11 Reacties
2 jaar geleden
Onze dochter snapt ook goed wat we zeggen en bedoelen maar zelf spreekt ze ook nog weinig.
Ze kan alles aanwijzen wat we vragen, lichaamsdelen, kleuren, mensen, dieren enz maar ze benoemd ze nog niet. Ze kan wel verschillende dieren geluiden en heeeel goed nee! zeggen🤣
Het aankleden is een drama, vaak heeft ze daar geen zin in en moeten we er een heel spektakel van maken om het voor elkaar te krijgen. Ze kan het allemaal wel, instappen, armen omhoog enz maar we moeten het dan wel 10x vragen😁
2 jaar geleden
Onze dochter van 19 maanden zegt alleen mama soms papa die en tada ze snap alles donders goed. Ze is nu vooral bezig met het lopen en klimmen waardoor haar spraak wat stil staat. Ze houdt niet van omkleden. Savonds geven we haar fles warme melk waardoor het makkelijk gaat. Smorgen negeer ik het en kleed haar al rollend aan of probeer ik toch wat dingen aan te bieden wat ze vast kan houden. ( ik weet dat het soms kan schelen om spiegel boven te hangen of hoe je staat met aankleden. Vertical zou weer beter zijn i.p.v. horizontaal. Maar daar ben ik niet bekend mee.
2 jaar geleden
Mijn dochtertje is nu 19 maanden en zegt redelijk wat woorden.
Mama,papa,opa,oma,koekie,chippen,staan,daag,zitte,slapen,klaar. Er zullen vast nog woorden zijn die ik vergeet.. echter mijn dochter is overal ver voor ze liep net na het jaar. Er zal een keer een stop in komen.
Volg je gevoel is mijn advies. Ik heb een zoontje met een taal-spraak achterstand. Die zei met de 2 net papa en mama en met geluk wat dieren geluiden. Daar heb ik zelf een doorverwijzing voor gevraagd naar een audiologisch centrum..
De wachtlijsten zijn daar lang! Ik kon daar pas terecht toen mijn zoon 2 jaar en 9 maanden was..
Hij is nu ruim 3 en zit nu 2 woord zinnen. De ontwikkeling is nu een inhaalslag aan het maken met de juiste ondersteuning en begeleiding.
Wat ik hiermee probeer te zeggen volg je gevoel als je denkt er klopt iets niet.
2 jaar geleden
Laten we voorop stellen...onze dochter loopt voor op haar ontwikkeling. Ze praat al best goed, redelijk vaak dezelfde woorden maar zegt ookal zinnetjes zoals: daar auto, zo vis en poep de wc(ze is zindelijk en als ze geplast heeft zegt ze waaaaaauuwwww poep de weeceee)
Aankleden ben ik haar nu aan het leren. Ze deed namelijk van de week uitzichtloze haar shirt aan. Dus nu zijn we aan het oefenen met ondergoed, legging en shirtjes zelf aantrekken en uittrekken etc. Gaat naar mijn mening niet slecht.
2 jaar geleden
Onze dochter is 18 maanden en is veeeels te druk met andere dingen haha. Ze snapt echt super veel wat we zeggen, maar ze vindt zelf praten niet echt boeiend. Ze zegt ‘ja!’, ‘hai!’, ‘nee’, ‘doedoe’ (doeidoei) en uiteraard ‘koek’. Mijn neefje doet echt moeite om na te praten wat je zegt (zelfde leeftijd ongeveer), maar onze dochter is alleen maar aan het klimmen en vliegen. Zal vanzelf wel komen!
2 jaar geleden
Onze dochter van 20 maanden spreekt al heel veel woorden en ook heel duidelijk. Sinds een paar weken ook 2 (en soms 3) woords-zinnetjes. Ze loopt daarin echter wat voor. Daarnaast geldt dat ze een fanatieke bilschuiver is en nog niet staat en loopt. Vandaar dat ze denk ik de ruimte heeft om met andere dingen voor te lopen.
