de paard maakt. Hond is woef en poes is mauw.

2 jaar geleden

Wij praten vooral heel veel met ons kindje. Alles wat ze zegt en waarvan we denken dat ze dit of dat bedoelt, zeggen we na. We herhalen dus heel veel. In huis, op straat, bij anderen thuis, etc. benoemen we alles wat we zien. Verder lezen we boekjes voor (gewoon voorleesboeken dus). En we zingen ook samen veel liedjes. Dit alles werkt bij ons heel erg goed.

2 jaar geleden

Reactie op Tipsguzzardo

Heel herkenbaar, onze dochter wordt eind okt 2. Maar ze loopt wel voor qua ...
Ja motoriek is hier ook geen enkel probleem, zowel grove als fijne motoriek. Hier doet hij dus ook heel veel geluidjes na. En als hij iets wil is het wijze en dan zegt hij: die die die. En nu ik erover na denk zeg ik dan: bedoel je die? Ipv zeggen wat het is. Zoals iemand hier onder zegt zal ik idd meer gaan benoemen haha

2 jaar geleden

Als je je kindje tv laat kijken zijn er ook filmpjes waar ze veel woordjes kunnen leren. Pretlettertjes bijvoorbeeld of storyzoo ( 'op school' en 'bewegend leren' hebbben losse woordjes) storyzoo is nog best leuk, pretlettertjes werkte wel snel op de zenuwen.

2 jaar geleden

Not related maar mijn dochter wordt 8 oktober ook 2!🥰

2 jaar geleden

Wij hebben zo'n Vtech boek. Dan kan zij op een plaatjedrukken en het boek leest voor wat ze aanwijst. Geeft ook een geluidje wat er bij hoort enz.

2 jaar geleden

Misschien is een zoekboek een leuk idee? Dan staan er voorwerpen etc afgebeeld die ze op de bladzijde in de plaatjes moeten zoeken. Dan kun je benoemen terwijl je aanwijst bijv. 'We zoeken de lamp', terwijl je de lamp die hij moet zoeken aanwijst. 'Zie jij de lamp ergens'? Ook mijn eerste woorden boeken zijn leuk! Dat gaat vaak op categorie (bijvoorbeeld een bladzijde dieren, een over eten, etc) en dan staan de woordjes ook onder de afbeelding. Zo heeft onze dochter veel woordjes geleerd! Je hebt ze in vele soorten en maten en ook van bijvoorbeeld bumba of dikkie dik. Dus je kunt er 1 zoeken passend bij zijn interesse? Verder benoemen wij bijna alles wat we zien, doen, etc.

2 jaar geleden

Ik ben hier erg fan van. https://spelendopvoeden.nl/index.php/2020/11/21/taalmandje-hoe-werk-je-ermee/ Succes!

2 jaar geleden

Bedankt alle voor de tips! Ik ga hiermee aan de slag! Hij gaat ook niet naar de opvang dus hij heeft ook niet echt iets om af te kijken bij anderen. Hopelijk als hij 2 wordt kan hij terecht voor de peutergym (2 ochtenden in de week). Hopelijk stimuleert dat het praten ook een beetje haha.

2 jaar geleden

Reactie op Kellx

Bedankt alle voor de tips! Ik ga hiermee aan de slag! Hij gaat ook niet naa ...
Onze kleine man is net 2 maar heeft geen grotere woorden schat. Afgelopen week nog bij cb geweest. Maar is helemaal niet erg. Zijn (fijne) motoriek is wel goed. Ze zegt vaak zien we of een goede worden schat of al een goede motoriek. Niks om je druk over te maken. Lekker verhaaltjes blijven lezen, benoemen wat je ziet en dan komt hij er wel. Onze gaat waarschijnlijk met 2,5 zo iets naar de peuterspeelzaal. Hij kan er te recht met 2 jaar en 3 maanden maar dan heeft hij misschien net een zusje er bij en vind t dan wel snel om zo veel verandering in een kleine periode de stoppen.

2 jaar geleden

Ons meisje wordt 27 oktober 2 jaar en is een spraakwaterval 😬 Ik kan haar woorden niet eens meer oplijsten. Dan denk je waaw wat leuk! Geloof me, het is fijn als ze ook eens niet praat 🙊 Wij hebben niks bijzonders gedaan buiten het lezen van boekjes. Sinds ze geboren is lezen we elke avond een boekje voor. Hierdoor nam ze heel wat woorden op. Een grote hit is hier het grote Bumba zoekboek en het 365 verhaaltjes boek van Dikkie dik. We praten ook 'normaal' tegen haar en leggen veel uit. Geen verkleinwoordjes of babytaal. Vergeet niet, ieder kind ontwikkelt op zijn eigen tempo 🤗

2 jaar geleden

Reactie op Ammerd

Ons meisje wordt 27 oktober 2 jaar en is een spraakwaterval 😬 Ik kan haar ...
Hier precies hetzelfde met ons zoontje. Hij praat echt de hele dag. Daarentegen is zijn grove motoriek wat minder ontwikkeld, hij was erg laat met lopen en hij kan bijvoorbeeld ook nog niet overweg met een loopfietsje. Zo ontwikkelen ze zich allemaal weer op hun eigen tempo! Wij hebben altijd veel boekjes gelezen en ik heb altijd heel veel tegen hem gepraat. Uitleggen wat ik aan het doen was als ik hem verschoonde, tijdens het koken vertellen wat ik aan het doen was.... Etc.

2 jaar geleden

Liedjes zingen is hier echt een hit. Dan hoor ik steeds : meer meer. Hij gaat het ook na zingen zelfs liedjes in andere talen. De woordjes uit de liedjes gebruik ik vervolgens weer op woordkaartjes om die aan te wijzen.

2 jaar geleden

Komt helemaal goed. De een praat met volle zinnen en de ander zegt zo nu en dan een klein woordje. Die van mij zit er tussen in. Vaak losse woorden en dan opeens een zin van 5 woorden(dan denk je... wat komt dat opeens vandaan?). Wat je nu doet is belangrijk stoppen met toetoet en auto zeggen. Wat ik zelf deed was toetoet een auto! En dan deed ik auto heel duidelijk en rustig uitspreken. Tsjoektjoek trein! Gewoon heel veel benoemen en korte zinnen of ook 1 woord gebruiken. Eten? Boterham. Boter. Boter op brood. Zoiets deed ik, en nogsteeds met tijden.

2 jaar geleden

Ons meisje wordt morgen 2 jaar en praat heel goed, in zinnen. Je kan gewoon een gesprek mee haar voeren zeg maar. Wat (denk ik) heeft geholpen: vanaf geboorte boekjes lezen en heel veel tegen/met haar praten (ook praatte ze lang niet terug natuurlijk). Denk aan: alles benoemen wat je doet/overweegt, vragen stellen, verhalen vertellen). Ook liedjes zingen (ook met Juf Roos) hielp hier!