Met aankleden gaat het vaak makkelijk, maar als ze geen zin heeft is het echt een strijd. Slab met mouwen kan ze al maanden zelf uit doen. Jasje/vest als hij open is nu ook. Shirt waar haar armen al uit zijn kan ze ook over haar hoofd trekken. Helpt ook wel altijd door armpjes uit te steken bij bijv. shirt of slaapzak aan doen. Ze denkt zelf dat ze ook haar sokken en schoenen aan kan doen, maar dat kan ze niet 🤣🤣
Als je je zorgen maakt om je zoons spraakontwikkeling kun je het eens bespreken met een professional? Er zijn naar wat ik hoor lange wachttijden mocht blijken dat hij wat hulp nodig heeft, maar voor hetzelfde geldt stellen ze je meteen gerust en is zijn ontwikkeling gewoon prima!
Als ik op internet lees hoeft hij namelijk nog niet veel woorden te kunnen zeggen, zolang zijn begrip maar goed is 🤷🏼♀️
2 jaar geleden
20 maanden:
- heeeel veel woorden. Sinds kort af en toe 2/3 woorden in een zin. Zoals ik bed toe, papa, mama nee. Papa weg, ik buite Etc. .
- aankleden armen idd omhoog, zelf jas uit en aan mamma geven, schoenen uit, sokken uit en in schoen stoppen en dan onder de kapstok.
- rennen en vooral veel klimmen. Doet de moeilijkste klimtoestellen in de speeltuin (tot angst van ons hahaha).
2 jaar geleden
Ons zoontje is nu ook 20 maanden en zegt de laatste paar weken ineens heel veel nieuwe woorden: eerst was het papa, mama, uit/aan, die, ja, nee en dierengeluiden maar nu zegt hij ook een aantal namen van de leidster en kindjes op de opvang en dingen zoals thee, aardbei, banaan etc eten (alles met eten haha) op, klaar, stoel, buiten, tuin. Ik merk dat hij elke dag wel een nieuw woord zegt (zoals gisteren bijv bank). Aankleden is een drama. Eerst hielp hij door zijn armpjes, beentjes en voetje uit te steken maar inmiddels wil hij geen kleding meer aan (behalve schoenen), wordt heel boos bij het aankleden en roept dan heel hard uit uit en begint aan zijn kleding te trekken 😅. Binnen laat ik hem soms maar in zijn romper lopen maar als we naar buiten gaan zeg ik duidelijk: als we naar buiten gaan moeten we kleding aan (dat lijkt hij nu wel te begrijpen en aangezien hij dan graag naar buiten wil werkt hij dan beter mee). Alle kinderen zijn weer anders in hun ontwikkeling sommige kinderen willen zichzelf graag uitdrukken en anderen observeren meer. Ik weet bijv dat mijn vader op zijn 3de verjaardag nog geen woord had gezegd en hij is heel intelligent dus met IQ heeft het niks te maken. Bij twijfel kan je misschien contact opnemen met het consultatiebureau of de huisarts.
2 jaar geleden
Mijn zoon van 19 maanden zegt nu 5 a 6 zes woord zinnen, volgens mij is dat wel veel als ik de rest van de reacties lees. Dus bijvoorbeeld ‘Ramses in bad blijven zitten’ als ik hem eruit wil halen of ‘Ramses op de tractor rijden’. Hij riep vanmiddag de hele tijd ‘mama, je bent gearriveerd.’ (Dat zegt mijn navigatie)
2 jaar geleden
Hier een meisje van 20 maanden die zo goed als alles verstaat en begrijpt wat wij zeggen en daar ook naar handelt. En ze zegt NEE of knikt ja als we iets vragen. Maar verder dan NEE, mama of papa zegt ze nog niet😊 komt vanzelf wel.
Qua aankleden werkt ze goed mee en sinds kort wil ze heel graag zelf proberen om haar broek aan te doen. Vaak zit ze nog wel in de knoop maar ze vindt het wel stoer om er mee bezig te zijn. We mogen dan ook niet helpen. Bij wijde broeken lukt het nog wel eens, maar we doen haar meestal leggings aan en dat is natuurlijk lastiger/strakker😅
2 jaar geleden
Ons zoontje van 20 maanden spreekt bijna niet.
Rond zijn 1ste verjaardag sprak hij eigenlijk meer woordjes als nu.
Nu is het beperkt tot : papa, die, daar, nee en krab.
Die krab heeft hij gezien bij Dora en nu noemt hij alles krab 😅
Hij begrijpt wel alles wat wij zeggen en is erg druk bezig met klimmen, rennen en wil echt alles zelf doen.
Aankleden is een ramp, we moeten hem iets geven ter afleiding of het lukt niet 🙈